نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    2 (پیاپی 23) (ویژه علوم اجتماعی)
  • صفحات: 

    1-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2025
  • دانلود: 

    1646
چکیده: 

دیدگاه کنش متقابل نمادی از دیدگاه های جامعه شناسی معاصر است که پدیده های اجتماعی را از دریچه خاصی مطالعه می کند. به طور کلی این دیدگاه بر پویایی کنش متقابل اجتماعی بین فرد و اجتماع و نتایج این فرآیند تاکید می کند. اندیشمندان این دیدگاه بر تعامل افراد و اجتماع در شکل گیری شخصیت فرد توجه خاصی مبذول کرده اند. آنان معتقدند که افراد با یکدیگر و با محیط خود کنش متقابل دارند و محیط اطراف خود را تحت تاثیر قرار داده و تحت تاثیر محیط و دیگر افراد موجود در آن نیز قرار می گیرند. از این رو، شخصیت انسانی چیزی جز آن چه که در برخورد با محیط و دیگران شکل می گیرد، نیست.در مباحث تربیت شناسی نیز توجه خاصی به بحث تعامل در رشد فراگیران شده است. یکی از اهداف هر نظام آموزشی تربیت شهروندان فرهیخته است که این مهم جز از طریق تعامل با هم کلاسان، معلم و ایفای نقش های مختلفی که بر عهده فراگیران گذاشته می شود به دست نخواهد آمد، یعنی فراگیر تنها با بازی نقش های مختلف یاد می گیرد در زندگی اجتماعی بعد از مدرسه چگونه عمل نماید. توجه به این بحث موجب طرح روش آموزشی نوینی چون یادگیری مشارکتی شده که از اصول اساسی این روش تاکید بر تعامل چهره به چهره فراگیران در کلاس است که در کنار رشد علمی موجبات رشد شخصیتی و اجتماعی فراگیران را به دنبال دارد. با توجه به اهمیت این مباحث نویسندگان با استفاده از روش تحلیلی ‐ اسنادی به بیان تاثیرات دیدگاه کنش متقابل نمادی در تعلیم و تربیت پرداخته و کارکرد بازی و نقش را در این حوزه تبیین می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2025

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1646 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    2 (پیاپی 23) (ویژه علوم اجتماعی)
  • صفحات: 

    15-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1788
  • دانلود: 

    667
چکیده: 

در تحقیق حاضر، فرهنگ زیست محیطی مردم اصفهان که با سه شاخص آگاهی زیست محیطی، نگرش زیست محیطی و رفتار زیست محیطی مشخص شده، بررسی گردیده است. جامعه آماری تحقیق جمعیت 15 سال به بالای شهر اصفهان و حجم نمونه با سطح اطمینان 95 درصد 322 نفر بوده که به شیوه ترکیبی احتمالی خوشه ای- طبقه ای انتخاب شده اند.شیوه تحقیق پیمایشی و ابزار سنجش پرسشنامه بوده است. در این تحقیق 14 فرضیه مورد آزمون واقع شد و نقش عواملی چون: جنس، سن، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، نزدیکی با طبیعت، پایگاه اقتصادی- اجتماعی و ... در فرهنگ زیست محیطی سنجیده شده است.نتایج تحقیق نشان دهنده تاثیر سن، سطح تحصیلات، نوع تحصیلات، محل تولد، پایگاه اقتصادی- اجتماعی و آگاهی های زیست محیطی در فرهنگ زیست محیطی بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1788

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 667 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

روانبخش محمدحسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    2 (پیاپی 23) (ویژه علوم اجتماعی)
  • صفحات: 

    35-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    905
  • دانلود: 

    342
چکیده: 

در این مقاله مساله انسجام اجتماعی، میزان و عوامل موثر بر آن مورد مطالعه قرار گرفته است. انسجام اجتماعی به معنی استحکام درونی و مترادف با وحدت اجتماعی است. جامعه شناسان انسجام اجتماعی را توافق افکار، احساسات و اعمالی که وحدت یک گروه یا یک جامعه را روشن می سازد، تعریف کرده اند. انسجام اجتماعی، فرایند سازمان دهنده نظم اجتماعی می باشد. درجه انسجام در بین جوامع و نیز در بین قشرهای اجتماعی مختلف جامعه، متفاوت است.دراین نوشتار ابتدا، تصویری از وضع انسجام اجتماعی و میزان آن در بین قشرهای اجتماعی بالا و پایین محدوده ای از شهر تبریز نشان داده شده، سپس رابطه برخی از عوامل اجتماعی- اقتصادی از جمله، سطح سواد، نوع شغل و میزان درآمد در قشرهای اجتماعی بالا و پایین با میزان انسجام اجتماعی آنان بررسی شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که اول میانگین انسجام اجتماعی در بین ساکنان بالای شهر کمتر از میانگین آن در بین ساکنان پایین شهر است. دوم بین میزان انسجام اجتماعی و سطح سواد، نوع شغل و میزان درآمد افراد، رابطه معنی داری وجود دارد، بگونه ای که گروه های متعلق به درآمد پایین و متوسط رو به پایین، مشاغل کارگری- کشاورزی و تولیدی و نیز گروه های بی سواد و کم سواد، از میانگین انسجام اجتماعی بالاتری نسبت به سایر گروه های شغلی، درآمدی و سواد برخوردار بوده اند.روش تحقیق روش پیمایشی survey است و ابزارهای جمع آوری اطلاعات پرسشنامه و مصاحبه است. آزمون T. test به منظور بررسی زابطه میان دو گروه بالاشهری و پایین شهری مورد استفاده قرار گرفته است. آزمون L.S.D به منظور آزمون حداقل تفاوت معنی داری بین گروه های درآمد، شغل و سواد قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 905

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 342 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

هزارجریبی جعفر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    2 (پیاپی 23) (ویژه علوم اجتماعی)
  • صفحات: 

    47-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    684
  • دانلود: 

    969
چکیده: 

این پژوهش به وضعیت فرآیند کارآفرینی زنان با تاکید بر جامعه ایران می پردازد. یکی از شاخص های مهم برای ارزیابی و سنجش توسعه و پیشرفت هر کشور میزان مشارکت زنان در تولید است این تحقیق به میزان خلاقیت، کسب و کار و نوآوری های زنان در بخشهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پرداخته است.بررسی شواهد تجربی حاکی از آن است که با وجود احراز نقش های دوگانه زنان شاغل، آنان نسبت به فعالیت های خود احساسات مثبتی دارند. زنان شاغل با علاقه به کار توانسته اند در مورد آینده خود سرمایه گذاری کنند حتی اگر برای پول نیز کار نکنند بازهم می توانند به استقلال و امنیت مالی دسترسی پیدا کنند و شرایط جدید زندگی اجتماعی را مدیریت کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 684

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 969 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    2 (پیاپی 23) (ویژه علوم اجتماعی)
  • صفحات: 

    67-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2168
  • دانلود: 

    616
چکیده: 

هویت ملی هویت دینی از مقوله های مهم هویت و از منابع مهم تشکیل دهنده هویت افراد هر جامعه محسوب می شود. در این مقاله نیز چگونگی و رابطه بین هویت دینی و هویت ملی و عوامل تاثیرگذار بر آن ها، به صورت پیمایشی در بین 350 نفر از دانش آموزان دبیرستان های دولتی و غیر انتفاعی ناحیه 4 تبریز مورد مطالعه قرار گرفته است. در این مقاله جهت اندازه گیری متغیرهای هویت ملی، هویت دینی ، ارزش های فرهنگی، و ارزش های دینی سوالاتی طراحی شده است. سپس به وسیله تحلیل عاملی اکتشافی ابعاد نهانی هر کدام از متغیرها آشکار گشته و هر کدام از آنها مورد سنجش و مطالعه قرار گرفته است. نتایج به دست آمده به این شرح بوده که میانگین بعد اعتقادی و بعد رفتاری دین برای دانش آموزان در حد بالایی بوده است. ولی میانگین بعد شناختی در حد متوسط بوده است، لذا پاسخ گویان در بعد اعتقادات دینی و هم عمل به آنها، در حد مطلوبی هستند. همچنین نتایج به دست آمده نشان می دهد که هویت ملی در بین دانش آموزان قوی ارزیابی شده است. ولی آماره های توصیفی مربوط به ارزش های فرهنگی در بین دانش آموزان در حد پایین بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2168

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 616 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

منتظرالقائم اصغر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    2 (پیاپی 23) (ویژه علوم اجتماعی)
  • صفحات: 

    85-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    660
  • دانلود: 

    206
چکیده: 

هدف از نگارش این مقاله تشریح اصلاحات اجتماعی رسول اله و نتایج و پیامدهای آن است. روش تحقیق در آن نیز توصیفی- تحلیلی با تکیه بر منابع اصلی شامل کتب سیره، مغازی، طبقات و تاریخ های عمومی می باشد. رسول گرامی اسلام در سرزمینی جهالت زده مبعوث به رسالت گردید. در دوران بعثت با هدایت و تربیت، هسته نخستین یاران خود را شکل داد و در روزگار هجرت، با برپایی حکومت، زمینه اصلاحات اجتماعی در جامعه جاهلی را فراهم کرد و با عقد پیمان نامه عمومی میان مهاجران و انصار و از سوی دیگر با یهودیان، نظام همکاری و تعاون اجتماعی و شهروندی استواری را پدید آورد و با تشکیل امت واحده موفق به تحول عمیقی در میان پیروان خود گردید. آن حضرت علاوه بر هدایت و تربیت یارانش، انقلاب اخلاقی ژرفی را پایه گذاری کرد. نتایج اصلاحات اجتماعی رسول اله (ص) عبارتند از:1- اصلاح ساختار نظام قبیله ای و بنیان نخستین دولت اسلامی. 2- طرد نژاد گرایی و تعصبات جاهلی. 3- برقراری حقوق انسانی برای زنان. 4- ایجاد عدالت و مساوات میان امت خود و رفاه عمومی. 5- ایجاد امنیت. 6- عمران و آبادانی زمین. 7- جلوگیری از تخریب شهرها. 8- رونق اقتصادی و ایجاد روحیه تلاش و کوشش. 9- فقرزدایی. 10- عدم تمرکز ثروت. 11- تامین منابع مالی دولت اسلامی. 12- آزادی پیروان ادیان آسمانی. پیامد نهضت اصلاحات اجتماعی رسول اله (ص) چنین بود که دینی متین و استوار و زنده و پویا برای بشریت به ارمغان آورد که زمینه هدایت و تعالی و کمال و شکوفایی فرهنگ و تمدن پیروان خود را فراهم کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 660

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 206 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    2 (پیاپی 23) (ویژه علوم اجتماعی)
  • صفحات: 

    103-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1094
  • دانلود: 

    270
چکیده: 

در سالهای اخیر با افزایش تعداد دانشجویان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور و نیز گسترش فعالیتهای جمعی و سازمان یافته در نهادهای فرهنگی و تشکلهای دانشجویی آگاهی از نگرش دانشجویان نسبت به اهداف، روشها و برنامه های این نهادها، پاسخگویی به نیازهای آنان و کمک به مسوولان و برنامه ریزان جهت افزودن بر غنای فعالیتها و نشاط فضای دانشجویی ضروری می نماید در این مطالعه، از نظریه های متعددی چون نظریه های کارکرد گرایانه، نظریه اختیار عاقلانه، نظریه انفعال سیاسی- اجتماعی رابرت دال نظریه کنش نیت مند فییش باین آیزن و نظریه میدان اجتماعی کورت لوین، بهره گرفته شده است.نوع تحقیق، توصیفی- تبینی و پژوهش کاربردی به شماره می رود که روش آن پیمایشی و شیوه نمونه گیری، ترکیبی از نمونه گیری طبقه ای و تصادفی ساده بوده است. جامعه آماری را کلیه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 84- 83 در کلیه مقاطع و رشته های تحصیلی تشکیل می دهد. تعداد آنان 15102 نفر که با روش نمونه گیری کوکران حجم نمونه 400 نفر برآورد در ضمن ابزار اندازه گیری نیز پرسشنامه بوده است.آزمون فرضیات تحقیق، نتایج زیر را نشان می دهد:1. بین نگرش دانشجویان تشکلها و نهادهای فرهنگی و ارزیابی از فایده آنها رابطه معناداری موجود دارد.ضریب همبستگی پیرسون بین آنها 0.757 بدست آمد.2. بین نگرش دانشجویان به تشکلها و نهادهای فرهنگی و پیروی از دیگران مهم، رابطه معنا داری وجود دارد. ضریب همبستگی پیرسون بین آنها 0.783 بدست آمد.3. بین نگرش دانشجویان نسبت به تشکلها و نهادهای فرهنگی دانشگاه و برونگرایی آنها، رابطه معنا دارد وجود دارد و ضریب همبستگی بین آنها 0.790  بدست آمد.4. بین جنس و نگرش دانشجویان نسبت به تشکلها و نهادهای فرهنگی دانشگاه رابطه معنا داری وجود داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1094

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 270 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    2 (پیاپی 23) (ویژه علوم اجتماعی)
  • صفحات: 

    119-132
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1634
  • دانلود: 

    516
چکیده: 

هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین مولفه های سازمان یاگیرنده و بهبود کیفیت آموزش در دانشگاه های استان اصفهان بود. در این پژوهش رابطه پنج مولفه سازمان یادگیرنده مطابق مدل گاه و بهبود کیفیت آموزش بر اساس مقیاس AQIP مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش از نوع کمی و کیفی (درهم تنیده) و جامعه آماری آن کلیه اعضای هیات علمی شش دانشگاه دولتی استان اصفهان در سال 85-84 بود (N=1851) که با استفاده از دو شیوه نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم در بخش کمی (n=260) شیوه نمونه گیری هدفمند در بخش کیفی (n=30) نمونه مناسب انتخاب گردید. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش دو پرسشنامه و یک مصاحبه نیمه سازمان یافته بود. پرسشنامه اول، پرسشنامه سازمان یادگیرنده است که روایی آن با استفاده از مطالعه روایی پیش بینی مقیاس و همچنین روایی سازه مورد تاکید قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0.9 بود. روایی پرسشنامه دوم یعنی پرسشنامه بهبود کیفیت آموزش توسط هفت متخصص مورد تایید قرار گرفته و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0.94 محاسبه گردید. روایی محتوایی سوالات مصاحبه نیز توسط هفت متخصص و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 0.7 مورد تایید قرار گرفت.یافته های پژوهش نشان داد که بین نمرات مولفه های سازمان یادگیرنده و نمرات بهبود کیفیت آموزش همبستگی مثبت و معنی دار وجود دارد (P=0) و کلیه فرضیه های اصلی پژوهش تایید شد. یافته های مربوط به فرضیه های فرعی حاکی از آن است که میزان کاربست مولفه های سازمان یادگیرنده به جز یک مولفه در بقیه مولفه ها کمتر از میانگین فرضی 3 در طیف لیکرت بوده و این میزان در دانشگاه های گروه نمونه متفاوت است (P=0.03). همچنین میزان بهبود کیفیت آموزش کمتر از میانگین فرضی 3 و در دانشگاه های گروه نمونه، متفاوت است (P=0.01). مصاحبه شوندگان برخی از موانع تحقق مولفه های سازمان یادگیرنده و بهبود کیفیت آموزش در دانشگاه ها را بیان نمودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1634

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 516 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button