امروزه با گسترش تکنولوژی و رشد شبکه های ارتباطی، سهولت ارتباط بین مناطق مختلف فراهم گشته، لیکن مفهوم ورودی و خروجی شهرها نادیده انگاشته می شود. در تعریف ورودی شهر می توان گفت محور ورودی یک کریدور فضایی است که علاوه بر ویژگی های فعالیتی و جمعیتی مسیر، ارتباط منطقی بین طبیعت و شهر را به صورت سلسله مراتب سازماندهی شده و نظام مند برقرار می نماید. با توجه به تعاریف شبکه استخوان بندی شهری در سه سطح «منطقه شهری - کلان شهر - شهر»، و بررسی جایگاه ایران در کریدورهای تاریخی و معاصر منطقه ای و بین المللی از یک سو و بازنگری روند توسعه استخوان بندی شهر تبریز از سوی دیگر می توان دریافت استخوان بندی فضایی کلان شهر تبریز، مبین خصوصیات کلی و هدایت کننده جهت توسعه شهر بوده است. تحقیق حاضراز نوع کاربردی است و هدف آن ارزیابی و مقایسه ویژگی های فعالیتی و نقش منطقه ای کریدورهای ارتباطی کلان شهر تبریز در سه محور ارتباطی اصلی آن می باشد. مبانی نظری تحقیق بر پایه مطالعات اسنادی و کتابخانه ای و تحلیل مقایسه ای با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) انجام یافته است. نتایج حاصل از مطالعات نشان می دهد هر یک از کریدورهای ارتباطی مورد نظر دارای ارزش های منطقه ای ویژه ای است که مستقیما در رویکرد برنامه ریزی، جهت سازماندهی محورهای ورودی نقش دارد.