چکیده فارسی:این نوشتار به بررسی دیدگاه های مفسران اهل سنت در مباحث مربوط به شخصیت شناسی امام مهدی (عج) می پردازد؛ آیا امام مهدی (عج) از نسل پیامبر(ص) است یا عباس عموی پیامبر؟ حسنی است یا حسینی؟ متولد شده است یا خیر؟ نام، لقب، کنیه، مشخصات ظاهری و ویژگی های اخلاقی آن حضرت از دیگر مسائلی است که به آن پرداخته می شود. همچنین شبهه «لا مهدی الا عیسی بن مریم» مطرح می گردد و از جهت سندی و دلالی پاسخ داده خواهد شد. مشهور بین مفسران عامه این است که نام امام مهدی (عج) «محمد»، نام پدرش عبدالله، کنیه ایشان ابوالقاسم و از نسل پیامبر گرامی اسلام(ص) است و روایاتی که ایشان را از نسل عباس بن عبدالمطلب می دانند، از جهت سندی مردودند و بر فرض صحت، توان معارضه با سایر روایات را ندارند. تفاسیر اهل سنت با تعابیری گوناگون به مقامات معنوی، ویژگی های اخلاقی و جایگاه علمی و سیاسی امام مهدی (عج) اشاره کرده اند؛ ریشه شبهه یکی بودن امام مهدی و عیسی بن مریم(ع) یک روایت است که از جهت سندی مردود به شمار می آید و از جهت دلالت نیز با روایات متواتر سازگاری ندارد و ذیل روایت نیز با روح حاکم بر شریعت در تعارض است. اگر چه اکثریت مفسران عامه هماهنگ با مشهور اهل سنت، به تولد امام مهدی (عج) اشاره ای نکرده اند یا در مقابل آن موضع گیری نموده اند، اما باز از لابه لای تفاسیر آن ها می توان برای بحث تولد و حیات فعلی امام مهدی (عج) مویداتی یافت.
چکیده عربی:یتناول هذا المقال آراء المفسرین من أهل السنة فی أبحاث متعلقة حول معرفة شخصیة الإمام المهدی (عج)، و یجیب عن هذه التساؤلات:هل الإمام المهدی من ذریة النبی (ص)؟ أو العباس عم النبی؟هل هو حسنی أم حسینی؟هل ولد أو لم یولد؟و یناقش أیضاً جملة من القضایا، منها:اسم،لقب، و کنیة الإمام المهدی (عج)سماته الظاهریة و خصائصه الأخلاقیةشبهة "لا مهدی إلا عیسی ابن مریم" و الردّ علیها سنداً و دلالة.المشهور بین المفسرین من أهل العامة: أن اسم الإمام المهدی "محمد"، واسم أبیه عبد الله، وکنیته أبو القاسم، و أنه من ذریة النبی (ص)، والروایات التی تقول: إنه من ذریة العباس بن عبدالمطلب مردودة من حیث السند، و علی فرض الصحة، لا یمکن أن تتعارض مع الروایات الأخری. و قد أشارت تفاسیر أهل السنة بعبارات مختلفة إلی المقامات المعنویة والروحیة و الخصائص الأخلاقیة و الدور العلمی و السیاسی للإمام المهدی (عج).و أما جذور کون الإمام المهدی و عیسی بن مریم (ع) واحداً، فهی تعود إلی روایة واحدة، و هی مردودة من حیث السند، و أما من حیث الدلالة، فهی غیر متوافقة مع الروایات المتواترة، و یتنافی ذیل الروایة أیضاً مع الروح الحاکمة علی الشریعة. و رغم عدم إشارة غالبیة المفسرین من أهل العامة مع مشهور أهل السنة إلی ولادة الإمام المهدی (عج) أو کان لدیهم معارضة تجاهه، و لکن یمکن اقتناص مؤیدات من تفاسیرهم لبحث ولادة الإمام المهدی (عج) و حیاته فعلاً.