شناخت انسان و آگاهی از ویژگی های او، منبع مهم استخراج و تدوین اهداف تربیتی است و راهبردهای علمی، فلسفی، دینی و عرفانی از جمله اساسی ترین وسایل شناخت انسان محسوب می شوند. ازاین رو، در این مقاله به منظور تدوین اهداف تربیتی در جامعه اسلامی، ماهیت انسان با رویکردی فلسفی مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور، اندیشه های ابن سینا، شیخ اشراق و ملاصدرا با تکیه بر سه محور ماهیت نفس، دلایل اثبات وجود نفس و رابطه نفس و بدن بررسی شده و الگوی نظری آرنولد گریز (1994) به عنوان منطق زیربنایی این بررسی، مورد استفاده قرار گرفته است. در نتیجه اهداف تعلیم و تربیت بر اساس مبانی انسان شناسی متفکرین موصوف به تصویر کشده شده و افتراقات و اشتراکات آن ها در این زمینه به تفسیر بیان شده است.