هدف این پژوهش بررسی چالشهای درونی و بیرونی جوامع علمی در دانشگاه مازندران بود. در این پژوهش از روش پیمایشی و پرسشنامه برای گردآوری داده ها استفاده شد. با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب، 280 نفر از اعضای هیات علمی و دانشجویان کارشناسی ارشد از میان جامعه ای 1095 نفری به طور تصادفی نمونه گیری شدند. نتایج تحقیق مبین آن است که: 1. میان نگرش استادان و دانشجویان در خصوص چالشهای بیرون از حوزه نظام دانشگاهی تفاوت معناداری وجود ندارد. 2. میان نگرش استادان و دانشجویان در خصوص چالشهای درون دانشگاهی تفاوت معناداری وجود دارد. 3. میان چالشهای درون دانشگاهی و بیرون دانشگاهی جوامع علمی همبستگی معناداری وجود دارد. افزون بر این، نتایج حاکی از پیوستگی و ارتباط مسائل موجود در اجتماعات علمی و نظام اجتماعی جامعه است.