Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    407-424
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    591
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقاله حاضر درصدد ارائه یافته های پژوهش مرتبط با بنیان های فلسفی تربیت شهروندی با توجه به آراء ونظریات دو تن از مهمترین فیلسوفان معاصر مکتب پساساختارگرایی-دریدا و فوکو – از منظری تطبیقی است. مقاله دارای شش بخش می باشد: بخش اول به تبیین ضرورت مسئله وهدف تحقیق، با توجه به تربیت شهروندی در نظام آموزشی ایران، اختصاص دارد. در بخش دوم، نگاهی اجمالی به بنیان های نظری و پیشینه تحقیق می شود. بخش سوم به اختصار روش تحقیق را توضیح می دهد. بخش چهارم به یافته های تحقیق اختصاص دارد که شامل دو قسمت است: در قسمت نخست یک مدل تکاملی چرخشی از رابطه مکاتب فلسفی، نظام سیاسی، نظام آموزشی، تربیت اجتماعی و تربیت شهروندی ارائه می گردد. سپس محققان نشان می دهند که چگونه دریدا و فوکو-ضمن نقد نظام های سیاسی اقتدارگرا – ابعاد اصلی نظام های آموزشی را در خدمت تربیت شهروندی می دانند. بخش پنجم، به بررسی نقاط اشتراک و افتراق نظریات دو فیلسوف توجه دارد. مقاله با نتیجه گیری به پایان می رسد.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 591

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    425-451
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2460
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف از این مطالعه بررسی تجربیات آموزش خلاقیت در مدارس ابتدایی ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور به منظور ارائه پیشنهادات مفید برای سیاست گذاران آموزشی نظام آموزشی ایران است. پژوهش حاضر، تحقیقی کیفی، غیر تجربی و تطبیقی با استفاده از رویکرد چهار مرحله ای جورج بردی و روش توافق جان استوارت میل می باشد. واحد مشاهده کلان ( کشور ) و استراتژی انتخاب نمونه مورد مطالعه "نظام های مشابه، نتایج مشابه" است. یافته های تحقیق نشان می دهد که در هر سه کشور و به ویژه در دو دهه گذشته، سیاست گذاران آموزش و پرورش بر کمرنگ شدن اقتدار نظام امتحان-محور و جایگزین سازی آن با سیستم فراگیر-محور مبتنی بر آموزش خلاقیت تمرگز کرده اند. همچنین شباهت های موجود بین نظام های اجتماعی هر سه کشور باعث شده است که عملکرد فعلی محیط های آموزشی (مدارس و کلاس ها) آنان نیز شباهت بسیار با یکدیگر داشته باشد. دیگر یافته های تحقیق نشان می دهند که در هر سه کشور، طرح های ملی متعددی با محوریت تربیت فراگیر خلاق توسط سیاست گذاران آموزشی تصویب شده است. علیرغم این شباهت ها، باید گفت موفقیت در طرد نظام امتحان-محور و اتخاذ رویکردهای جدید یاددهی-یادگیری در هر سه کشور یکسان نیست. برای سیاست گذاران آموزشی ایران، یافته های تحقیق می تواند حاوی این پیام باشد که طرد نظام امتحان-محور بدون وجود بستر مناسب اجتماعی، دربردارنده خطراتی خواهد بود.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2460

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    452-480
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1055
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف مقاله حاضر مطالعه تطبیقی تربیت اجتماعی در نظام آموزشی ایران و ژاپن از منظر سیاست های کلان و تحلیل محتوای کتب دوره ابتدائی است. روش پژوهش، تطبیقی (کیفی) و برای تحلیل داده ها و ارائه نتایج از رویکرد ناحیه ای بردی استفاده می شود. سطح تحلیل و واحد مشاهده تحقیق " کلان " ( کشور ) و استراتژی انتخاب نمونه " نظام های اجتماعی متفاوت، نتایج آموزشی متفاوت " بر اساس رویکرد " آشنا سازی غریبه ها " است. برای جمع آوری داده ها، از منابع آموزشی همچون اسناد ملی، گزارش های وزارت آموزش و پرورش، کتب درسی دوره ابتدایی، مقالات نشریات و کتب استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد اسناد بالادستی در ایران متاثر از سه عامل هویت ملی، هویت اسلامی و هویت مدرن به مفهوم تربیت اجتماعی کودکان توجه دارند در حالی که در ژاپن سیاست های کلان آموزشی متاثر از آیین بودایی و شینتو، کنفوسیوسیسم، ناسیونالیسم و مدرنیزم است. نظام آموزشی ژاپن در دوره ابتدایی در مقایسه با نظام آموزشی ایران توجه سیاستی و فرایندی بسیار قوی تری به تربیت اجتماعی کودکان دارد. براساس این پژوهش، اسناد بالادستی نظام آموزشی ژاپن به شدت بر افزایش نقش عامل مدرنیزم( در مقایسه با دیگر عوامل ) و آموزش مفاهیمی همچون محیط زیست، مسائل جهانی، تفاهم بین المللی، تبادلات فرهنگی، شهروندی، آینده جهان و نقش ژاپن تاکید می ورزند. علاوه بر این نتایج تحقیق نشان می دهد که زمان اختصاص یافته، و تنوع موضوعات مرتبط با تربیت اجتماعی در دوره ابتدایی ژاپن بیشتر از ایران است. توصیه سیاستی کلان و کلیدی این پژوهش، بازنگاری و بازآفرینی رویکردهای راهبردی وسیاستی به تربیت اجتماعی و معطوف نمودن برنامه های آموزش رسمی (قصد شده) و برنامه های آموزش غیررسمی (پنهان و برنامه ریزی اجتماعی) به زندگی اجتماعی واقعی و روزمره کودکان در دوره آموزش ابتدایی ایران است.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1055

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    481-495
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    229
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

رشته مطالعات میان رشته ای یک حوزه نسبتاً جدید در رویکردهای دانشگاهی است. این مطالعات به خاطر پیچیدگی فزاینده مشکلات اجتماعی، نیاز به رویکردهای ترکیبی و تنوع در رویکردها برای رفع مشکلات علمی مورد توجه قرار گرفته اند. پژوهش حاضر با بهره گیری از روش کیفی و تحلیل موضوعی، داده های مرتبط با تاریخ، رشته ها و رویکردها را در پنج دانشگاه و بیش از 25 دوره بین رشته ای مطالعات رسانه، فرهنگ و ارتباطات استخراج و ارائه می نماید. یافته ها نشان می دهند که توجه همزمان به دو ویژگی "ساختاری" و "محتوی" برای موفقیت دوره های بین رشته ای ضروری است. هم چنین از بعُد ساختاری، آموزش گروه های کوچک و استفاده از روش تدریس چهار ترمی باعث افزایش کارآمدی دوره های بین رشته ای می شود. با عنایت به ویژگی های محتوایی همچون تعیین اهداف، اختصاص دوره های بین رشته ای برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و افزایش تعداد دوره های انتخابی باید از سوی سیاستگذاران آموزش عالی ایران مدنظر قرار گیرد.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 229

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    496-517
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    296
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این مقاله با هدف مقایسه آموزش پلی تکنیک در نظام آموزش عالی ایران با کشورهای منتخب (ایالات متحده آمریکا، کانادا، انگلیس و ژاپن) انجام شده است. به عنوان یک مطالعه تطبیقی، انتخاب کشورهایی که مورد مطالعه قرار گرفته اند با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و داده ها از طریق مطالعه اسناد، گزارش های ملی و جستجوی وب سایت های وزارت آموزش عالی کشورهای مورد مطالعه جمع آوری شده اند. یافته های پژوهش حاکی از آن است که روند توسعه آموزش پلی تکنیک در ایران نسبت به کشورهای منتخب کند و طولانی بوده است. هم چنین، بین کشورهای مورد مطالعه از لحاظ محتوای برنامه درسی و روشهای تدریس تفاوت مشهودی وجود ندارد. تفاوت اصلی بین ایران و کشورهای مورد مطالعه، عدم توجه آموزش عالی پلی تکنیک ایران به نیازهای بازار کار و فقدان پیوند بین صنعت و آموزش عالی است.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 296

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    518-532
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1152
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف اصلی این مطالعه شناسایی و مقایسه شباهت ها و تفاوت های نظام های ارزیابی و پذیرش دیگر کشورها با ایران برای بهینه سازی آزمون ملی متمرکز ( کنکور) است. پژوهش حاضر از نظر ماهیت کیفی، از نظر کنترل متغیرها از نوع غیر آزمایشی، و از نظر روش تحقیق، تطبیقی است. استراتژی انتخاب کشورها "نظام های مختلف، نتایج متفاوت" است و سطح تحلیل بین قاره ای بر اساس مدل بری و توماس است. بنابراین، جامعه آماری دربردارنده کلیه نظام های آموزش عالی دارای سیستم های اندازه گیری و پذیرش مشابه با نظام آموزش عالی ایران است. بر این اساس، هشت کشور ژاپن، چین، ترکیه، انگلیس، هلند، برزیل، نیجریه و استرالیا ازطریق نمونه گیری هدفمند و طبق رتبه بندی سالانه مجمع جهانی اقتصاد انتخاب شدند. داده ها از طریق اسناد و مدارک و بررسی وب سایت رسمی مراکز سنجش، دانشگاه ها و اسناد دولتی جمع آوری شد. براساس نتایج پژوهش، ایران و ترکیه دارای آزمون های متمرکز پذیرش هستند در حالی که دیگر کشورها دارای امتحانات ورودی غیرمتمرکز هستند. در کشورهای ژاپن و چین، یک سیستم اندازه گیری هماهنگ برای پاسخگویی به نیازهای مختلف هر دانشگاه و رشته تهیه و تنظیم شده است. در مناطق مختلف چین محتوای متفاوت آزمون ها، معیار عمل برای گزینش دانشجو است. ارزیابی و ارزیابی دانشجویان در مقاطع مختلف از ابتدایی تا آموزش عالی توسط یک مرکز تخصصی آزمایش در هلند انجام می شود. در انگلستان و استرالیا استفاده از مراکز مختلف آزمون برای مدارس و استفاده از نتایج این مراکز برای پذیرش و ورود به موسسات آموزش عالی رواج دارد. به منظور بهینه سازی کنکور سراسری در ایران، با توجه به چالش های این حوزه، پیشنهادات عملی زیر ارائه شده است: ادغام خرده سیستم های آموزش عالی و ایجاد یک موسسه تخصصی ملی، انجام آزمون با استفاده از دانش و توانایی متخصصان، نیاز به هماهنگی و هم افزایی بین بخش های آموزشی دست اندرکار ارزیابی. طراحی محتوای متنوع آزمون و سؤالات مناسب برای هر رشته، استفاده از سؤالات پاسخ کوتاه همزمان با پرسش های چند گزینه ای، برگزاری امتحانات متعدد در طول یک سال و اعتبار سنجی نتایج آنها در طی یک دوره دو ساله، جدا سازی روند پذیرش از آزمون، و تدوین استانداردهای ارزیابی بیطرفانه.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1152

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button