زمینه: اگر چه شواهدی مبنی بر رابطه احتمالی بین اثر انگشت و بهره هوشی وجود دارد، اما تاکنون تحقیقات مختصری در این زمینه انجام شده است.روشها: در این مطالعه به مقایسه فراوانی نسبی نقوش مختلف پوستی در انگشتان دست 342 نوجوان پرداخته شده است. گروه یک شامل 144 دانش آموز تیز هوش، گروه دو شامل 102 دانش آموز عادی و گروه سه شامل 96 دانش آموز کم توان ذهنی بود. نمونه گیری از مدارس تیز هوشان، عادی ومراکز بهزیستی شهر کرد انجام گرفت.یافته ها: در انگشتان IX3, IX2, IX1, VII3, VII2, IV3, IV2, IV1, II3, II2, II1, I3, I2, I1 و X2 نقش ورل و در دیگر انگشتان نقش اولنار لوپ بیشترین فراوانی نسبی را داشتند. فراوانی نسبی نقش ورل در انگشت II2 از II1 و در انگشت VI3 از VI1 بیشتر بود. فراوانی نسبی نقش اولنار لوپ در انگشت II3 از II2 و در انگشت VI3 از VI1 بیشتر بود. فراوانی نسبی نقش رادیال لوپ در انگشت II1 از II3 بیشتر بود.نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر، رابطه بین بهره هوشی و نقوش پوستی انگشتان VI, II و IX را در نوجوانان نشان می دهد. مطالعات تکمیلی با بهره گیری از شاخص های کمی انگشت نگاری، به ویژه انگشت سبابه و با استفاده از حجم نمونه بزرگتر توصیه می شود.