Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

نجومیان امیرعلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    55 (ویژه نامه زبان شناسی)
  • صفحات: 

    117-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    863
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف این مقاله دوگانه است. در بخش نخست، سعی بر آن است که «سرشت نشانه زبانی» بر اساس نظریات فردینان سوسور تشریح گردد. سوسور در درسنامه زبان شناسی عمومی خود مسیر جدیدی را برای زبان شناسی ترسیم می نماید که تا به امروز مطرح و باقی است. سوسور ادعا می کند که زبان باید به عنوان یک نظام نشانه ای مطالعه شود. به بیان دیگر، بر اساس این نظریه روند معنی سازی نسبت کلمه را با جهان بیرون نفی می کند. معنی بر اساس منطق رابطه و تفاوت بین نشانه ها در درون نظام زبانی پدید می آید. بنابراین، سرشت نشانه زبانی اختیاری، تفاوتی و رابطه ای است. در بخش دوم این مقاله، پس از ارایه و بررسی خوانش امیل بنونیست از سوسور، نشان داده می شود که برخی از جنبه های خوانش بنونیست دچار اشکال است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 863

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ثی اد رالف

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    55 (ویژه نامه زبان شناسی)
  • صفحات: 

    103-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    693
  • دانلود: 

    385
چکیده: 

نظریه نحوی هنوز به انسجام لازم میان صورت های زبانی و نقش های آن ها نرسیده است. این انسجام به ویژه آنجا که دستور زبان انگلیسی مدنظر است بسیار پراهمیت می باشد. عدم وجود چنین انسجام و همبستگی مانعی بر سر راه پیشبرد اهداف تحلیلی در سطوح اصلی، از جمله ارایه توصیفی دقیق از اجزای کلام، به شمار می رود. عدم موفقیت در «بازچینی سبکی» مشکل اساسی دیگری است که از این بی انسجامی و گسستگی ناشی می گردد. در این مقاله، نگارنده بر این باور است که چینش های غیراصلی سازه ها را که حاصل فرایندهایی همچون خروج کانون ساز، مبتداسازی آغازین، مبتداسازی زمینه میانی، وارونگی مکانی و مجهول سازی می باشند می توان در صورت در نظر گرفتن سطحی از ساختار موضوعی توجیه نمود که قبل از انجام فرایند ادغام نحوی توسط مدیریت ساخت اطلاعی تعیین می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 693

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 385 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اوان یوری اگه رکا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    55 (ویژه نامه زبان شناسی)
  • صفحات: 

    95-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    478
  • دانلود: 

    183
چکیده: 

شاید از چالش برانگیزترین و در عین حال جالب ترین پرسش های مطرح در مطالعات زبان شناختی فرضیه فطری بودن زبان است همان گونه که در دستور همگانی چامسکی مفروض می باشد. به منظور تایید این فرضیه، بسیاری از اختلالات زبانی، از جمله آسیب های مربوط به درک و تولید گفتار، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته اند. مقاله حاضر به بررسی آسیب خاص زبانی می پردازد. این سندروم تاثیری بر هوش عمومی ندارد اما حوزه واژ ـ نحوی و نحوه ادراک جمله واره های درونه ای ـ مانند جمله واره های موصولی ـ را تحت تاثیر قرار می دهد. سندروم مورد نظر بر اثر آسیب دیدگی ژن FOXP2 پدید می آید که در شکل گیری توانش دستوری نقش بسزایی ایفا می نماید. لیکن نشان داده شده است که این ژن عامل شکل دهی به نواحی از مغز است که به نواحی کنترل حرکتی در مغز مشهوراند. بنابراین پرسشی که مطرح می شود آن است که آیا ژن FOXP2 مربوط به رفتار زبانی انسان است و یا فعالیت های حرکتی وی؟ با بررسی نقش این ژن در موش ها، شامپانزه ها، و پرندگان (سهره ها) نشان داده خواهد شد که یافته های پژوهش حاضر موید فرضییه فطری بودن زبان ـ یا وجود خاستگاه ژنتیکی برای زبان ـ است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 478

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 183 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فرهیدنیا آرش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    55 (ویژه نامه زبان شناسی)
  • صفحات: 

    125-142
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    371
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

لغتنامه های دوزبانه به رجوع کننده این طور وانمود می کنند که انگار برای هر واژه زبان مبدا یک یا چند واژه دیگر در زبان مقصد موجود می باشد که از نظر معنی با واژه زبان مبدا هیچ گونه تفاوتی ندارد. حال اگر با نگاه موشکافانه و دقیق واژه هایی را که هم در زبان مبدا و هم در زبان مقصد با یکدیگر از نظر معنی مترادف می باشند مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم متوجه خواهیم شد که در حقیقت هریک از واژه های موردنظر حداقل در دو سیستم واژگانی قرار دارند که به هیچ وجه معادل همدیگر نمی باشند. در مقاله ذیل سعی بر این شده که این مساله را به وسیله چند واژه برگزیده از آلمانی و فارسی که متعلق به حوزه واژه ای ـ معنایی «نبرد» می باشند مورد بحث و بررسی قرار داد. در این مقاله دعوت به تالیف نوعی لغتنامه تطبیقی شده است که به عنوان جایگزین و مکملی مطلوب واژه های زبان مبدا و مقصد را نه تنها به عنوان معادل یکدیگر بلکه به عنوان اجزای مختلف دو سیستم واژگانی مورد بررسی و مقایسه قرار دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 371

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

جلیلی مرند ناهید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    55 (ویژه نامه زبان شناسی)
  • صفحات: 

    143-152
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    325
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در آموزش و یادگیری هر زبان خارجی آشنایی کامل با فرهنگ آن زبان مساله ای غیرقابل انکار است و زبان آموز از همان ابتدا وارد دنیای دیگری می شود که با ارزش ها و معیار های فرهنگ او غالبا تفاوت دارد. برای برقراری ارتباط، او باید رفتارهای مناسب آن زبان را اتخاذ کند و با فرهنگ آن خود را وفق دهد. در این راستا می توان به حرکت چهره، بدن، راهکارهای گفتاری و دیگر نکات اشاره کرد. از جمله نکات فرهنگی که هر زبان آموز باید برای آن اهمیت خاصی قائل شود تسلط به امثال و تعبیرات زبان خارجی مورد نظر است که باعث می شود ارتباط زبانی بدون ایجاد مشکل و سو تفاهم برقرار شده و پیام به درستی دریافت و فرستاده شود. مقاله حاضر به نقش و اهمیت این جنبه از زبان پرداخته و بر ضرورت آموزش و یادگیری آن به عنوان یک اصل مهم در تدریس زبان فرانسه برای دانشجویان ایرانی تاکید کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 325

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    55 (ویژه نامه زبان شناسی)
  • صفحات: 

    1-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1115
  • دانلود: 

    575
چکیده: 

روایت دارای ساختاری است و اصطلاح ادبی که برای ساختار روایت به کار می رود پیرنگ است. پیرنگ باید ابتدا، وسط و انتها داشته باشد. بر این باور هستیم که اگر عنصری از پیرنگ کاسته شود اساس داستان به هم می ریزد. در این مقاله سعی می شود به عنصر طرح در «یک هلو و هزار هلو» پرداخته شود. چرا این عنصر و نه عناصر دیگر؟ زیرا با بررسی این موضوع نگارنده می خواهد بداند که این اثر ویژگی های یک روایت را دارد یا نه؟ و چرا؟ به همین منظور ابتدا به تعریف روایت نزد ولادیمیر پروپ می پردازیم و آنگاه به بررسی این اثر می پردازیم تا بتوان پاسخی برای پرسش های مطرح شده به دست آورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1115

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 575 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    55 (ویژه نامه زبان شناسی)
  • صفحات: 

    15-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2217
  • دانلود: 

    985
چکیده: 

پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش جنسیت به عنوان یکی از عوامل موثر بر میزان موفقیت زبان آموزان انجام شده است که شناخت کافی از این عامل، فرایند یاددهی / یادگیری زبان خارجی را تحت تاثیر قرار می دهد. نقش جنسیت در میزان یادگیری زبان خارجی همواره نظرات متفاوتی را به همراه داشته و همواره این سوال که آیا توانایی یادگیری زبان خارجی با جنسیت زبان آموز ارتباطی دارد را مطرح می سازد. یادگیری نزد دختران و پسران متفاوت است، اما در یادگیری زبان خارجی این اعتقاد کلی وجود دارد که دختران نسبت به پسران موفقیت بیشتری از خود نشان داده اند. لذا، در این مقاله تلاش بر این است تا با استفاده از نتایج آزمایش های متعدد و شواهد تحقیقات علمی ارایه شده، بحث جنسیت را با توجه به عوامل متفاوتی از قبیل: تلاش، انگیزه، سبک یادگیری، عوامل اجتماعی و فعالیت های فیزیولوژیکی، به دقت مورد مطالعه و بررسی و نتیجه گیری قرار دهند. نتایج حاصل بیانگر این مطلب است که بین جنسیت با میزان تسلط و یادگیری فرایندهای زبان خارجی، همبستگی معنا داری وجود دارد که فرایند یادگیری زبان خارجی را تحت تاثیر قرار می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2217

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 985 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شیروان ژینوس

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    55 (ویژه نامه زبان شناسی)
  • صفحات: 

    27-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    958
  • دانلود: 

    570
چکیده: 

زبان شناسی علمی است که حیطه های موضوعی وسیعی را در بر می گیرد. این علم همانند هر علم دیگری نیاز دارد که نظام تعاریف و مفاهیم آن دقیق و بدون هرگونه ابهام باشد. بنابراین برای پرداختن به این موضوع این سوال را مطرح می کنیم که «امروزه زبان شناس بودن به چه معناست؟» برای پاسخ به این سوال لازم است بدانیم جایگاه زبان شناسی در کجا قرار دارد. هدف از زبان شناسی چیست؟ و وظایف زبان شناس کدام است؟ موضوعات و پدیده هایی که زبان شناس با آن ها سروکار دارد براساس روش تحلیل منطقی علم مورد بررسی قرار می گیرند. بنابراین روش علم زبان شناسی این علم را از علوم دیگر مجزا می کند و زبان شناس را در ارتباط با حیطه هایی قرار می دهد که خاص این علم است و در حیطه علوم بین رشته ای هویت زبان شناسی به کمک روش ها و ابزار علمی آن حفظ می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 958

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 570 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    55 (ویژه نامه زبان شناسی)
  • صفحات: 

    37-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    826
  • دانلود: 

    921
چکیده: 

این پژوهش به بررسی مفهوم سببی سازی در انگاره زبان شناسی شناختی (به طور خاص دستور شناختی) می پردازد. مفهوم سببی سازی نقش مهمی در شکل دهی تجربیات انسان ایفا می نماید، به گونه ای که می توان آن را عضو جدایی ناپذیر شناخت بشر قلمداد نمود و یا بنابر اظهار لیکاف مفهومی دانست که در اندیشه هر انسانی وجود دارد. این مقاله از سویی مفهوم سببیت در زبان فارسی را در قالب دستورشناختی بررسی می کند و از دیگر سوی به بررسی میزان تعامل و ارتباط تحلیل شناختی سببیت با تبیین صورتگرایان می پردازد. یافته های این پژوهش نشان می دهد سببی سازی جز جهانی های ذهن انسان بوده و غالبا در دستور تمامی زبان ها متجلی می شود. قائل شدن به مفهوم سببی سازی به عنوان نظامی جهانی ـ شناختی ویژگی های مشترک فراوانی در میان زبان ها نشان  می دهد. آن چه که در رویکرد شناختی بیش از هرچیز خودنمایی می کند طریقه تفکر، تجربیات، نگرش ها، هنجارهای فرهنگی و اجتماعی و در حقیقت شناخت بشر از محیط پیرامونش است که برداشت های متفاوتی را از رویدادی واحد سبب می شود. همین مهم سببی سازی را همان طور که دیوید لی ادعا می کند وابسته به فرایند انطباق در زبان می داند. دیگر این که اصولا تحلیل شناختیون در بررسی سببی ها مکمل تبیین صورتگرایان است و نیز درک و تحلیل سببی ها حاصل عوامل معنایی و عملکردهای کلی ذهن بشر است. به واقع رویکرد شناختی از آنجا که موقعیت های جهان خارج را بدون توسل به ویژگی های عینی و تعریف شده آن ها تعبیر و تفسیر می کند راه حلی نسبتا ساده به مشکلاتی همچون ناکارآمدی های دستور حالت ارایه می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 826

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 921 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

میردهقان مهین ناز

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    55 (ویژه نامه زبان شناسی)
  • صفحات: 

    63-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1252
  • دانلود: 

    823
چکیده: 

هدف از مقاله حاضر بررسی ریشه های تاریخی و چگونگی خویشاوندی زبان های پشتو (از شاخه زبان های ایرانی شرقی) و اردو (از شاخه زبان های هندی) در تبارشناسی خانواده های زبانی در جهان می باشد. توصیف فوق که با نگرشی عام ارایه شده، همراه با نمایی کلی از نکات اشتراک و افتراق میان نظام های آوایی و نوشتاری در دو زبان مورد بررسی ارایه گردیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1252

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 823 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

ZAHEDI KEYVAN

نشریه: 

JOURNAL OF HUMAN SCIENCES

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2007
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    55 (SPECIAL ISSUE ON LINGUISTICS)
  • صفحات: 

    94-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    268
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Syntax has always been considered as the core of language in Chomskyan generative enterprise, and in turn, grammaticality as the core of syntax. Until the Minimalist Program, particularly in the earlier form of the Principles and Parameters Approach known as the Government and Binding Theory, the conditions governing and determining grammaticality, whether in derivational or representational modes, were those of ‘well-formedness’, imposed on syntactic operations or levels from within; that is, the conditions were not motivated by any external systems and were construed within and by syntax proper. In Government and Binding, the structural description of a linguistic expression involved four levels of representation; such levels were then checked by  various independent sub-theories (of principles), e.g. projection principle, binding and bounding, which acted as well-formedness conditions, or filters, on the relevant levels. With the advent of the Minimalist Program and the re-interpretation of grammaticality as ‘convergence’ at the two, and only two, interface levels, grammaticality of linguistic expressions comes to be determined language externally; that is, by cognitive performance systems, external to language, yet internal to mind. This article is an attempt to demonstrate how the re-definition of grammaticality and well-formedness conditions as convergence and legibility conditions respectively turns Minimalism into a functional theory, albeit a generative one.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 268

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

URIAGEREKA J.

نشریه: 

JOURNAL OF HUMAN SCIENCES

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2007
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    55 (SPECIAL ISSUE ON LINGUISTICS)
  • صفحات: 

    102-95
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    217
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Perhaps the most challenging as well as the most interesting question raised in linguistic studies is the Innateness Hypothesis of Human Language. There have been various types of evidence proposed to corroborate such a hypothesis. One type is based on different linguistic disorders resulting from brain damages. In the present paper, I shall focus on Specific Language Impairment (SLI), a linguistic syndrome, which does not correlate with general intelligence, but is known to be involved in linguistic deficiencies concerned with morphosyntax or the understanding of embedded (e.g., relative) clauses. This syndrome is related to the FOXP2 gene, which is active in the development of language skills, including grammatical competence. However, brain regions where the gene is expressed (caudate nucleus, cerebellum) are often characterized as being dedicated to the “motor control” phenomenon. Now the question is whether this gene is responsible for motor control or the linguistic behavior of the human kind. Investigating the role of this gene in chimps, mice and birds, we shall demonstrate that the findings corroborate the latter as well, in turn confirming the innateness hypothesis-or in today’s terminology, the genetic basis of language-adopted by Chomsky.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 217

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

THIEDE R.

نشریه: 

JOURNAL OF HUMAN SCIENCES

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2007
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    55 (SPECIAL ISSUE ON LINGUISTICS)
  • صفحات: 

    116-103
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    243
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Syntactic theory has yet to achieve systematic consistency in distinguishing structure and function, especially as far as the grammar of English is concerned, before the two could be integrated in a unified model. That inconsistency has prevented progress at fundamental levels, such as an accurate description of parts of speech. A successful treatment of “stylistic reordering” is another such fundamental problem area. This paper argues that such non-canonic word orders as extraposition for focus, fronting for topicalization, middle-field topicalization, locative inversion, and passivization can be accounted for if we assume an argument structure level that is subject to information management. Reorderings at this level are then presented to syntax at the interface level of MERGE, which will select lexically stored syntactic templates to accommodate the arrangement of arguments. In this arrangement is the potential for a universal base that underlies movement languages (English) and non-movement languages (Chinese) alike. Without a principled account of functions arrayed in lexical arguments prior to MERGE, the selection of any such templates would appear arbitrary.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 243

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

NOJOUMIAN A.A.

نشریه: 

JOURNAL OF HUMAN SCIENCES

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2007
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    55 (SPECIAL ISSUE ON LINGUISTICS)
  • صفحات: 

    124-117
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    375
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The aim of this paper is two-fold. In the first part, it is an attempt to explain the “nature of the linguistic sign” according to the Swiss linguist, Ferdinand de Saussure. Saussure, in his Course in General Linguistics, manages to propose a new direction to linguistics which remains quite influential and essential to this day. In his Course, Saussure claims that language should be studied as a sign system. In other words, according to this view, the process of meaning-making does not take the relation of the word to an outside object. Meaning happens based on the relation and difference between signs within a system. Hence, the nature of the linguistic sign is ‘arbitrary, differential, and relational.’ In the second part of the paper, Emile Benveniste’s reading of Saussure is investigated; it will be demonstrated that some aspects of Benveniste’s interpretations are flawed.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 375

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    55 (ویژه نامه زبان شناسی)
  • صفحات: 

    153-172
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1285
  • دانلود: 

    711
چکیده: 

هنگامی که تصمیم گیری های مهم بر اساس نمرات آزمون اتخاذ می شود می بایست به شدت از هر گونه جهت گیری اجتناب کرد، چرا که ممکن است نمرات آزمون دهندگان به طرز ناعادلانه ای تحت تاثیر قرار گیرد. جهت گیری عبارت است از حضور ویژگی ای در سوال که به عملکرد متفاوت افراد می انجامد؛ افرادی که متعلق به گروه های توانش یکسان بوده ولی به گروه های متفاوت سنی، قومی، جنسیتی، تحصیلی، فرهنگی و یا مذهبی تعلق دارند. مطالعه و بررسی عملکرد متفاوت سوال (DIF) از اهمیت به سزایی در آزمون های توانش زبانی برخوردار است که در آن ها آزمون دهندگان با زمینه های متفاوت حضور دارند، چرا که سوالاتی که عملکردی متفاوت دارند روایی آزمون را مورد تهدید قرار می دهند. مطالعه حاضر عمدتا به جستجو و بررسی دلایل چندگانه محتمل عملکرد متفاوت در قسمت های مهارت خواندن (Reading) و شنیدن (Listening) آزمون IELTS می پردازد. هدف اصلی این پروژه آن است که اطلاعاتی تا حد امکان جزیی پیرامون دلایل عملکرد متفاوت در اختیار طراحان سوال قرار دهد، تا به آن ها در اجتناب از جهت گیری در گونه های بعدی آزمون یاری رساند. این مطالعه در سه مرحله صورت پذیرفته است. نخست، سوالات عملکرد متفاوت با استفاده از نظریه های رویکرد نسبت احتمالاتی پاسخ (IRT) و رویکرد آماری منتل ـ هنزل مشخص گردیدند. مرحله دوم به بررسی دلایل چندگانه عملکرد متفاوت سوالات در گروه های مختلف آزمون دهندگان پرداخته است و نیز این که آیا عملکرد متفاوت سوالات به نفع یا ضرر آن ها می انجامد. و مرحله سوم به تصمیم گیری پیرامون این مساله پرداخته است که آیا دلایل احتمالی عملکرد متفاوت سوالات با ساخت زیربنایی آزمون مرتبط اند یا خیر.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1285

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 711 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button