مقدمه: شیوع کروناویروس جدید (کووید 19) از ژانویه 2020 تبدیل به یک بحرانی ناگهانی و جهانی در حوزه سلامت عمومی شد. این پژوهش با هدف بررسی پیشینه پژوهشهای انجام شده جهت استخراج مداخلات روانشناختی اثربخش و همچنین ارائه راهکارهای عملی مداخله صحیح در بحران انجام شد. روش بررسی: این مقاله به روش مقالات مروری روایتی از تاریخ 1 ژانویه تا 1 آپریل 2020 با جستجوی کلید واژگان بیماری کروناویروس جدید 2019، کادر پزشکی و پرستاری، مداخله در بحران، شیوع کرونا ویروس جدید، کووید19، شیوع بیماری واگیر، خدمات در بحران، مکانیسمهای دفاعی، شخصیت و بحران در سایتهای معتبر پابمد، ساینس دیرکت، اسکوپوس، گوگل اسکالر، پروکوئست و همچنین معروفترین پایگاههای دادههای داخلی یعنی پایگاه جهاد دانشگاهی، ایرانمدکس، مجیران به دو زبان انگلیسی و فارسی انجام شد. علاوه بر این، برخی از مقالات که به طور آنلاین توسط کمیسیون بهداشت ملی چین، مرکز ملی پیشگیری و کنترل بیماری ها و سازمان جهانی بهداشت منتشر شده است، نیز مورد جستجو قرار گرفتند. یافته ها: در مجموع، از تعداد 200 مقاله انگلیسی به دست آمده در زمینه مداخلات روانشناختی در بحرانها، تعداد 35 مقاله واجد شرایط برای این مطالعه بودند که تمام متن مورد مرور روایتی نهایی قرار گرفتند. بحث و نتیجه گیری: بر اساس مرور مقالات موجود مشخص شد خطوط تلفن ویژه و خدمات روانشناختی آنلاین نقش مهمی در حفظ و افزایش سلامت روان شهروندان در بدو شیوع کروناویروس دارد و نقش این نوع خدمات در ابتدای اپیدمی بیشتر از مداخلات روانشناختی چهره به چهره است.