نظام های تضمین کیفیت آموزش عالی در تجربه های جهانی با اینکه از برخی وجوه اشتراک کامل و نزدیک به اجماع یا وجوه اشتراک نسبی و نزدیک به توافق اکثری برخوردارند، اما از جهات زیادی تنوع و گوناگونی بسیاری در آنها مشاهده می شود. وجوه افتراق، عواملی مانند نسبت دولت با این نظام ها، ساختار سازمانی آنها، نقش ها و اختیارات، ماموریت، معیارهای قضاوت و مراجع مورد استناد، تصمیم گیری نهایی مرتبط با ارزشیابی و نحوه گزارش را شامل می شود. واسطه های تغییر و کنشگران جوامع توانسته اند با نحوه بازی خود و با ایجاد شبکه ای از نقش ها و تعاملات عاملان انسانی، ابتکارات گوناگونی در ارزشیابی کیفیت آموزش عالی کشور خود، ضمن همگرایی با تجربه های جهانی، داشته باشند.