مساله مهجوریت دلالت التزام را برای نخستین بار ابن سینا مطرح کرد و منطقدانان پس از وی آن را بمنزله یک مساله منطقی مدون کردند و در نتیجه دیدگاه های مختلف بمیان آمد. این دیدگاه ها بترتیب فراگیری و شمول عبارتند از: مهجوریت در زبان بطور کلی، مهجوریت در زبان علم و مهجوریت در حد تام که بترتیب توسط غزالی، ابن سهلان ساوی و طوسی ارائه شد. مهجوریت دلالت التزام صرفا یک توصیف زبانی نیست بلکه بصورت یک ضابطه و توصیه است؛ کاربرد دلالت التزام در تفاهم یا علم و ... مجاز نیست. در این مقاله پس از گزارش و نقد آراء منطقدانان، دیدگاه چهارمی بعنوان دیدگاه مختار پیشنهاد می شود. بر اساس این دیدگاه، دلالت التزام در زبان علم و نیز در مقام بیان تکالیف فقهی، حقوقی و اخلاقی مهجور است. امروزه برخی از روانشناسان با أخذ مولفه صراحت در سبک ارتباطی قاطعانه بنحوی دیدگاه نخست را احیاء کرده اند.