ورود به یک حرفه تخصصی که نیازمند تصمیم گیری است، مستلزم مشخصه ها و ویژگی های متمایزی است که مهمترین آن توانایی اتخاذ قضاوت های حرف های است. وظیفه حسابرسان به عنوان شاغلین یک حرفه تخصصی، اظهار نظر درباره صورت های مالی است، که این امر مستلزم بی طرفی حسابرس در قضاوت می باشد. اگر حسابرسان از صاحب کاران خود مستقل باشند، به بهترین شکل ممکن می توانند قضاوت خود را بدون جانبداری و سوگیری انجام دهند. هویت حرف های قوی باعث می شود تا بی طرفی آنها تقویت شود. هدف این پژوهش طراحی الگوی مفهومی برای هویت در قضاوت حسابرسی در ایران است. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی بود که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری شامل افراد متخصص و صاحب نظر در زمینه حسابرسی، شرکاء موسسات حسابرسی و مدیران جامعه حسابداران رسمی ایران بود که با استفاده از رویکرد نمونه گیری هدفمند در مجموع تعداد شانزده نفر به عنوان مشارکت کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. داده ها به روش مصاحبه با روش هدایت کلیات و به صورت نمیه ساخت یافته گردآوری شد. برای به دست آوردن اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و همچنین مرور خبرگان غیرشرکت کننده در پژوهش استفاده شد. مقوله محوری هویت در قضاوت حسابرسی است که در چهار بعد ویژگی های فردی، دانش، مهارت و تجربه، و ویژگی های موسسه حسابرسی تحلیل و با توجه به شرایط علی، شرایط زمین های و شرایط مداخله گر، راهبردهایی تدوین و مدل نهایی بر اساس آن ارائه شده است. این مطالعه می تواند شروع مناسبی برای در نظرگرفتن هویت در بین حسابرسان باشد.