پژوهش حاضر به بررسی میزان آگاهی فراگیران انگلیسی از تأثیر «نقش پذیرنده ها» به عنوان یک عامل مهم در ساختار جملات انگلیسی می پردازد. در زبان انگلیسی آرایش جملات به گونه ای است که نقش پذیرنده های «عامل» و «تجربه گر» بر دیگر نقش پذیرنده ها تقدم دارند و این مسأله به نوبۀ خود بر توالی واژه ها در جمله اثر می گذارد. بدین معنا که یک انگلیسی زبان ترجیح می دهد این دو نقش پذیرنده را در جایگاه فاعل جمله بکار ببرد. این الویت تا حدی است که حتی یک انگلیسی زبان ترجیح می دهد جملۀ معلوم را مجهول کرده و به این وسیله نقش پذیرنده های «عامل» و «تجره گر» را به عنوان فاعل جمله بکار ببرد. جهت بررسی این امر در زبان دوم، اطلاعات مربوطه از طریق چهار آزمون از فراگیران انگلیسی که زبان مادری ایشان فارسی و دارای بسندگی زبان پیشرفته ای می باشند جمع آوری شد. نتایج حاصله حاکی از آن است که این فراگیران از تأثیر نقش پذیرنده ها بر آرایش جملات آگاه می باشند. در پایان، این مقاله به بررسی ارتباط این یافته ها با دیدگاه های مختلفی که در مورد دست آورد نهایی در فراگیری زبان دوم وجود دارد می پردازد.