در زمانی که دولت ها ناگزیر از حمایت از جریان آزاد رفت و آمد اتباع خود به دیگر کشورها و خرید و فروش کالا و در نتیجه نقل و انتقال آزاد کالا به طور عام و محصولات صنعتی ناشی از فناوری پیشرفته که دارای خطر ذاتی می باشند، به طور خاص، هستند، تردیدی وجود ندارد که به دعاوی این خسارات باید رسیدگی شود. اما با توجه به این که در این دعاوی کشورهای مختلفی به این خسارات مربوط می شوند و قوانین این کشورها احکام متفاوتی در این دعاوی دارند، این پرسش مطرح می شود که به این گونه مسوولیت های مدنی بین المللی بر اساس چه قانونی باید رسیدگی شود؟در سال 2007 میلادی مقرره ای از تصویب شورا و پارلمان اروپا گذشت که قانون قابل اعمال بر تعهدات غیرقراردادی را در کشورهای عضو این اتحادیه تعیین می نماید. مسایل مختلف و تقریبا جامع در این مقرره مورد توجه قرار گرفته است که در این مقاله تجزیه و تحلیل گردیده اند. قاعده عمومی ای که این مقرره بیان می دارد (با دو استثنا) آن است که قانون اعمال بر تعهدات غیرقراردادی ناشی از مسوولیت مدنی یا قهری یا شبه جرم قانون کشوری است که خسارت در آن جا وارد شده است (قانون محل وقوع خسارت). این مقرره علاوه بر موضوع کلی مسوولیت مدنی یا قهری یا شبه جرم به چند موضوع به طور خاص پرداخته و قانون خاصی را بر دعاوی آن ها حاکم دانسته است. آن ها عبارتند از: مسوولیت محصول، رقابت غیرمنصفانه و اقدامات محدود کننده رقابت آزاد خسارات محیط زیستی، نقض حقوق مالکیت معنوی، و اعتصاب صنفی (اتحادیه ای). این مقرره هم چنین برای سه مورد که در آن ها خسارات وارده ناشی از عملی غیر از مسوولیت مدنی یا قهری است قانون حاکم اختصاصی در نظر می گیرد. آن ها عبارتند از: دارا شدن غیرعادلانه، دخالت یا عمل فضولی، و تخلف در ارتباط با انعقاد قرارداد (مسامحه در انعقاد).یکی از ویژگی های برجسته این مقرره، پیش بینی امکان انتخاب قانون قابل اعمال بر تعهدات غیرقراردادی توسط طرفین دعوا، و غافل نماندن از نظم عمومی و یا قواعد آمره قانون کشور مقر دادگاه به عنوان موانع اعمال قانون قابل امال است.