تا کنون موضوع غیبیات در نهج البلاغه از جهات گوناگونی همچون امکان علم به آن و اهداف ذکر آن بررسی شده است، اما شیوه های توصیف آن مورد بررسی قرار نگرفته است. این مقاله ضمن بیان معنای مشخصی از غیب، غیب را در برابر عالم شهادت می داند نه صرف اخبار و ملاحم غیبی؛ و بررسی الفاظ را به عنوان راهی در یافتن شیوه توصیف غیبیات معرفی می کند و در این جهت نمونه هایی را انتخاب نموده و تحلیل کرده است که ما حصل آن چنین است که حضرت علی(ع) در نهج البلاغه، با شیوه هایی از قبیل: طرح مسایل خداشناسی با استفاده از ترکیب کلمات، تنزیه خداوند از صفات نقص با عبارات سلبی، معرفی فرشتگان از طریق مفاهیم آشنا نزد اذهان، مبرا ساختن فرشتگان از ادعاهای ناروا از طریق الفاظ دال بر پاکی آنان، اثبات هدفمندی برای زندگی بشر از طریق استعمال لفظ غایت، توصیف عدل الهی در قیامت با استفاده از تعابیر بیانگر شدت حساب الهی، طرح حوادثی در آینده مشابه حوادث گذشته با استفاده از ضمایر خطاب و طرح حوادثی در آینده بدون مشابهت در گذشته با استفاده از ادوات تنبیه، غیبیات را توصیف نموده اند.