Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

478
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

618
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه ریزی کاربری اراضی بر ترافیک با رویکرد توسعه پایدار

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 86

چکیده

 شهرهای امروز ما با مشکلات عدیده ای چون ترافیک, انواع آلودگی های زیست محیطی, نابه سامانی و اغتشاش فضایی و بصری محیطی مواجه هستند. در خیابان امام خمینی نیز به دلیل جای گیری در بافت مرکزی شهر ارومیه و برخورداری از مراکز فرهنگی, اقتصادی, اجتماعی, گردش گری, اداری و. . ., شاهد معضل ترافیک و آلودگی هوا هستیم. هدف از این مقاله, شناسایی شاخص های موثر کاربری اراضی بر ترافیک شهری و رتبه بندی تاثیر این شاخص ها بر ترافیک شهری در راستای توسعه پایدار شهری است. با توجه به ماهیت موضوع, از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده است و هم چنین به بررسی کیفی و کمی دو مولفه کاربری اراضی و ترافیک پرداخته شده است. حجم نمونه این پژوهش, تعداد استفاده کنندگان از خیابان امام است و چون جامعه آماری دقیقی در دست نیست از فرمول کوکران استفاده شده است که حجم نمونه برای این محدوده 170 به دست آمد. در این مقاله, مولفه های کاربری زمین موثر بر ترافیک شهری شناسایی شده و با استفاده از آزمون فریدمن, همبستگی اسپیرمن و فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP) با یکدیگر مقایسه و رتبه بندی شدند. با توجه به تحلیل های صورت گرفته, شاخص تنوع کاربری ها, بیشترین ارزش را در محدوده مورد مطالعه کسب کرد که برای رابطه یابی میان تنوع کاربری ها و ترافیک به بررسی رابطه میان این دو متغیر پرداخته شد که با توجه به آزمون اسپیرمن, همبستگی معناداری بین تنوع کاربری و ترافیک وجود دارد و از آن جایی که مقدار ضریب اسپیرمن بین 3/0 تا 5/0 است, بیان گر رابطه متوسط مستقیم میان این دو متغیر است. نتایج این پژوهش حاکی از این است که تنوع کاربری ها دارای تاثیر مستقیم در ایجاد ترافیک در بافت های شهری را دارد که در راستای مکان یابی بهینه و تمرکززدایی فعالیت ها و کاربری های مستقر در خیابان امام باید سیاست هایی اتخاذ شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بایرام زاده، نیما، و فری، محمد. (1398). تاثیر برنامه ریزی کاربری اراضی بر ترافیک با رویکرد توسعه پایدار. مطالعات مدیریت ترافیک، -(52 )، 65-86. SID. https://sid.ir/paper/402959/fa

    Vancouver: کپی

    بایرام زاده نیما، فری محمد. تاثیر برنامه ریزی کاربری اراضی بر ترافیک با رویکرد توسعه پایدار. مطالعات مدیریت ترافیک[Internet]. 1398؛-(52 ):65-86. Available from: https://sid.ir/paper/402959/fa

    IEEE: کپی

    نیما بایرام زاده، و محمد فری، “تاثیر برنامه ریزی کاربری اراضی بر ترافیک با رویکرد توسعه پایدار،” مطالعات مدیریت ترافیک، vol. -، no. 52 ، pp. 65–86، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/402959/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا