Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    2082
  • دانلود: 

    978
چکیده: 

اتانازی از جمله بحث انگیزترین مباحث اخلاق پزشکی در حوزه مراقبت های پایان حیات است. مواضع اتخاذ شده از سوی صاحب نظران در این مورد به نحو برجسته ای به بستر فلسفی، اعتقادی و فرهنگی هر فرد بستگی دارد. با توجه به حقیقت فوق در این مطالعه پس از تبیین موضوع و ارایه تعاریف مشخص از انواع اتانازی، نظرات موجود در حوزه اخلاق پزشکی ارایه و در آخر جمع بندی نظر مولفان نوشته شده است.به نظر می رسد حرمت حیات در فقه و حقوق اسلامی از جایگاه ممتازی برخوردار است و هیچ مصلحتی برای توجیه اقدام برای پایان دادن به حیات بیمار وجود ندارد. از سوی دیگر، افراد جامعه موظفند که تمام تلاش خود را برای تداوم حیات موثر آحاد بیماران به عمل آورند، گرچه این مهم به معنی تخصیص نامحدود منابع برای اقدامات کم اثر در کیفیت حیات افراد نیست. ضمن این که در نگرش بسیاری از فقهای اسلامی تخصیص منابع برای تداوم حیات مستقره نسبت به حیات غیرمستقره از اولویت بالاتری برخوردار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2082

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 978 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

مهدوی نژاد غلامحسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    13-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3432
  • دانلود: 

    711
چکیده: 

بر اساس تعالیم اخلاقی، هر انسانی موظف است اسرار خود و دیگران را حفظ کند. دلالت آیات و روایات بر این آموزه به صورت کلی و عام، تمام است و تردیدی در آن راه ندارد؛ به ویژه در مورد پزشکان، زیرا این صنف علاوه بر ضرورت تخلق به این فضیلت اخلاقی و سوگندی که یاد کرده اند؛ به عنوان یک شرط ضمن عقد در قراردادی، که با مریض یا سازمانی که آن ها را به کار می گیرد، منعقد نموده اند، به این امر موظف شده اند و در صورت تخلف از باب «تعدد اسباب» گناهشان نیز سنگین تر خواهد بود. هم چنین ماده 648 قانون مجازات اسلامی افشای اسرار بیماران را جرم شمرده است.مساله ای که سبب مشکل برای پزشکان می شود این است که گاهی ضرورت، پزشک را بر آن می دارد که پرده از اسرار بیمار خود بردارد؛ زیرا کتمان او سبب بروز مشکلاتی برای فرد یا جامعه می گردد. در این حالت، پزشک دچار شک و سرگردانی است، زیرا او با دو حکم الزامی و «وجوب» و «حرمت» که بر یک موضوع وارد شده اند مواجه است (حرمت افشای اسرار بیمار و وجوب جلوگیری از مفاسد و حفظ منافع جامعه).برای معلوم شدن تکلیف پزشک در این مساله، مطالعه جامعی در متون اخلاق پزشکی، کتب روایی و مجامع فقهی انجام گرفت و بعد از جمع بین روایات مختلف و بررسی دیدگاه های فقهی و اخلاقی؛ مشخص شد که با توجه به این که بین آن دو حکم «تزاحم» است، انجام هر دو مقدور نیست و مکلف وظیفه دارد هر کدام را که دارای مصلحت بیش تر و ملاکی قوی تر باشند مقدم بدارد. در صورتی که قوت ملاک با دلیل عقلی یا شرعی، یا دلیل دیگری که از نگاه علمی دارای اعتبار است ثابت نشد؛ به مقتضای «اصل اولی» از افشای آن راز خودداری کند.البته حقیقت گویی و بیان خصوصیت دقیق مرض به خود بیمار، امر لازمی است و پزشک نباید مریض را در جهل نگه دارد و حقیقت مریضی را از او پنهان کند، بلکه باید با زمینه سازی و توضیحات لازم او را به حقیقت امر آگاه نماید. زیرا دلایل وجوب کتمان سر این مورد را شامل نمی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3432

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 711 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    21-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    2721
  • دانلود: 

    1793
چکیده: 

تحقیقات آموزشی، در باب تصمیم گیری اخلاقی در پرسنل پرستاری کم است. این مرور به بررسی کل مطالعات منتشر شده بین سال های 1980 تا 2007 پرداخته است. مقالات مورد بررسی از طریق پایگاه های اطلاعاتی Medline و CINAHL جست و جو و مرور شده است. در این مطالعه بیش تر بر اصل شناسایی فاصله دانش و عمل در تحقیقات تمرکز شده و بر چهار نکته اصلی تاثیر آموزش بر گسترش تصمیم گیری اخلاقی، درک پرسنل و واکنش آن ها به موضوعات اخلاقی، سطح استدلال اخلاقی پرسنل و عوامل موثر بر تصمیم گیری اخلاقی پرسنل تاکید شده است. در این تحقیقات شیوه های مختلف مورد استفاده و تمرکز آن ها بر موضوعات خاص، مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفت. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که آموزش تاثیر مثبتی بر گسترش تصمیم گیری اخلاقی پرسنل دارد. بنابراین مطالعات بیش تری باید بر روی آموزش دهندگان و مربیان بالینی مسایل اخلاقی و هم چنین بر تعامل بین آموزش بالینی و تئوری متمرکز شوند. مرور مطالب و مقالات مروری در این زمینه می تواند اطلاعات و دانش با ارزشی را در زمینه یافتن راه کارهای مناسب فراهم کند. لذا پیشنهاد می شود تحقیقاتی در این خصوص و به طور هماهنگ و گسترده و با در نظر گرفتن سایر مسایل مناسب برای برنامه ریزی های آتی موثر بر ارتقای تصمیم گیری های اخلاقی انجام شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2721

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1793 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

هاشمی فاطمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    31-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1405
  • دانلود: 

    494
چکیده: 

در تحقیقات مرتبط با خطاهای خدمات سلامت (health care errors) کم تر به موضوع چگونگی مواجهه اخلاقی با خطای پرستاری پرداخته شده است. این مطالعه با استفاده از روش مرور منابع این مطلب را مورد جست و جو قرار داده است. یافته های پژوهش بر چند نکته تاکید دارد: جایزالخطا بودن انسان، همگانی و غیر قابل اجتناب بودن خطا در خدمات سلامت، چند علتی بودن خطا، و لزوم جایگزینی رویکرد سیستماتیک نسبت به خطا به جای رویکرد فردی. به علاوه، پاسخ اخلاقی به خطا شامل آشکارسازی خطا برای بیمار، پوزش خواهی از او و اصلاح صدمه ناشی از خطا تا سرحد امکان است. مراحل و شیوه آشکارسازی بر اساس خط مشی و سیاست هر سازمان قابل تدوین و اجرا است. اما قبل از آن، لازم است اقدامات آموزشی و پژوهشی تکمیلی به منظور ترویج فرهنگ رویکرد سیستماتیک نسبت به خطای پرستاری و با هدف تدوین و اجرای فرایند پاسخ اخلاقی به خطا انجام گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1405

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 494 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

آرامش کیارش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    47-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    747
  • دانلود: 

    210
کلیدواژه: 
چکیده: 

رویکرد اخلاق پزشکی امروز مبتنی بر احترام به حق انتخاب آزادنه بیماران است. اما این آزادی در انتخاب نیست، بلکه دارای حدودی است که یکی از آن ها عدم تقاضای اقدام بیهوده می باشد. اخلاق پزشکی حکم می کند که پزشک از انجام اقدام بیهوده خودداری کند. «بیهودگی در پزشکی» (medical futility) در مراقبت از یک بیمار به حالتی گفته می شود که در آن یک مداخله- اعم از اقداماتی که به قصد تشخیص، پیش گیری، درمان یا توانبخشی یا سایر اهداف پزشکی به انجام می رسند- فایده ای برای بیمار مورد نظر نداشته باشد. تعیین «بیهودگی» یک درمان نباید توسط پزشک درمانگر و در بالین بیمار به انجام برسد، بلکه باید معیارهای تعیین آن توسط مراجع معتبر و مورد توافق عمومی در حرفه پزشکی مشخص شده باشند. در کشور ما تدوین دستورالعمل هایی برای تعریف درمان بیهوده و به ویژه در مواردی نظیر مراقبت های پایان حیات ضروری به نظر می رسد. توجه به این نکته نیز بسیار مهم است که درمان بیهوده ممکن است نزد بیماران مختلف تعاریف متفاوتی داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 747

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 210 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    53-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    868
  • دانلود: 

    228
چکیده: 

اساس و بنیاد مراقبت پرستاری احترام به شان افراد است. جزء تفکیک ناپذیر پرستاری احترام به زندگی، شان و حقوق انسان ها است که تحت تاثیر ملیت، نژاد، مذهب، رنگ پوست، سن، جنس یا وضعیت های سیاسی اجتماعی قرار نمی گیرد. این مساله در نوجوانی اهمیت دوچندانی می یابد، زیرا که نوجوانی زمان تغییر و شروع تصمیم گیری فرد است. تلاش نوجوانان برای استقلال، تصمیم گیری و آزادی به خاطر هویت شخصی است. هر موردی که مداخله ای در آن نماید، تهدیدی برای حس هویت بوده و سبب از دست دادن اراده خواهد شد. بیماری با محدود کردن توانایی های فیزیکی و بستری شدن در بیمارستان منجر به جدایی از سیستم حمایت شده که می تواند سبب بحران های موقعیتی جدی در نوجوان شود. بررسی دیدگاه نوجوانان به همراه مقایسه با دیدگاه پرستاران می تواند ضمن آشکارسازی اختلافات موجود، زمینه ارایه خدمات جامع تر پرستاران به نوجوانان بستری در بیمارستان را فراهم آورد.این تحقیق، مطالعه ای پیمایشی، از نوع مقطعی است. برای انجام آن 175 پرستار و 180 نوجوان بستری (12-18 سال) که خصوصیات لازم برای نمونه گیری را دارا بودند، به ترتیب به روش سرشماری و نمونه گیری آسان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و روش گردآوری داده ها خود گزارشی بود. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار آماری SPSS و با به کارگیری آمار توصیفی و استنباطی نظیر آزمون من ویتنی یو و کروسکال والیس صورت گرفت.یافته های این پژوهش نشان داد که بین درک پرستاران و نوجوانان بستری در زمینه اهمیت حریم (P<0.001)، رعایت حریم (P<0.001)، اهمیت تعاملات پرستار و نوجوان (P=0.019)، رعایت تعاملات پرستار و نوجوان (P<0.001)، تفاوت آماری معنی داری وجود دارد و در این زمینه ها میانگین درک پرستاران از نوجوانان بالاتر است. در زمینه اهمیت و رعایت ایجاد فرصت برای تصمیم گیری نوجوان تفاوت آماری معنی داری بین درک پرستاران و نوجوانان بستری وجود ندارد. در مجموع، بین درک پرستاران و نوجوانان بستری در زمینه اهمیت شان و منزلت (P<0.001) و رعایت شان و منزلت (P<0.001)، تفاوت آماری معنی داری وجود دارد و میانگین درک پرستاران از نوجوانان بالاتر است.با استفاده از یافته های این پژوهش و با توجه به اولویت های اهمیت و رعایت از دیدگاه نوجوانان می توان پرستاران را راهنمایی نمود تا مراقبتی با کیفیت بالاتر به این گروه سنی ارایه دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 868

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 228 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    63-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1930
  • دانلود: 

    353
چکیده: 

یکی از شاخص های سنجش کارآمدی و رشد و توسعه از جمله در بخش بهداشت و درمان، رضایت مردم از خدمات دستگاه های دولتی است؛ که برای ارتقای آن طرح تکریم ارباب رجوع اجرا شده است. مولفه هایی از قبیل سرعت، صحت و دقت در کار مراجعان، چگونگی برخورد با آن ها و اطلاع رسانی مناسب، از جمله اهداف «نقش طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع در نظام اداری» و از مهم ترین عواملی هستند که باعث دگرگونی و بهبود اوضاع اداری می شوند.این مطالعه به صورت توصیفی و مقطعی در بهار 86 بر اساس پرسشنامه های سازمان مدیریت و برنامه ریزی  کشور در قالب 4 محور «اطلاع رسانی»، «سنجش اعتماد مردم به میزان تخصص و تعهد کارکنان»، «رضایت از رعایت ادب و احترام کارکنان» و «رضایت از فضا و تجهیزات موجود» انجام گرفت. در فرایند ارزیابی این طرح از 222 نفر مراجعه کننده که به صورت تصادفی انتخاب شدند نظرسنجی به عمل آمد.بر اساس محورهای مورد ارزیابی بهترین عملکرد بیمارستان های این دانشگاه با کسب 68.4 و 67.6 درصد به ترتیب مربوط به محور «رعایت ادب و احترام کارکنان» و «محور اطلاع رسانی» بوده و محور «میزان سنجش اعتماد مردم» از عملکرد متوسطی برخوردار است. اما در محور «ایجاد فضا و تجهیزات» بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گلستان با 60.1 امتیاز از عملکرد پایینی برخوردار است. در بعد تعداد دفعات مراجعه حدود 17.5 درصد از مراجعه کنندگان بیش از یک بار برای دریافت خدمات به واحد مورد نظر مراجعه نموده اند.با توجه به نتایج به دست آمده لازم است که بیمارستان ها با برنامه ریزی صحیح و اصلاح و بازنگری فرایندها نسبت به کارسنجی و کوتاه کردن فرایندهای انجام کار و اطلاع رسانی صحیح اقدام نمایند. با استفاده از روش های مختلف نسبت به تقویت و افزایش انگیزش و تعهد کاری کارکنان اقدام شود و برای اجرای موفقیت آمیز این طرح آموزش و بازآموزی اصولی آن ها و استفاده از شیوه های موثر انگیزشی، تعهد رهبری سازمان، و ایجاد فرهنگ سازمانی و بسترسازی لازم به عنوان راه کارهای اجرایی پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1930

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 353 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مبشر مینا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    75-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    502
  • دانلود: 

    137
کلیدواژه: 
چکیده: 

درخواست طبابت و مشاوره از پزشکان به صورت غیررسمی که گاهی طبابت در راهرو نامیده می شود یک جزء جدایی ناپذیر فرهنگ طبابت است و در حال حاضر به صورت مستقیم، با تلفن یا از طریق پست الکترونیک است. در این نوع طبابت پزشکان بدون ثبت سابقه یا پیگیری بیماران را به صورت غیررسمی درمان کرده یا مشاوره می دهند. طبابت غیررسمی به علت این که باعث صرفه جویی در وقت و هزینه بیمار می شود و بیمار می تواند با کسی که الزاما پزشک همیشگی او نیست مشورت نماید، جذاب به نظر می رسد. میزان این نوع طبابت در دنیا مشخص نیست، در بعضی کشورها پزشکان با این نوع رابطه با بیمار آشنایی بیش تری دارند. در مطالعه ای که روی 112 پزشک یک بیمارستان در سال 1999 انجام شده است، 91 درصد آنان با این نوع مشاوره و ارتباط با بیمار موافق بوده اند زیرا آن ها می خواسته اند کمک کنند، و امتناع از این درخواست برایشان ناخوشایند بوده است. در این مطالعه مشخص شد که در طبابت غیررسمی در 36 درصد موارد گزارش تهیه می شود و در 62 درصد موارد پیگیری بیماران صورت می گیرد. در مطالعه دیگری که طبابت غیررسمی از طریق تلفن بررسی شده بود 198 تماس تلفنی با پزشکان عمومی در یک دوره 6 ماهه برقرار شد که همه در شرایط خارج از محل اصلی کار پزشکان بوده است. در مطالعه دیگری دلایل این گونه تماس های تلفنی آنالیز شده و مشخص گردید که 28 درصد موارد مربوط به نظرخواهی مجدد از پزشک است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 502

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 137 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button