Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    1-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3145
  • دانلود: 

    1018
چکیده: 

سلامت به لحاظ برخورداری از ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی مفهوم بسیار پویایی است. مجموع نظرات مربوط به معنویت را می توان در دو رویکرد کلی جمع بندی نمود، الف) معنویت به عنوان مفهوم عام معنایابی. ب) معنویت به عنوان به هم پیوستگی با خدا / الوهیت. از سویی هیچ یک از رویکردهای غربی قبول ندارند که انسان ها قرار است خلیفه خداوند روی زمین باشند. بنابراین سوال اصلی این پژوهش این است که بر اساس آموزه های اسلام سلامت معنوی شامل چه مولفه هایی است؟ پژوهش کیفی حاضر با روش کتابخانه ای و تفسیری از قرآن، کتب حدیثی، اخلاقی، و نرم افزارهای تخصصی گنجینه روایات نور، جامع تفاسیر نور و کتابخانه اهل البیت و با رویکردی علمی ـ دینی، مولفه های توکل و حسن ظن به خدا، ایمان و توجه به رضایت الهی، انگیزه و نیت خالص، شکرگزاری، تواضع و فروتنی، صبر، تقوا، عدالت، نماز، ذکر خدا، توبه، تفکر و تعقل، تفکر، شناخت نفس و اعتقاد درست به زندگی پس از مرگ را به عنوان برخی از مولفه های سلامت معنوی مبتنی بر آموزه های اسلام به دست آورد. ضروری است نظام سلامت کشور و دستگاه های ذیربط برای ارتقای سلامت در سیاست ها و راهبردهای خود نهادینه سازی و گسترش این مولفه های بومی را مدنظر قرار دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3145

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1018 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    27-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1482
  • دانلود: 

    442
چکیده: 

توسعه همه جانبه و پایدار هر کشور در گرو کارآمدسازی و بهبود مستمر نظام آموزشی، ساختارهای پژوهشی و رویکردهای فناورانه آن می باشد، در همین خصوص بهره گیری از تمام ظرفیت ها و به تبع آن دستیابی به حداکثر کارایی در این زمینه نیازمند الگویی است که با دیدگاهی پویا، توسعه آموزشی عالی را در تمام جهات تامین نماید.این پژوهش با هدف تدوین الگوی توسعه در حوزه آموزش عالی کشور جهت دهی شده است که از این رهگذر در سه حوزه آموزش، پژوهش و فناوری که سه کارکرد اصلی نظام آموزش عالی می باشند، عوامل موثر ده گانه ای مشتمل بر، ارزشی، دینی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، مدیریتی- سازمانی، فناوری، جغرافیایی، جمعیتی، امنیتی و زمانی، احصاء شده و سپس با بررسی نحوه، میزان و اولویت اثرگذاری و مشارکت هر یک از این عوامل درساختار توسعه آموزش عالی، به بسط و تبیین الگوی یاد شده و اجزای آن پرداخته و در نهایت الگوی کلان وضع مطلوب در این مسیر، تدوین شده است. این تحقیق  که در زمره پژوهش های بنیادین محسوب می گردد، از نظرات خبرگان و اندیشمندان این حوزه در ساختاری روشمند بهره جسته و در این مسیر، اسناد بالادستی، منابع و مراجع موجود، همچنین رویکردها و رهیافت های جاری و محتمل را مورد مداقه و تحلیل قرار داده است تا در نهایت بهینه ترین مولفه های اثرگذار در توسعه آموزش عالی به همراه الگوی توسعه کلان آموزش عالی در ایران را ترسیم و تبیین کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1482

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 442 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    69-105
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1461
  • دانلود: 

    679
چکیده: 

مساله اصلی در این مقاله شناخت عوامل موثر بر تفاوت نگرش دختران و مادران شان به ارزش های مربوط به خانواده است. جهت پشتوانه تئوریک تحقیق از نظریات تاریخی نسلی مارگارت مید و کارل مانهایم استفاده شده است. بر این اساس چهار متغیر مستقل شامل تفاوت سنی مادر و دختر، تفاوت سطح تحصیلات آنها، تفاوت در میزان استفاده از رسانه های جهانی (اینترنت و ماهواره) و تفاوت در میزان دینداری شان در نظر گرفته شده اند. جامعه آماری در این تحقیق دختران دانشجوی دانشکده های گوناگون دانشگاه علامه طباطبائی و مادران شان بودند. حجم نمونه 260 دختر محاسبه شده و نمونه گیری به روش سهمیه ای از دانشکده های گوناگون صورت گرفته بود. جهت اجرای تحقیق از روش پیمایش استفاده شده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است و برای تحلیل داده ها درSPSS  از کندال tau-b و tau-c استفاده شده است. اعتبار ابزار اندازه گیری صوری است و پایایی آن از طریق آزمون- آزمون مجدد ارزیابی شده است. از میان چهار متغیر مستقلی که اثرشان بر روی متغیر وابسته تفاوت نگرش مادران و دختران به ارزش های مربوط به خانواده بررسی شد، تنها تفاوت در میزان دینداری مادر و دختر رابطه معناداری را نشان داده است. به این ترتیب که هر چه تفاوت در میزان دینداری مادر و دختر بیشتر باشد، تفاوت نگرش آنها به ارزش های مربوط به خانواده نیز افزایش می یابد. با بررسی اثر متغیر کنترل (پایگاه اقتصادی اجتماعی) بر روی رابطه تفاوت در میزان دینداری و تفاوت نگرش به ارزش های مربوط به خانواده، این رابطه در پایگاه اقتصادی-اجتماعی متوسط و بالا، همچنان معنادار باقی می ماند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1461

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 679 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    107-143
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1039
  • دانلود: 

    361
چکیده: 

در این مقاله ارزیابی کارشناسان و مدیران فرهنگی از نظام سیاستگذاری فرهنگی آموزش عالی بررسی می شود و جایگاه «مدل کثرت در وحدت» و «همزیستی فرهنگ علمی / دانشگاهی و فرهنگ دینی» مورد کنکاش قرار می گیرد. روش مورد استفاده مصاحبه نیمه ساختارمند با متخصصان است. یافته های تحقیق در مورد مدل کثرت در وحدت فرهنگی حاکی از آن است که در عین حال که در سیاست های فرهنگی مورد نظر تا حدود قابل قبولی این مساله مورد توجه قرار گرفته اما این سیاست ها مانند همه سیاست های فرهنگی کشور، از غلبه نگاه تصدی گرانه دولتی و مداخله ای نهفته در آنها رنج می برند. البته، بسته به این که کدام دولت مجری این سیاست ها بوده است، میزان این نگاه تصدی گرانه و مداخله ای تغییر کرده است. در مورد همزیستی فرهنگ دینی و علمی (دانشگاهی)، تقریبا همه مصاحبه شوندگان این موضوع را یکی از کلیدی ترین موضوعات فرهنگی در حوزه دانشگاه می دانند، اما ارزیابی آنها این است که سیاست های کلی فرهنگی موجود در بخش آموزش عالی توجه کافی به این موضوع ندارد و تمهیدات نظری و عملی لازم برای همزیستی این دو دسته ارزش ها و هنجارها را فراهم ندیده است. یعنی، در حالی که در دانشگاه ها گرایش به تفسیری عقلانی از دین رو به افزایش است (و این ارتباط مستقیم دارد به افزایش روحیه علم گرایی در بین کنشگران دانشگاهی (اعم از اساتید و دانشجویان)، اما بویژه در سال های اخیر تاکید بر تفسیری شریعت گرا از دین رو به فزونی است. بنابراین، به نظر می رسد این موضوع در صورت تداوم روند موجود، چالش هایی را در پی داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1039

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 361 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    145-181
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    669
  • دانلود: 

    251
چکیده: 

هدف این پیمایش آگاهی از میزان سرمایه اجتماعی و بررسی عوامل تاثیرگذار بر آن در میان دانش آموزان دختر مراکز پیش دانشگاهی شهر شیراز است. سوالات تحقیق عبارتند از: «میزان کل سرمایه اجتماعی در میان دانش آموزان دختر مراکز پیش دانشگاهی شهر شیراز چه مقدار است و عوامل جامعه شناختی موثر بر آن کدامند؟». جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر مراکز پیش دانشگاهی شهر شیراز است که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و تصادفی 400 نفر انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. آراء پاتنام، فوکویاما و کلمن درباره سرمایه اجتماعی به صورت تلفیقی چارچوب نظری تحقیق را شکل داده اند. بر پایه نتایج بدست آمده، میانگین کل سرمایه اجتماعی در سطح فردی و گروه های نخستین و سطح استانی و ملی سازمان ها و نهادها معادل 59.8 درصد است. در میان سطوح سه گانه متغیر وابسته، بیشترین میانگین مربوط به سطح خرد سرمایه اجتماعی است (70 درصد). در آزمون فرضیات رابطه ای پژوهش، وجود رابطه مثبت و معنادار بین متغیرهای مستقل «اشکال هویتی»، «سلامت روانی»، «تحصیلات والدین» و «سرمایه فرهنگی» و متغیر وابسته «سرمایه اجتماعی» تایید گردید. به استناد نتایج حاصل از آزمون فرضیات فرعی، میزان سرمایه اجتماعی دانش آموزان دختر در رشته تحصیلی هنر به طور معناداری کمتر از سایر رشته هاست. هم چنین، پایین ترین میزان سرمایه اجتماعی مربوط به دانش آموزان ساکن در «منطقه بالای شهر» و بیشترین میزان سرمایه اجتماعی مربوط به دانش آموزان ساکن در«منطقه پایین شهر» می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 669

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 251 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    183-208
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    710
  • دانلود: 

    251
چکیده: 

این پژوهش به بررسی نظرات اعضای هیات علمی در رابطه با توسعه کارآفرینی و عوامل موثر در این امر در دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یکی از دانشگاه های بزرگ و جامع، کشور اختصاص دارد. ماهیت و روش تحقیق در این پژوهش با توجه به اهداف و ماهیت موضوع، توصیفی پیمایشی و نوع آن کاربردی است. ابزار سنجش این پژوهش را یک پرسشنامه 30 سوالی تشکیل می دهد. این پرسشنامه توسط پژوهشگران تدوین شده است که روایی آن پس از مشورت با استادان و متخصصان امر و حذف و تعدیل سوالات نامفهوم بدست آمده و اعتبار آن هم به وسیله آلفای کرونباخ با مقدار 0.9 محاسبه شده است. اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی به عنوان جامعه آماری این پژوهش انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر توصیف داده ها از آزمون آماری موسوم به کای دو و تاو کندال استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان دهنده آن است که عوامل موثر در توسعه کارآفرینی دانشگاهی عبارت اند از: ماموریت دانشگاه، نظرات و نگرش اعضای هیات علمی، سیستم پاداش و جبران فعالیت های کارآفرینی، برنامه تربیت و آموزش کارآفرینان و روش های نوآورانه در تدریس.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 710

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 251 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    14
  • صفحات: 

    209-250
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    945
  • دانلود: 

    338
چکیده: 

مدیران گروه های آموزشی به عنوان حلقه مرتبط با مدیریت دانشگاهی، اعضای هیات علمی و دانشجویان از جایگاه حساس و ویژه ای در تحقق اهداف دانشگاهی برخوردارند. هدف این پژوهش ارائه الگویی برای افزایش اثربخشی مدیران گروه های آموزشی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی است. این مطالعه بصورت پیمایش توصیفی ـ تحلیلی است و انتخاب نمونه (n=359) به روش طبقه ای و به صورت تصادفی در سطح واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه هشت انجام شده است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته که بر محور مولفه ها و عوامل نظریه مدیریت سایبرنتیک در آموزش عالی تنظیم گردیده استفاده شد.بر اساس یافته های پژوهش، عوامل اثربخشی مدیران گروه های آموزشی بر اساس نتایج تحلیل عاملی در قالب سیزده عامل دسته بندی گردید. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که متغیرهای وارد شده به تحلیل در سطح 0.99 قادر به تبیین تغییرات متغیر وابسته یعنی میزان اثربخشی مدیران گروه های آموزشی بوده و عامل بازسازی مداوم، بیشترین تاثیر را بر اثربخشی مدیران گروه دارد. تناسب مدل پیشنهادی نیز بر اساس نتایج حاصل از ضریب تعیین چندگانه R2 و نتایج بدست آمده از معادله تناسب تایید گردید. بر اساس یافته های جانبی پژوهش مشخص شد که متغیرهای جمعیت شناختی تاثیر قابل توجهی بر نتایج تحقیق نداشته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 945

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 338 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button