این مطالعه با هدف بررسی نقش شرکتهای تعاونی روستایی استان فارس در بازاریابی محصولات تولیدی اعضا و امکانات توسعه آن انجام گرفت. جامعه آماری مورد مطالعه شامل 765 عضو تعاونیهای روستایی در 17 تعاونی است. اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه از اعضای تعاونیهای منتخب شهرستانهای شیراز، داراب، اقلید، کازرون و مرودشت در سال 1384به دست آمد. در این مطالعه برای بررسی دقیق اثر ویژگیهای اعضا بر تمایل به مشارکت در انجام امور بازاریابی و فروش محصولات از طریق تعاونیها، از روش تحلیل تشخیصی استفاده شد.بر اساس یافته ها مشخص گردید که تعاونیهای روستایی در زمینه بازاریابی محصولات تولیدی اعضا نقش چندانی ندارند و توزیع کالاهای مصرفی و برخی نهاده ها مانند کود مهمترین فعالیت آنها را تشکیل می دهد؛ اما علی رغم این نقش اندک تعاونیها، اغلب اعضا مایلند با توجه به امتیازاتی همانند دریافت قیمت بالاتر و فروش مطمئن، محصول خود را از کانال تعاونیهای روستایی به فروش برسانند. یافته های تحقیق همچنین نشان داد که بیشتر اعضا به دلیل نیاز مالی، امکان نگهداری محصول و فروش آن پس از برداشت را ندارند و با توجه به حضور گسترده واسطه ها، بخش قابل ملاحظه ای از محصول اعضا قبل یا هنگام برداشت توسط این گروه ها خریداری می شود. مهمترین محدودیت تعاونیها در فعالیتهای بازاریابی کمبود امکانات مالی و فیزیکی است. در پایان مقاله، پیشنهادهایی به منظور رفع محدودیتها ارایه شده است.