هدف از پژوهش حاضر تحلیل و تبیین مبانی تعلیم و تربیت در دره التاج قطب الدین شیرازی است. روش در تحقیق حاضر نظری است با رویکرد توصیفی و تحلیلی و از نوع کتابخانه ای و اسنادی با استفاده از ابزار فیش برداری از کتب و مقالات گوناگون که شامل منابع اولیه و ثانویه است. منبع اولیه کتاب دره التاج قطب الدین شیرازی می باشد. منابع ثانویه شامل کلیه کتاب ها و مقالات و نشریات در مورد کتاب دره التاج است. جامعه آماری این پژوهش کتاب دره التاج قطب الدین شیرازی است. نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن است که قطب الدین شیرازی مهم ترین و اصلی ترین هدف تعلیم و تربیت را رسیدن فرد و جامعه به سعادت و کمال می داند، کسب اعتدال و میانه روی و کسب فضائل اخلاقی نیز از مهم ترین اهداف تربیت اخلاقی این فیلسوف است. روش تشویق و ترغیب از مهم ترین روش های تربیت اخلاقی قطب الدین شیرازی است. هدف قطب الدین از تربیت فقط سعادت دنیوی نیست و به سعادت انسان پس از مرگ نیز معتقد است. همچنین برای دستیابی به سعادت جامعه به هم به اهداف فردی تربیت و هم به سعادت خود و اجتماع توجه داشته است. دستیابی به این مطالب این اهمیت را دارد که فعالیت های تربیتی را هدفمند و منسجم می کند و با ارائه رهنمودهای کلی به اعتلای کیفیت آموزش و پرورش و در نتیجه به بازدهی تعلیم و تربیت کمک می کند.