Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    1-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    296
  • دانلود: 

    485
چکیده: 

مقدمه: سلامت جنسی یکی از جنبه های اصلی سلامت فردی است که همسران را در همه مراحل زندگی، تحت تاثیر قرار می دهد. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی سلامت جنسی در بین زوجین بر اساس منبع کنترل، حمایت اجتماعی و فراهیجان صورت پذیرفت. روش کار: روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زوجین شهر اردبیل در سال 1398 بودند که به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 120 نفر (60 زن و شوهر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از ابزارهای منبع کنترل راتر (1966)، حمایت اجتماعی زیمت (1988)، فراهیجان میتمنسگرابر و همکاران (2009) و مقیاس سلامت جنسی معنوی پور (1388) استفاده شد. داده ها با روش های ضریب هبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرم افزار SPSS18 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین منبع کنترل، حمایت اجتماعی و فراهیجان با سلامت جنسی در بین همسران رابطه معناداری وجود دارد (05/0p<). همچنین نتایج نشان داد منبع کنترل، حمایت اجتماعی و فراهیجان در مجموع قادرند 57 درصد از واریانس سلامت جنسی را در زوجین تبیین کنند (05/0p<). نتیجه گیری: سلامت جنسی زوجین با متغیرهای منبع کنترل، حمایت اجتماعی و فراهیجان پیش بینی شدنی است، بنابراین پیشنهاد می شود که روان شناسان و متخصصان حوزه سلامت برای بهبود سلامت جنسی همسران به نقش این متغیرها توجه بیشتری کنند. همچنین پژوهشگران، انجام مطالعات بیشتر در زمینه ی سلامت جنسی همسران را توصیه می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 296

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 485 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 20
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    11-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    411
  • دانلود: 

    567
چکیده: 

مقدمه: ذهن آگاهی فرایندی درمانی است که بر توجه هدفمند، غیر قضاوتی، همراه با پذیرش تجارب و اعتراف به آن و زیستن در لحظه اشاره دارد. این پژوهش به منظور بررسی اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر سخت رویی روانشناختی و استرس ادراک شده دانشجویان پرستاری انجام شد. روش کار: روش این تحقیق نیمه تجربی و به روش پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش حاضر را کلیه ی دانشجویان دختر رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تشکیل دادند. نمونه ی پژوهش شامل 30 نفر که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند و به پرسشنامه های سخت رویی روانشناختی کوباسا (1979) و استرس ادراک شده (2005) قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 80 دقیقه ای (هفته ای یک بار) تحت درمان مدیریت ذهن آگاهی محور کابات ذین (2000) قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. نمرات آزمودنی ها با استفاده از میانگین، انحراف معیار و تحلیل کوواریانس و به کمک نرم افزار-22 SPSS تحلیل شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد بین نمرات سخت رویی روانشناختی در مرحله پیش آزمون (53/6± 30/66) و پس آزمون (12/7± 88/89) (01/0P<) تفاوت معناداری را نشان داد. همچنین در نمرات استرس ادراک شده در مرحله پیش آزمون (46/4± 31/28) و پس آزمون (24/5± 73/21) (01/0P<) در گروه آزمایش پس از اجرای مداخله تفاوت معناداری مشاهده شد. این تفاوت در گروه کنترل مشاهده نشد. نتیجه گیری: از آنجا که آموزش ذهن اگاهی بر افزایش سخت رویی روانشناختی و و استرس ادراک شده موثر است می توان از این نوع آموزش می توان برای کاهش استرس ادارک شده تحصیلی و افزایش سخت رویی دانشجویان رشته ی پرستاری استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 411

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 567 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    20-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    762
  • دانلود: 

    652
چکیده: 

مقدمه: فرسودگی شغلی معمولا به عنوان یک پاسخ طولانی مدت به عوامل استرس زا و عواطف بین فردی است که با خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و کاهش موفقیت شخصی مشخص می گردد. پژوهش حاضر باهدف قدرت پیشگویی کنندگی استرس شغلی بر فرسودگی شغلی پرستاران شاغل در بخش های اورژانس مراکز آموزشی-درمانی ارومیه انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی-مقطعی با مشارکت 120 نفر از پرستاران شاغل در بخش اورژانس بیمارستان های آموزشی ارومیه (150 پرستار) در سال 98-1397 که با روش نمونه گیری طبقه بندی شده انتخاب شدند، انجام گرفت. برای گردآوری داده ها از چک لیست اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه های فرسودگی شغلی ماسلاچ و مقیاس استرس پرستاری استفاده گردید. داده ها توسط نرم افزار SPSS ورژن 17 و با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها: در این مطالعه میانگین و انحراف معیار استرس شغلی و فرسودگی شغلی کل به ترتیب 11/47± 89/62 و 19/66 ± 66/81 بود. از بین متغیرهای دموگرافیک موردبررسی، فرسودگی شغلی با جنسیت و سمت افراد و استرس شغلی با سن و سمت افراد ارتباط آماری معنی دار داشتند (0/05>P). همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که بین استرس شغلی کل و تمامی حیطه های آن با فرسودگی شغلی کل و ابعاد سه گانه آن ارتباط آماری معنی داری وجود دارد (0/000>P). علاوه براین رگرسیون چندگانه خطی نشان داد که استرس شغلی می تواند فرسودگی شغلی را در این پرستاران پیش بینی کند. نتیجه گیری: استرس شغلی می تواند پیش بینی کننده فرسودگی شغلی باشد، بنابراین توصیه می شود در پیشگیری و کاهش فرسودگی شغلی، این عامل به دقت موردتوجه قرار گیرد و با تهیه برنامه های آموزشی و مداخله ای به منظور اصلاح و تغییر محیط کاری پرستاران به سلامت محیط شغلی آنان کمک کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 762

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 652 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    29-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    541
  • دانلود: 

    539
چکیده: 

مقدمه: وجود مشکلات و بیماری های روانی در دوران بارداری، علاوه بر بر زن باردار بر جنین نیز تاثیر منفی می گذارد و شیوع افسردگی در دوران بارداری بیشتر از جمعیت عمومی زنان است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین نشخوار فکری و اجتناب تجربه ای با افسردگی دوران بارداری انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش زنان افسرده باردار مراجعه کننده به بیمارستان یاس وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1398 بودند. تعداد 150 نفر پس از بررسی ملاک های ورود به مطالعه با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها با پرسشنامه های نشخوار فکری نولن-هوکسما و مارو، اجتناب تجربه ای بوند و همکاران و افسردگی دوران بارداری کاکس و همکاران جمع آوری و با روش های ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل گام به گام به کمک نرم افزار SPSS-21 تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که نشخوار فکری (472/0=r) و اجتناب تجربه ای (424/0=r) با افسردگی دوران بارداری رابطه مثبت و معنادار داشتند. همچنین، متغیرهای نشخوار فکری و اجتناب تجربه ای توانستند 1/28 درصد از تغییرات افسردگی دوران بارداری را تبیین کنند که سهم نشخوار فکری بیشتر از اجتناب تجربه ای بود (01/0>P). نتیجه گیری: بر اساس نتایج، نشخوار فکری و اجتناب تجربه ای نقش موثری در پیش بینی افسردگی دوران بارداری داشتند. بنابراین، برنامه ریزی برای کاهش نشخوار فکری و اجتناب تجربه ای در زنان باردار از طریق کارگاه های آموزشی جهت کاهش افسردگی دوران بارداری ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 541

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 539 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 19
نویسندگان: 

خان آبادی مهدی | مهدی زاده اردکانی فردوس السادات | طبخی فریبا

نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    37-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    345
  • دانلود: 

    553
چکیده: 

مقدمه: کیفیت زندگی زناشویی زوج ها در ایران ارتباط نزدیکی با رابطه و عملکرد خانواده های اصلی زوج ها دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش خانواده های اصلی در کیفیت زندگی زناشویی زوج های نابارور است. روش کار: این پژوهش با رویکردکیفی انجام شده وداده ها از طریق روش مصاحبه اکتشافی نیمه ساختاریافته با 15 زوج نابارور که به صورت هدفمند از بین مراجعه کنندگان به مرکز درمان ناباروری یزد انتخاب شده بودند انجام شد. داده های به دست آمده از هر مصاحبه در بار دوم به وضعیت اشباع رسید. برای کدگذاری و تحلیل داده ها از شیوه تحلیل مضمون استفاده شد. یافته ها: باتوجه به تحلیل پاسخ های ارایه شده، ابعاد نقش خانواده های اصلی در کیفیت زندگی زناشویی زوج های نابارور را می توان در 129 مفهوم اولیه، 22 مقوله، 9 مضمون فرعی و چهار مضمون اصلی شامل «مواجهه آگاهانه و مدبرانه خانواده ها با ناباروری»، «حمایت و مساعدت همه جانبه خانواده ها»، «سلامت و رابطه حسنه خانواده های اصلی» و«نقش خانواده ها در سازگاری زوج و پایداری ازدواج» طبقه بندی کرد. نتیجه گیری: سلامت خانواده های اصلی یک زوج نابارور و حمایت اجتماعی از آنان از طریق پذیرش مشکل ناباروری زوج و همدلی و همفکری با زن و شوهر، می تواند در سازگاری بهتر آنان با این بحران نقش موثری ایفا کند. نتایج این تحقیق می تواند به زوج درمانگرانی که در حوزه آموزش و مشاوره با زوج های نابارور مشغول به کار هستند در زمینه توجه جدی به سیستم خانواده اصلی در این رابطه و مداخلات مربوطه و همچنین به زوج ها و خانواده های اصلی در راستای کمک به افزایش سطح رضایت از رابطه موثر و کمک کننده باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 345

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 553 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    53-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    839
  • دانلود: 

    638
چکیده: 

مقدمه: پرستاران با عوامل استرس زای متعددی در حرفه خود روبرو هستند که می تواند علاوه بر تهدید سلامتی بر توانمندی شغلی آنها نیز تاثیر گذاشته و باعث کاهش کیفیت عملکرد آنها شود. هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش استرس زدایی مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش استرس شغلی پرستاران می باشد. روش کار: این پژوهش نیمه تجربی، به صورت پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری کلیه پرستاران بخش های مختلف مرکز آموزشی درمانی پنج آذر شهر گرگان در سال 1397 بود. از این تعداد 40 نفر به صورت هدفمند انتخاب سپس به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه استرس شغلی پرستاران و مداخله, شامل 8 جلسه 5/2 ساعته و هفتگی، آموزش استرس زدایی مبتنی بر ذهن آگاهی بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS17 در سطح آماری 05/0 درصد(p≤ 0. 05) تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: طبق نتایج این پژوهش بین میانگین نمرات استرس شغلی در دو سطح پیش آزمون (52/105)و پس آزمون(94/83) در گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد، در حالی که این تفاوت در گروه کنترل مشاهده نشد (پیش آزمون29/103 و پس آزمون 60/100)؛ همچنین حدود 55% از تغییرات در نمره پس آزمون استرس شغلی، حاصل تاثیر استرس زدایی مبتنی بر ذهن آگاهی بود. این یافته ها بیانگر موثر بودن این برنامه آموزشی در کاهش استرس شغلی پرستاران بود. نتیجه گیری: به کار بردن روش های درمانی کوتاه مدت و کم هزینه برای کاهش استرس شغلی پرستاران امری ضروری است چرا که پرستاران در مقایسه با سایر مشاغل، استرس شغلی بالاتری را تحمل می کنند. باتوجه به نتایج پژوهش حاضر درمان گروهی استرس زدایی مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند گزینه مناسبی برای کاهش استرس شغلی در پرستاران باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 839

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 638 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 21
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    62-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    552
  • دانلود: 

    595
چکیده: 

مقدمه: طلاق باعث کاهش سلامت هر یک از زوجین به ویژه زنان می شود و یکی از روش های درمانی برگرفته از موج سوم روان درمانی که درباره آن پژوهش های اندکی انجام شده شفقت درمانی است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی شفقت درمانی بر انسجام خود، سازگاری پس از طلاق و افکار خودآیند منفی در زنان مطلقه انجام شد. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش زنان مطلقه مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اهواز در سال 1398 بودند که از میان آنان 40 نفر پس از بررسی ملاک های ورود به مطالعه با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای با شفقت درمانی آموزش دید و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. داده ها با کمک مقیاس های انسجام خود، سازگاری پس از طلاق و افکار خودآیند منفی جمع آوری و با آزمون های خی دو، تی مستقل و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرم افزار SPSS-23 تحلیل شدند. یافته ها: میانگین و انحراف معیار پیش آزمون انسجام خود گروه آزمایش 71/2± 00/16 و گروه کنترل 89/2± 45/16 و پس آزمون آنها به ترتیب 88/2± 10/20 و 80/2± 90/15 بود. میانگین و انحراف معیار پیش آزمون سازگاری پس از طلاق گروه آزمایش 48/16± 60/205 و گروه کنترل 53/15± 70/201 و پس آزمون آنها به ترتیب 27/14± 40/224 و 61/13± 80/199 بود. میانگین و انحراف معیار پیش آزمون افکار خودآیند منفی گروه آزمایش 44/9± 70/76 و گروه کنترل 16/13± 55/75 و پس آزمون آنها به ترتیب 68/7± 45/68 و 07/13± 10/76 بود. دیگر یافته ها نشان داد که گروه های آزمایش و کنترل از نظر تحصیلات، سن، تعداد فرزند و مدت طلاق تفاوت معنی داری نداشتند (05/0P). علاوه بر آن، شفقت درمانی باعث افزایش انسجام خود (001/0>P, 18/263=F) و سازگاری پس از طلاق (001/0>P, 95/289=F) و کاهش افکار خودآیند منفی (001/0>P, 70/90=F) در زنان مطلقه شد. نتیجه گیری: نتایج نشان دهنده اثربخشی شفقت درمانی بر افزایش انسجام خود و سازگاری پس از طلاق و کاهش افکار خودآیند منفی بود. در نتیجه، روانشناسان بالینی و درمانگران می توانند از روش شفقت درمانی در کنار سایر روش های درمانی برای بهبود ویژگی های مرتبط با سلامت به ویژه افزایش انسجام خود و سازگاری پس از طلاق و کاهش افکار خودآیند منفی استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 552

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 595 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 25
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    72-83
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    237
  • دانلود: 

    487
چکیده: 

مقدمه: مراقبین بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی بعد از ترخیص بیماران اغلب احساس ناتوانی و تجربه اضطراب، افسردگی و استرس دارند. هدف از این پژوهش، تعیین تاثیر آموزش روانی با تلفن همراه بر استرس مراقبین خانوادگی بیماران ترخیص شده مبتلا به اختلال دوقطبی می باشد. روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی دوگروهه با طرح پیش آزمون-پس آزمون است که در سال 1398 در مرکز آموزشی درمانی بهاران زاهدان انجام گرفت. به روش نمونه گیری آسان (در دسترس) انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه برابر کنترل(45) و مداخله(45) تخصیص یافتند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه 14 سوالی استرس کوهن بود. برای گروه مداخله، آموزش از طریق تلفن همراه بصورت تلفنی و پیامک یک روز درمیان بمدت 20 روز بعد از ترخیص انجام گردید و برای گروه کنترل هیچگونه آموزشی صورت نگرفت. میزان استرس مراقبین قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه اندازه گیری و مقایسه شد. داده ها با کمک نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های کای دو، t مستقل و t زوجی تجزیه و تحلیل شد و نیز مقدار p-value<0. 05 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که هر دو گروه از نظر ویژگی های فردی اجتماعی همگون بودند و میانگین میزان استرس در گروه مداخله در پیش آزمون 70/29 با انحراف معیار 14/7و در گروه کنترل 52/29 با انحراف معیار 14/7 بود. میانگین میزان استرس در گروه مداخله در پس آزمون 12/26 با انحراف معیار 53/6 و در گروه کنترل 65/30 با انحراف معیار 11/7 بود(p-value<0. 05). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه تاثیر ارایه آموزش روانی با استفاده از تلفن همراه را در کاهش استرس مراقبین خانوادگی بیماران ترخیص شده مبتلا به اختلال دوقطبی تایید می کند. توصیه می شود از این روش درجهت کاهش استرس این افراد استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 237

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 487 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    84-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    386
  • دانلود: 

    534
چکیده: 

مقدمه: زنان نابارور در زندگی شخصی با مشکلات فراوانی مواجه هستند و ناباروری با آسیب های روانشناختی فراوانی از جمله افزایش تنیدگی و استرس همراه است که نیاز به استفاده از مداخله های روانشناختی دارد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر راهبردهای مقابله با استرس در زنان نابارور انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش زنان نابارور مراجعه کننده به کلینیک ناباروری ابن سینا شهر تهران در سال 1397 بودند. نمونه پژوهش 45 نفر بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در سه گروه مساوی جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). هر یک از گروه های آزمایش به تفکیک 10 جلسه 90 دقیقه ای با روش های واقعیت درمانی و رویکرد تحلیل رفتار متقابل آموزش دیدند و گروه کنترل آموزشی ندید. داده ها با فرم اطلاعات جمعیت شناختی و مقیاس راهبردهای مقابله با استرس اندلر و پارکر جمع آوری و با روش های خی دو، تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که گروه های آزمایش و کنترل از نظر سن، تحصیلات و مدت ناباروری تفاوت معنی داری نداشتند (05/0P)، اما بین دو روش در بهبود راهبردهای مقابله با استرس آنها تفاوت معنی داری وجود نداشت (05/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 386

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 534 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 16
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    95-105
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    733
  • دانلود: 

    816
چکیده: 

مقدمه: کودکان در مقایسه با بزرگسالان به شکل متفاوتی سوگ را تجربه می کنند. بر این اساس درمان مشکلات این کودکان نیز باید مناسب با شرایط آنها باشد. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی نمایش درمانی و موسیقی درمانی براختلال خواب کودکان مبتلا به سوگ بود. روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی همراه با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، شامل همه کودکان مبتلا به سوگ مراجعه کننده به کلینیک های روان شناختی شهر اهواز در مقطع زمانی 4 ماهه در سال 1396 به تعداد 93 نفر بودند. بر اساس ملاک های ورود، تعداد 45 کودک دختر و پسر دارای علایم سوگ انتخاب و به شیوه کاملا تصادفی در گروه های آزمایشی نمایش درمانی، گروه آزمایشی موسیقی درمانی و گروه کنترل (هرگروه15 کودک) گماشته شدند. ابزار پژوهش با مقیاس اختلال خواب (اوونز و همکاران، 2000) (CSHQ) بود. داده ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس تک متغیری با استفاده از نرم افزار spss-21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که هر دو درمان نمایش درمانی (پیش آزمون 33/7± 33/75 و پس آزمون37/5± 53/56) و موسیقی درمانی (پیش آزمون 47/7± 06/71 و پس آزمون46/6± 33/64) بر کاهش اختلال خواب در کودکان مبتلا به سوگ اثربخش بودند (0. 01p<) و بین اثربخشی نمایش درمانی و موسیقی درمانی بر کاهش اختلال خواب در کودکان مبتلا به سوگ، تفاوت معنی داری به نفع نمایش درمانی وجود داشت (05/0p<). نتیجه گیری: ارج نهادن به خلاقیتهای درمانجو و عدم پایبندی به چارچوبهای کلیشه ای درمان را شاید بتوان مهمترین دلایل اثربخشی نمایش درمانی و موسیقی درمانی دانست. بنابراین می توان بیان نمود که نمایش درمانی و موسیقی درمانی می توانند به عنوان یکی از روش های درمانی کمک به مشکلات روان شناختی کودکان مبتلا به سوگ بکار گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 733

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 816 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    106-117
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    346
  • دانلود: 

    495
چکیده: 

مقدمه: اختلال وسواس، یکی از شایع ترین بیماری های روان شناختی جامعه کنونی است که به موجب آن رفتار فردی و اجتماعی شخص، دچار مشکل می شود و اثرات مخربی بر کارکردهای طبیعی زندگی دارد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر بهزیستی اجتماعی، امید به زندگی و منبع کنترل در زنان مبتلا به اختلال وسواس انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر از نوع نیمه آزمایشی[i1] با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل همراه با دوره پیگیری بود. جامعه پژوهش شامل کلیه زنان مبتلا به اختلال وسواس شهر اهواز در سال 1397 بودند که از میان آنها 30 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند (هر گروه 15نفر). گروه آزمایش طی 8 جلسه60 دقیقه ای در معرض واقعیت درمانی گروهی گلاسر (2003) قرار گرفتند و گروه کنترل، درمانی دریافت نکردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بهزیستی اجتماعی (کیز، 1998)، پرسشنامه امید به زندگی (اسنایدر و همکاران، 1991) و پرسشنامه منبع کنترل (راتر، 1966) بودند. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر و تعقیبی بونفرونی در نرم افزار SPSS-24 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحلیل نشان داد که واقعیت درمانی در بهبود بهزیستی اجتماعی، امید به زندگی و منبع کنترل درونی و کاهش منبع کنترل بیرونی در زنان مبتلا به اختلال وسواس در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تاثیر معنی داری داشته و این تاثیر در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است(001/0>P). در مرحله پس آزمون و همچنین پیگیری در متغیرهای بهزیستی اجتماعی، امید به زندگی و منبع کنترل درونی و بیرونی گروه کنترل با گروه درمان تفاوت معنی داری وجود دارد(001/0>P). نتیجه گیری: نتایج حاکی از اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر بهزیستی اجتماعی، امید به زندگی و منبع کنترل درونی و بیرونی در زنان مبتلا به اختلال وسواس بود. بنابراین، پیشنهاد می گردد که از این روش در کنار سایر روش های درمانی برای بهبود ویژگی های روان شناختی افراد دارای اختلال وسواس استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 346

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 495 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    118-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    461
  • دانلود: 

    468
چکیده: 

مقدمه: بارداری به قلب و سیستم گردش خون استرس وارد می کند. این استرس در زنانی که خود دچار مشکلات قلبی مانند افتادگی دریچه میترال هستند بیشتر می باشد. به نظر می رسد استرس و فشارهای روانی ناشی از آن در زنان باردار مبتلا به افتادگی دریچه میترال، عوارض روانی و فیزیولوژیکی زیادی مانند کاهش بهزیستی روانشناختی، افسردگی و تغییرات در میزان قند خون به بار می آورد. با این وجود پژوهش ها در این زمینه ضعیف است. از اینرو هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی ایمن سازی در مقابل استرس بر بهزیستی روانشناختی، افسردگی و قند خون در زنان باردار مبتلا به افتادگی دریچه میترال بود. روش کار: طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه 107 زن باردار مبتلا به افتادگی دریچه میترال بودند که در سال 1398 به بیمارستان امام خمینی تهران مراجعه کردند. به منظور تشکیل دو گروه با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، ابتدا 30 نفر انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل گروه بندی شدند. برنامه ایمن سازی در برابر استرس طی 9 جلسه به صورت گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد ولی گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. بعد از اتمام جلسات، پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد و آزمون پیگیری نیز سه ماه بعد از پس آزمون اجرا شد. از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، مقیاس افسردگی بک و کلارک (1987) و گلوکومتر برای جمع آوری داده ها استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از آزمون های اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد ایمن سازی در مقابل استرس در بهبود بهزیستی روانشناختی و کاهش افسردگی زنان باردار مبتلا به افتادگی دریچه میترال گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تاثیر معنی داری داشته (001/0>p) و این تاثیر در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است (01/0>p). دیگر یافته ها نشان داد ایمن سازی در مقابل استرس تاثیر معنی داری بر قند خون ندارد و بین گروه آزمایش و کنترل در میزان قند خون تفاوت معنی داری یافت نشد (05/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 461

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 468 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 25
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button