تخصص امتیازی است بسیار پر ارزش که رسیدن به آن همراه است با تلاش و رضایت الگوهای توسعه علمی، الگوهای مدیریتی، الگوهای توسعه مدنی همه در سایه تخصص خلق و ابداع می شود، جوامع برای دستیابی به تخصص و پرورش نخبگان متخصص بهایی گزاف پرداخت می کنند یا سعی در جذب آنها دارند. در امر تعلیم و تربیت از ابتدای کودکی کودکان تیزهوش و سرآمد را تحت تعلیمات متناسب با استعداد آنها قرار می دهند و کوشش می شود که به بهترین وجه استعدادها برای رسیدن به تخصص در بزرگسالی هدایت شود. جایگاهی که امروز متخصصان در بالاترین درجات قدرت و تصمیم گیری و هدایت جامعه ها و تعیین سرنوشت بشریت دارند پژوهشگران متعددی را برای برسی ماهیت تخصص و چگونگی دستیابی به آن برانگیخته است.بررسی در مورد تخصص، ویژگیهای متخصص، چگونگی رشد تخصص بخصوص از سالهای 1980 به بعد مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفت و پژوهشگرانی مانند:Berliner 1982, Benner 1984, Genter 1988, Glaser 1986, Dreyfuset Dreyfus1980و بسیاری دیگر در این باره به بررسی پرداختند و در بررسی های خود نه تنها سعی کردند به توصیف ویژگیهای تخصص دست یابند بلکه راهبردهای رشد تخصص، چگونگی عملکرد متخصص و راهبردهای حل مسئله را نیز مورد توجه قرار داده اند. در این مقاله سعی می شود با بهره گیری از بررسی های انجام شده و مقاله Hrimeche استاد آموزش بزرگسالان و روانشناسی تربیتی دانشگاه مونترال تخصص در سه قسمت مورد بحث قرار گیرد: مفهوم تخصص – رشد تخصص – دانش فراشناخت و خود تنظیمی و نقش آن در رشد تخصص...