ایده اصلی بکارگیری سیستم های کنترل تطبیقی، حفظ شاخص های عملکرد سیستم کنترلی در دامنه مطلوب به ازای تغییرات گسترده در دینامیک فرآیند و در حضور اغتشاشات وارد بر سیستم است. پرواز یک موشک حامل ماهواره یا بالستیک در بخش فعال مسیر نمونه بارزی از این مساله می باشد. اما از آنجایی که مسیر پرواز برخی از این موشک ها با تقریب خوبی قابل پیشگویی و تغییرات پارامترهای تغییر دهنده دینامیک آنها آرام و تا حد زیادی معین می باشد، ضرورت بکارگیری یک روش کنترل تطبیقی پیچیده و همزمان (Online) قابل تامل می باشد. در این تحقیق ضمن ارایه روش ساده و کاربردی پیش تطبیق جدول بندی بهره یا تابع بهره متغیر برای مقابله با طبیعت و خصیصه متغیر و غیرثابت یک موشک بالستیک، راهکارهای ساده و پیش تطبیقی دیگری تحت عنوان "روش تفکیک (یا دکوپله سازی) معادلات کانال کنترل فراز (یا سمت) از معادلات سرعت جانبی موشک" برای رفع حساسیت موشک نسبت به اغتشاش باد معرفی و پیشنهاد می گردد. نتایج شبیه سازی قانون کنترل پشنهادی حاکی از ویژگی های تطبیقی مناسبی علی رغم سادگی فنی و کاربردی این آلگوریتم می باشد.