مقدمه: نظریه ها و پژوهش های اخیر به بررسی نقش بدتنظیمی هیجانی در افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی پرداخته اند. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش هیجانی و مولفه های آن با علایم اضطرابی دانشجویان بود.روش کار: در این پژوهش توصیفی همبستگی که طی سال های 89-1388 اجرا گردید، تعداد 184 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز از گروه های علوم انسانی، فنی مهندسی و علوم پایه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور اندازه گیری هوش هیجانی از مقیاس رگه فراخلقی (TMMS) و برای اندازه گیری علایم اضطرابی از آزمون اضطراب بک (BAI) استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد.یافته ها: بین نمره کلی هوش هیجانی و علایم اضطرابی، رابطه معکوس و معنی داری وجود داشت (P<0.001). همچنین بین مولفه های هوش هیجانی (وضوح احساسات و اصلاح خلق) و علایم اضطرابی رابطه معکوس و معنی داری وجود داشت (P<0.001). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که مولفه های وضوح هیجانات و اصلاح خلق، توان لازم برای پیش بینی علایم اضطرابی را دارند.نتیجه گیری: هوش هیجانی با علایم اضطرابی رابطه معکوس دارد و مولفه های وضوح هیجانات و اصلاح خلق قادرند که علایم اضطرابی را پیش بینی کنند.