مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

242
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

562
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش روانی با تلفن همراه بر استرس مراقبین خانوادگی بیماران ترخیص شده مبتلا به اختلال دو قطبی

صفحات

 صفحه شروع 72 | صفحه پایان 83

چکیده

 مقدمه: مراقبین بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی بعد از ترخیص بیماران اغلب احساس ناتوانی و تجربه اضطراب, افسردگی و استرس دارند. هدف از این پژوهش, تعیین تاثیر آموزش روانی با تلفن همراه بر استرس مراقبین خانوادگی بیماران ترخیص شده مبتلا به اختلال دوقطبی می باشد. روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی دوگروهه با طرح پیش آزمون-پس آزمون است که در سال 1398 در مرکز آموزشی درمانی بهاران زاهدان انجام گرفت. به روش نمونه گیری آسان (در دسترس) انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه برابر کنترل(45) و مداخله(45) تخصیص یافتند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه 14 سوالی استرس کوهن بود. برای گروه مداخله, آموزش از طریق تلفن همراه بصورت تلفنی و پیامک یک روز درمیان بمدت 20 روز بعد از ترخیص انجام گردید و برای گروه کنترل هیچگونه آموزشی صورت نگرفت. میزان استرس مراقبین قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه اندازه گیری و مقایسه شد. داده ها با کمک نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های کای دو, t مستقل و t زوجی تجزیه و تحلیل شد و نیز مقدار p-value<0. 05 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که هر دو گروه از نظر ویژگی های فردی اجتماعی همگون بودند و میانگین میزان استرس در گروه مداخله در پیش آزمون 70/29 با انحراف معیار 14/7و در گروه کنترل 52/29 با انحراف معیار 14/7 بود. میانگین میزان استرس در گروه مداخله در پس آزمون 12/26 با انحراف معیار 53/6 و در گروه کنترل 65/30 با انحراف معیار 11/7 بود(p-value<0. 05). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه تاثیر ارایه آموزش روانی با استفاده از تلفن همراه را در کاهش استرس مراقبین خانوادگی بیماران ترخیص شده مبتلا به اختلال دوقطبی تایید می کند. توصیه می شود از این روش درجهت کاهش استرس این افراد استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عربی بم، مژده، نویدیان، علی، و کیخا، رقیه. (1399). تاثیر آموزش روانی با تلفن همراه بر استرس مراقبین خانوادگی بیماران ترخیص شده مبتلا به اختلال دو قطبی. روان پرستاری، 8(6 )، 72-83. SID. https://sid.ir/paper/412705/fa

    Vancouver: کپی

    عربی بم مژده، نویدیان علی، کیخا رقیه. تاثیر آموزش روانی با تلفن همراه بر استرس مراقبین خانوادگی بیماران ترخیص شده مبتلا به اختلال دو قطبی. روان پرستاری[Internet]. 1399؛8(6 ):72-83. Available from: https://sid.ir/paper/412705/fa

    IEEE: کپی

    مژده عربی بم، علی نویدیان، و رقیه کیخا، “تاثیر آموزش روانی با تلفن همراه بر استرس مراقبین خانوادگی بیماران ترخیص شده مبتلا به اختلال دو قطبی،” روان پرستاری، vol. 8، no. 6 ، pp. 72–83، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/412705/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button