با هدف بررسی نقش واسطه ای خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین سبکهای پردازش هویت و پیشرفت تحصیلی؛ 400 دانش آموز (200 دختر و 200 پسر) پایه دوم دبیرستان به صورت تصادفی خوشه ای از مناطق مختلف شهر تهران انتخاب شدند. دانش آموزان به «سیاهه تجدید نظر شده سبکهای پردازش هویت برزونسکی» (ISI,6G) و «مقیاس خودکارآمدی تحصیلی» (MJSES) پاسخ دادند. برای بررسی اثرات مستقیم و غیرمستقیم سبکهای پردازش هویت و خودکارآمدی و نیز به منظور بررسی تفاوت دو جنس در این رابطه، از الگوی تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که (1 سبک هویت اطلاعاتی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر پیشرفت تحصیلی اثر مثبت دارد؟ (2 سبک هویت هنجاری با واسطه خودکارآمدی بر پیشرفت تحصیلی اثر مثبت دارد، و (3 سبک هویت مغشوش / اجتنابی بر پیشرفت تحصیلی اثر مستقیم و منفی دارد. نقش خودکارآمدی تحصیلی در رابطه میان سبکهای پردازش هویت و پیشرفت تحصیلی دختران و پسران متفاوت است. بطور کلی با توجه به نتایج می توان گفت که باورهای خودکارآمدی تحصیلی در رابطه میان سبکهای هویت و پیشرفت تحصیلی نقش واسطه گری دارند.