مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,283
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

707
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل الگویی عملکرد متفاوت سوال بر گروه های آزمودنی آشکار و پنهان (در خصوص سنجش اعتبار ساختاری آزمون IELTS)

صفحات

 صفحه شروع 153 | صفحه پایان 172

چکیده

 هنگامی که تصمیم گیری های مهم بر اساس نمرات آزمون اتخاذ می شود می بایست به شدت از هر گونه جهت گیری اجتناب کرد, چرا که ممکن است نمرات آزمون دهندگان به طرز ناعادلانه ای تحت تاثیر قرار گیرد. جهت گیری عبارت است از حضور ویژگی ای در سوال که به عملکرد متفاوت افراد می انجامد؛ افرادی که متعلق به گروه های توانش یکسان بوده ولی به گروه های متفاوت سنی, قومی, جنسیتی, تحصیلی, فرهنگی و یا مذهبی تعلق دارند. مطالعه و بررسی عملکرد متفاوت سوال (DIF) از اهمیت به سزایی در آزمون های توانش زبانی برخوردار است که در آن ها آزمون دهندگان با زمینه های متفاوت حضور دارند, چرا که سوالاتی که عملکردی متفاوت دارند روایی آزمون را مورد تهدید قرار می دهند. مطالعه حاضر عمدتا به جستجو و بررسی دلایل چندگانه محتمل عملکرد متفاوت در قسمت های مهارت خواندن (Reading) و شنیدن (Listening) آزمون IELTS می پردازد. هدف اصلی این پروژه آن است که اطلاعاتی تا حد امکان جزیی پیرامون دلایل عملکرد متفاوت در اختیار طراحان سوال قرار دهد, تا به آن ها در اجتناب از جهت گیری در گونه های بعدی آزمون یاری رساند. این مطالعه در سه مرحله صورت پذیرفته است. نخست, سوالات عملکرد متفاوت با استفاده از نظریه های رویکرد نسبت احتمالاتی پاسخ (IRT) و رویکرد آماری منتل ـ هنزل مشخص گردیدند. مرحله دوم به بررسی دلایل چندگانه عملکرد متفاوت سوالات در گروه های مختلف آزمون دهندگان پرداخته است و نیز این که آیا عملکرد متفاوت سوالات به نفع یا ضرر آن ها می انجامد. و مرحله سوم به تصمیم گیری پیرامون این مساله پرداخته است که آیا دلایل احتمالی عملکرد متفاوت سوالات با ساخت زیربنایی آزمون مرتبط اند یا خیر.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بیرجندی، پرویز، و امینی، محدثه. (1386). تحلیل الگویی عملکرد متفاوت سوال بر گروه های آزمودنی آشکار و پنهان (در خصوص سنجش اعتبار ساختاری آزمون IELTS). پژوهشنامه علوم انسانی، -(55 (ویژه نامه زبان شناسی))، 153-172. SID. https://sid.ir/paper/403486/fa

    Vancouver: کپی

    بیرجندی پرویز، امینی محدثه. تحلیل الگویی عملکرد متفاوت سوال بر گروه های آزمودنی آشکار و پنهان (در خصوص سنجش اعتبار ساختاری آزمون IELTS). پژوهشنامه علوم انسانی[Internet]. 1386؛-(55 (ویژه نامه زبان شناسی)):153-172. Available from: https://sid.ir/paper/403486/fa

    IEEE: کپی

    پرویز بیرجندی، و محدثه امینی، “تحلیل الگویی عملکرد متفاوت سوال بر گروه های آزمودنی آشکار و پنهان (در خصوص سنجش اعتبار ساختاری آزمون IELTS)،” پژوهشنامه علوم انسانی، vol. -، no. 55 (ویژه نامه زبان شناسی)، pp. 153–172، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/403486/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا