زمینه و هدف: گردشگری سلامت یکی از اشکال مهم گردشگری در ایران است. ایران دارای نقاط قوت بسیاری در زمینه ی گردشگری سلامت است. همچنین چالش هایی مانند ناهماهنگی نظام ارتباطات و اطلاعات در زمینه ی گردشگری سلامت و شیوع بیماری کرونا مطرح است. ازآنجاکه حجم ناشناخته ها در مورد کووید 19 قابل توجه است، نیاز به تعیین استراتژی های موثر برای کنترل پیامدها و کاهش اثرات اقتصادی و اجتماعی این ویروس در همه صنایع به خصوص صنعت گردشگری سلامت محسوس بود. روش بررسی: در این مطالعه ی مرور نظام مند، 500 مقاله ی منتشر شده در سالهای 2018 تا 2020 بررسی گردید. در قسمت مصاحبه های جمعی نیز از دیدگاه های متخصصان صنعت گردشگری سلامت که در فرایند برگزاری 8 رویداد علمی در ایران، ترکیه و عمان حضور داشتند و از مدل Strengths, Weaknesses, Opportunities and Challenges)SWOC Analysis) (قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و چالش ها) و نرم افزار MAXQDA استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که استراتژی منتخب شامل دو استراتژی تدافعی و رقابتی بود. این تحقیق بیانگر این است که نقاط قوت صنعت گردشگری سلامت بر نقاط ضعف غلبه دارد و فرصت های توسعه بیش از چالش های موجود است. همچنین استراتژی حفظ و نگهداری بهترین راهبرد حمایت از گردشگری سلامت در شرایط موجود در ایران است. نتیجه گیری: باید طراحی و تدوین سند جامع دیپلماسی گردشگری سلامت ایران، تدوین برنامه راهبردی توسعه ی گردشگری سلامت، ایجاد سازمان مستقل گردشگری سلامت ایران، توسعه ی سلامت الکترونیک در حوزه ی گردشگری، طراحی نظام بیمه گردشگری سلامت و. . . با هدف رسوخ در بازارهای فعلی و ایجاد بازارهای جدید خارجی در اولویت کاری سیاست گذاران صنعت گردشگری سلامت ایران قرار گیرد.