Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    1-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    206
  • دانلود: 

    481
چکیده: 

تصادفات رانندگی و مسائل تبعی آن یکی از مهم ترین چالش ها در کشور ما است که در راستای بهبود آن تحلیل ها و اقدام های مختلفی انجام شده است. یکی از این تحلیل ها، طرح ادعایی با عنوان «وقوع 60 درصد تصادفات برون شهری در 30 کیلومتری شهرها» و به دنبال آن، اقدام هایی هم چون راه اندازی پویش 30-60 با همکاری نهادهای مختلف بوده است. با توجه به هزینه بر بودن چنین اقدام هایی برای جامعه، ضروری است تا بر مبانی درستی استوار شده باشد. اما بررسی پیش فرض ها و نتایج حاصله در بررسی این موضوع، نشان می دهد که ابهاماتی اساسی در آن وجود دارد. این ابهامات هم در پویش مذکور و هم در برخی از پژوهش های مرتبط با آن مشاهده می شود. لذا پژوهش حاضر با هدف تببین این ابهامات و با روش کمی-کیفی به مطالعه این موضوع پرداخته است. در این راستا، از شیوه های تحلیل محتوا وتحلیل فضایی با استفاده از تکنیک تحلیل شبکه در نرم افزار Arc GIS 10. 2استفاده شده است. نتایج حاصل نشان می دهد که حدود 85 درصد از راه های برون شهری کشور در محدوده 30 کیومتری شهرها قرار داشته و این محدوده بسیار وسیع تر از تصور پویش مذکور بوده و در نتیجه، برنامه ریزی ها و اقدامات نامتناسبی را به دنبال خواهد داشت. این امر ناشی از ابهام پویش موردنظر در تعریف و کاربرد مفهوم شهر دارد که در نتیجه باعث تحلیل های ناکارآمد شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 206

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 481 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رنگریز وحید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    19-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    366
  • دانلود: 

    633
چکیده: 

به کارگیری فناوری های پیشرفته در خودروها و نیز استفاده از سیستم های کنترل و پایش هوشمند حمل ونقل جاده ای، هم چنان خسارت ها از آمار قابل توجهی برخوردار بوده و به تبع، تلاش جهت تشخیص علل رخدادحوادث جاده ای نیز دارای اهمیت ویژه ای است. الگوی تشخیص علل رخداد حوادث جاده ای، از یک طرف پلیس را در تشخیص دقیق علت حادثه یاری می کند و از طرف دیگر به کار شرکت های بیمه ای در پرداخت بیمه به طرف مقصر، سرعت و دقت بخشیده و گردآوری اطلاعات مربوط به خسارت ها و پردازش آنها سازندگان خودروها را در جهت ایمن سازی محصولات خود و رفع نقایص مدل سازی آنها تسهیل می کند. مسئولان جاده ای کشور هم برای رفع اشکالات مهندسی راه ها و جاده ها می توانند از خروجی های الگوی تشخیص علل خسارت های خودرو استفاده کنند. هدف از این مطالعه، کاهش تصادفات و خسارات جاده ای با استفاده از شبکه عصبی است. روش انجام تحقیق به صورت میدانی و روش عملی یعنی مدل سازی و ساخت یک سیستم الکترونیکی و تست و آزمایش و ثبت نتایج آزمایش های عملی انجام شده با دستگاه مذکور است. این مطالعه طرح یک الگو برای تشخیص علل خسارت های جاده ای را ارائه می کند. الگو با ثبت اطلاعات دریافتی، قبل از لحظه برخوردکردن از کلیه حسگرهای کار گذاشته شده در خودرو و هم چنین با پردازش و تفسیر آنها، اطلاعات مفیدی را در اختیار پلیس و شرکت های بیمه ای قرار می دهد. طرح الگو و ملزومات سخت افزاری آن را که در داخل خودرو نصب می شود، توضیح داده شده است. سیستم تشخیص الگو مبتنی بر یک سیستم شبکه عصبی است که قوانین آن از روی نتایج آزمایش های عملی متعدد انجام شده است. استخراج قوانین و مدل سازی موتور استنتاج شبکه عصبی از روی نمودارهای آزمایش های عملی، منجر به پیشنهاد الگویی شده است که رویدادهای پایه مولد برخورد کردن را به خوبی تشخیص داده و ارائه می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 366

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 633 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    41-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    179
  • دانلود: 

    458
چکیده: 

با توجه به افزایش وسایل نقلیه شخصی در شهر مشهد و مشکلاتی که در این راستا به وجود می آید، تحقیقی صورت گرفته است که به بررسی عوامل موثر به کارآیی طرح های برخورد با مسافربران شخصی می پردازد. بنابراین مسئله اصلی این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر کارآیی طرح ترافیکی در شهر مشهد با تاکید بر طرح برخورد با مسافربران شخصی است. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و تبیین عوامل موثر کارآیی طرح برخورد با مسافربران شخصی در شهر مشهد است. روش تحقیق این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش های کمی گردآوری داده ها، توصیفی-تبیینی از نوع پیمایشی است و جامعه آماری آن را رانندگان مسافربر شخصی شهر مشهد تشکیل می دهند که به شیوه های نمونه گیری تصادفی خوشه ایو منظم تعداد 321 نفر انتخاب و از طریق ابزار پرسش نامه ای که محقق ساخته است، مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان می دهد که نحوه اجرای مقررات ترافیکی، اطلاع رسانی به موقع و کافی، نحوه تعامل پلیس با رانندگان مسافربر شخصی، التزام عملی رانندگان به اجرای طرح و قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و نقش سازمان های موثر و مسول در اجرای طرح برخورد با مسافربران شخصی، نقش موثری در کارآیی طرح برخورد با مسافربران شخصی در شهر مشهد دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 179

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 458 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    65-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    492
  • دانلود: 

    707
چکیده: 

شهرهای امروز ما با مشکلات عدیده ای چون ترافیک، انواع آلودگی های زیست محیطی، نابه سامانی و اغتشاش فضایی و بصری محیطی مواجه هستند. در خیابان امام خمینی نیز به دلیل جای گیری در بافت مرکزی شهر ارومیه و برخورداری از مراکز فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، گردش گری، اداری و. . .، شاهد معضل ترافیک و آلودگی هوا هستیم. هدف از این مقاله، شناسایی شاخص های موثر کاربری اراضی بر ترافیک شهری و رتبه بندی تاثیر این شاخص ها بر ترافیک شهری در راستای توسعه پایدار شهری است. با توجه به ماهیت موضوع، از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده است و هم چنین به بررسی کیفی و کمی دو مولفه کاربری اراضی و ترافیک پرداخته شده است. حجم نمونه این پژوهش، تعداد استفاده کنندگان از خیابان امام است و چون جامعه آماری دقیقی در دست نیست از فرمول کوکران استفاده شده است که حجم نمونه برای این محدوده 170 به دست آمد. در این مقاله، مولفه های کاربری زمین موثر بر ترافیک شهری شناسایی شده و با استفاده از آزمون فریدمن، همبستگی اسپیرمن و فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP) با یکدیگر مقایسه و رتبه بندی شدند. با توجه به تحلیل های صورت گرفته، شاخص تنوع کاربری ها، بیشترین ارزش را در محدوده مورد مطالعه کسب کرد که برای رابطه یابی میان تنوع کاربری ها و ترافیک به بررسی رابطه میان این دو متغیر پرداخته شد که با توجه به آزمون اسپیرمن، همبستگی معناداری بین تنوع کاربری و ترافیک وجود دارد و از آن جایی که مقدار ضریب اسپیرمن بین 3/0 تا 5/0 است، بیان گر رابطه متوسط مستقیم میان این دو متغیر است. نتایج این پژوهش حاکی از این است که تنوع کاربری ها دارای تاثیر مستقیم در ایجاد ترافیک در بافت های شهری را دارد که در راستای مکان یابی بهینه و تمرکززدایی فعالیت ها و کاربری های مستقر در خیابان امام باید سیاست هایی اتخاذ شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 492

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 707 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

جوانمرد محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    87-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    815
  • دانلود: 

    583
چکیده: 

از مهم ترین فرصت ها و مقدورات بالقوه نیروی انتظامی در استقرار نظم و امنیت انتظامی، رابطه منطقی و صمیمانه با مردم است. مردم، بزرگ ترین سرمایه اجتماعی و مخاطب ناجا و علت وجودی این نیرو به شمار می روند. پس بدون مشارکت و همکاری مردم، نظم و به طور خاص نظم انتظامی وجود نخواهد داشت. در همین راستا، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران کوشش کرده است زمینه های حضور جدی در جامعه و مشارکت هرچه بیشتر شهروندان در کنترل نظم ترافیکی و جابه جائی (شدآمد) شهری را به صورت سازماندهی شده (در قالب پلیس افتخاری) فراهم آورد. تحقیق حاضر، با هدف بررسی نقش پلیس افتخاری در کنترل ترافیک و شدآمد شهری در منطقه غرب تهران، انجام شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، به روش پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه کارکنان شاغل فرماندهی انتظامی ویژه غرب استان تهران است که در طول جذب و به کارگیری عوامل پلیس افتخاری در سطح استان فعالیت داشته اند و تعداد 264 نفر به عنوان حجم نمونه محاسبه شده است. ابزار تحقیق پرسش نامه محقق ساخته بوده که روایی آن با نظر اساتید و نخبگان امر مورد تایید قرار گرفته و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به مقدار 83/0 محاسبه شد. نتایج تحقیق نشان داد که میانگین همه شاخص های مربوط به عملکرد مشارکتی پلیس افتخاری در کنترل ترافیک و شدآمد شهری پایین تر از میانگین متوسط قرار دارد. هم چنین، بررسی میانگین مجموع شاخص های ارزیابی نقش اجرایی پلیس افتخاری در حوزه نظم ترافیکی و شدآمد شهری در فرماندهی انتظامی ویژه غرب تهران نشان داد که حد بالای این دامنه کمتر از 3 بوده و عملکرد مشارکتی پلیس افتخاری در در کنترل ترافیک و شدآمد شهری در حد متوسط به پایین مورد تایید است. بررسی میانگین عملکرد مشارکتی پلیس افتخاری در شهرستان های تابعه استان نیز حاکی از اختلاف موجود در عملکرد کلی عوامل پلیس افتخاری در شهرستان های مختلف است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 815

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 583 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    52
  • صفحات: 

    117-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    412
  • دانلود: 

    588
چکیده: 

پس از گذشت بیش از هشت سال از تاریخ اجرای جدول جریمه های تخلفات رانندگی، برگرفته از قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، ضرورت ایجاب می کند تا بررسی شود، مبلغ جریمه جدول جریمه های تخلفات رانندگی که بدون توجه به نوع وسیله نقلیه تدوین شده است، بر پیشگیری از انجام تخلفات به چه میزان موثر بوده است؟ این پژوهش از نظر شیوه و روش جمع آوری و تحلیل داده ها، یک پژوهش توصیفی-تحلیلی از نوع پیمایشی (میدانی) است. جامعه آماری این تحقیق، ماموران اخطاریه نویس حوزه ترافیکی درون شهری و برون شهری بوده و حجم نمونه آماری، 102 نفر از ماموران اخطاریه نویس مراکز استان های فارس، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد هستند که به صورت تصادفی انتخاب شده اند. میزان تاثیر جریمه تخلفات ساکن و تخلفات متحرک غیرحادثه ساز در پیشگیری از انجام تخلف توسط رانندگان: وانت، کامیونت، کامیون، سواری، مینی بوس و اتوبوس بررسی شده است و نتیجه تحقیق نشان می دهد که هرچه نوع و کاربری وسیله نقلیه دارای ابعاد بزرگ تر باشد، میزان بازدارندگی جریمه تخلفات ساکن و تخلفات متحرک غیرحادثه ساز کمتر است. میزان تاثیر جریمه تخلفات متحرک حادثه ساز و اعمال نمره منفی در پیشگیری از انجام تخلف توسط رانندگان: وانت، کامیونت، کامیون، سواری، مینی بوس و اتوبوس بررسی شده است و نتیجه تحقیق نشان می دهد که هرچه نوع و کاربری وسیله نقلیه دارای ابعاد بزرگ تر باشد میزان بازدارندگی جریمه تخلفات متحرک حادثه ساز و اعمال نمره منفی بیشتر است. هر نوع اعمال مقررات براساس جدول جریمه های تخلفات رانندگی بر روی رانندگان موتورسیکلت به میزان کم و متوسط تاثیر دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 412

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 588 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button