تحقیق حاضر به منظور مقایسه اثر ترتیب ارائه تمرین جسمی و ذهنی با آرایش قالبی و تصادفی بر عملکرد و یادگیری تکنیک های منتخب فوتبال صورت گرفت.در این تحقیق تعداد 144 بازیکن رده سنی 9-12 سال مدارس فوتبال منطقه یک آموزش و پرورش تهران بر اساس نمونه گیری در دسترس و بر اساس میزان قابلیت تصویر سازی ذهنی انتخاب شدند؛ سپس بر اساس نمونه گیری تصادفی در 12 گروه قرار گرفتند. گروه های دوازده گانه با آرایش قالبی، تصادفی و ترکیب تمرین ذهنی و جسمی در گروه های مختلف قرار داده شدند. تکالیف مورد نظر شامل: پاس بغل پا، شوت، ضربه هوائی با پا، ضربه سر و کنترل بغل پا بود. از بین 21 تکنیک فوتبال و بر اساس اولویت انتخاب شده و مراحل ساخت آزمون ارزیابی صورت گرفت. پس از تعیین اعتبار ضمن تدوین، پایائی و عینیت شاخص های نهائی برای تکنیک ها، برنامه آموزش هر گروه مشخص و پیش آزمون گروه های دوازده گانه به عمل آمد. پس از 14 جلسه تمرین، آزمون اکتساب و 72 ساعت پس از آن آزمون یادداری انجام شد، کلیه مراحل اجرای آزمودنی ها توسط دو دستگاه دوربین فیلمبرداری شده و بر اساس شاخص های تعیین شده توسط پنج آزمونگر مورد ارزیابی قرار گرفت. داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی دانکن تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد، در مرحله اکتساب و یادداری، گروه های تمرین ترکیبی جسمی و ذهنی نسبت به گروه هائی که تمرین جسمی یا ذهنی انجام داده بودند به طور معنی داری بهتر بودند (P£0.05) در مرحله اکتساب اجرای گروه های تمرین قالبی و ترکیب قالبی-تصادفی به طور معنی داری بهتر از سایر گروه ها بود (P£0.05) من اینکه این مساله در یادگیری برعکس بوده است. بالاخره هم در یادداری و هم در اکتساب تقدم تمرین ذهنی باعث اجرای بهتر در آن مرحله بود.