Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

576
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

586
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین مدل اضطراب کرونا در دانشجویان براساس خوش بینی و تاب آوری: نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک شده

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 28

چکیده

 مقدمه: با توجه به شیوع ویروس کرونا در بین مردم به ویژه کشورهای آسیب دیده که باعث ایجاد اضطراب شده است؛ هدف پژوهش حاضر مدل یابی علّی اضطراب کرونا در دانشجویان براساس خوش بینی و تاب آوری با میانجیگری حمایت اجتماعی ادراک شده بود. روش بررسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه ی آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند را تشکیل می داد که 300 نفر به صورت اینترنتی و از طریق شبکه های مجازی در پژوهش شرکت کردند. ابزارهای جمع آوری اطلاعات شامل مقیاس اضطراب بیماری کرونا (علیپور و همکاران, 1398), پرسشنامه جهت گیری زندگی (شیر و کارور, 1992), مقیاس تاب آوری (کانر و دیویدسون, 2003) و مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمت و همکاران, 1988) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری و از طریق نرم افزارهای Spss23 و 8. 8 Lisrel انجام شد. یافته ها براساس نتایج بدست آمده مدل علّی رابطه بین خوش بینی, تاب آوری, حمایت اجتماعی ادراک شده و اضطراب کرونا دانشجویان براساس شاخص های مختلف برازش تأیید شد. خوش بینی, تاب آوری و حمایت اجتماعی ادراک شده بر میزان اضطراب کرونا دانشجویان اثر مستقیم دارند؛ همچنین خوش بینی و تاب آوری از طریق حمایت اجتماعی ادراک شده بر اضطراب کرونا دانشجویان تأثیر غیرمستقیم دارد (05/0>P). بحث و نتیجه گیری: بنابراین, خوش بینی, تاب آوری و حمایت اجتماعی ادراک شده نقش مهمی در میزان اضطراب کرونا دانشجویان ایفا می کنند و هدف قرار دادن این سه مؤلفه به وسیله درمان های روان شناختی, می تواند در کاهش اضطراب کرونا دانشجویان مؤثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عینی، ساناز، عبادی، متینه، و ترابی، نغمه. (1399). تدوین مدل اضطراب کرونا در دانشجویان براساس خوش بینی و تاب آوری: نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک شده. ابن سینا، 22(1 (مسلسل 70) )، 17-28. SID. https://sid.ir/paper/415634/fa

    Vancouver: کپی

    عینی ساناز، عبادی متینه، ترابی نغمه. تدوین مدل اضطراب کرونا در دانشجویان براساس خوش بینی و تاب آوری: نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک شده. ابن سینا[Internet]. 1399؛22(1 (مسلسل 70) ):17-28. Available from: https://sid.ir/paper/415634/fa

    IEEE: کپی

    ساناز عینی، متینه عبادی، و نغمه ترابی، “تدوین مدل اضطراب کرونا در دانشجویان براساس خوش بینی و تاب آوری: نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک شده،” ابن سینا، vol. 22، no. 1 (مسلسل 70) ، pp. 17–28، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/415634/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا