مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

202
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

138
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل اقتصاد زبانی در نامه های نهج البلاغه بر اساس نظریه نقش گرایی هلیدی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

اقتصاد زبانی یک فعالیت ذهنی-زبانی است که ذهن برای ارایه مفاهیم و معانی مورد نظر از کمترین سازه های زبانی با استفاده از الگوهای بیانی بهره می گیرد؛ به عبارتی دیگر, همانیاد می شود. این اصل زبانی به اصولی « اصل کم کوشی » اصلی است که از آن با عنوان مانند: اصل اشتقاق, همنشینی, جانشینی و ایجاز اشاره دارد که تمامی این موارد پیشینه کهن در زبان و ادبیات عرب دارند. اقتصاد زبانی در نه جالبلاغه به عنوان یکی از شاهکارهای ادبی متون دینی, به وفور دیده میشود. حضرت علی (ع) برای انجام مکاتبات سیاسی, دینی و همچنین برای بیان وصیت نامه خود از این اصل زبانی استفاده نموده که هدف ایشان عدم اطناب ب یمورد و رساندن پیام بدون ایجاد دوگانگی در ذهن مخاطب می باشد. هدف از این پژوهش بررسی اقتصاد زبانی نامه های نهج البلاغه بر اساس نظریه نقش گرایی هلیدی با استفاده از رویکرد توصیفی-تحلیلی می باشد. یافته های این پژوهش بیانگر آن است که ادبیات و بلاغت هدف اصلی حضرت علی (ع) در نامه هایشان نبوده بلکه ایشان جهت ماندگاری و حفظ سریع پیام در ذهن مخاطب و همچنین انتقال مفاهیم مهم حکومتی, وصایا و سفارش های خود از اصل کم کوشی بهره و آن را در تمامی سطوح و لایه های زبانی نامه ها به کاربرده اند تا برونده انرژی چه ذهنی و چه فیزیکی به حداقل رسیده و مخاطب اصل پیام را به درستی دریافت نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بلاوی، رسول، و ماهوزی، زهرا. (1398). تحلیل اقتصاد زبانی در نامه های نهج البلاغه بر اساس نظریه نقش گرایی هلیدی. پژوهش نامه علوی، 10(2 (پیاپی 20) )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/525362/fa

    Vancouver: کپی

    بلاوی رسول، ماهوزی زهرا. تحلیل اقتصاد زبانی در نامه های نهج البلاغه بر اساس نظریه نقش گرایی هلیدی. پژوهش نامه علوی[Internet]. 1398؛10(2 (پیاپی 20) ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/525362/fa

    IEEE: کپی

    رسول بلاوی، و زهرا ماهوزی، “تحلیل اقتصاد زبانی در نامه های نهج البلاغه بر اساس نظریه نقش گرایی هلیدی،” پژوهش نامه علوی، vol. 10، no. 2 (پیاپی 20) ، pp. 0–0، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/525362/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button