مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,040
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

361
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی سیاست های فرهنگی آموزش عالی کشور: کثرت در وحدت فرهنگی/ همزیستی فرهنگ علمی و دینی

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 143

چکیده

 در این مقاله ارزیابی کارشناسان و مدیران فرهنگی از نظام سیاستگذاری فرهنگی آموزش عالی بررسی می شود و جایگاه «مدل کثرت در وحدت» و «همزیستی فرهنگ علمی / دانشگاهی و فرهنگ دینی» مورد کنکاش قرار می گیرد. روش مورد استفاده مصاحبه نیمه ساختارمند با متخصصان است. یافته های تحقیق در مورد مدل کثرت در وحدت فرهنگی حاکی از آن است که در عین حال که در سیاست های فرهنگی مورد نظر تا حدود قابل قبولی این مساله مورد توجه قرار گرفته اما این سیاست ها مانند همه سیاست های فرهنگی کشور, از غلبه نگاه تصدی گرانه دولتی و مداخله ای نهفته در آنها رنج می برند. البته, بسته به این که کدام دولت مجری این سیاست ها بوده است, میزان این نگاه تصدی گرانه و مداخله ای تغییر کرده است. در مورد همزیستی فرهنگ دینی و علمی (دانشگاهی), تقریبا همه مصاحبه شوندگان این موضوع را یکی از کلیدی ترین موضوعات فرهنگی در حوزه دانشگاه می دانند, اما ارزیابی آنها این است که سیاست های کلی فرهنگی موجود در بخش آموزش عالی توجه کافی به این موضوع ندارد و تمهیدات نظری و عملی لازم برای همزیستی این دو دسته ارزش ها و هنجارها را فراهم ندیده است. یعنی, در حالی که در دانشگاه ها گرایش به تفسیری عقلانی از دین رو به افزایش است (و این ارتباط مستقیم دارد به افزایش روحیه علم گرایی در بین کنشگران دانشگاهی (اعم از اساتید و دانشجویان), اما بویژه در سال های اخیر تاکید بر تفسیری شریعت گرا از دین رو به فزونی است. بنابراین, به نظر می رسد این موضوع در صورت تداوم روند موجود, چالش هایی را در پی داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرشدی، ابوالفضل، و خلج، حسین. (1392). ارزیابی سیاست های فرهنگی آموزش عالی کشور: کثرت در وحدت فرهنگی/ همزیستی فرهنگ علمی و دینی. برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، -(14)، 107-143. SID. https://sid.ir/paper/487869/fa

    Vancouver: کپی

    مرشدی ابوالفضل، خلج حسین. ارزیابی سیاست های فرهنگی آموزش عالی کشور: کثرت در وحدت فرهنگی/ همزیستی فرهنگ علمی و دینی. برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی[Internet]. 1392؛-(14):107-143. Available from: https://sid.ir/paper/487869/fa

    IEEE: کپی

    ابوالفضل مرشدی، و حسین خلج، “ارزیابی سیاست های فرهنگی آموزش عالی کشور: کثرت در وحدت فرهنگی/ همزیستی فرهنگ علمی و دینی،” برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، vol. -، no. 14، pp. 107–143، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/487869/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button