Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Soffeh

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    77
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1507
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1507

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بخارائی صالحه

نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    77
  • صفحات: 

    5-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    926
  • دانلود: 

    700
چکیده: 

محیط خاستگاه نیروهای مطلوب و نامطلوبی است که از منظر ناظر جذب و یا دفع می گردند. انسان تلاش دارد از طرق گوناگون بین نیروهای جاذب و دافع محیطی سطح خوشایندی از تعادل ایجاد کند. امروزه حضور در بین ساختمان های بلندمرتبه با قواره های غیر متعارف و بستر نامتناسب و تلاش برای دفع نیروهای ناموزون از جمله تجارب شایع است. دغدغه محقق در این پژوهش نیز تبیین وجوه و تشخیص کرانه های نیروهایی است که بار روانی محیط را نامطلوب و تعدی گونه می کنند. در این نوشتار ضمن بررسی ادبیات مرتبط با محیط های تحکم آمیز، شناخت مولفه های ساختاری آن، و تبیین وجوه ظاهری بنا، طی پژوهشی توصیفی تحلیلی، بر سهم موثر هیکل بنا، به مثابه عامل اصلی تشدیدکننده تعدی محیط و وسعت بستر، که مولفه غالب تضعیف کننده این نیرو است، صحه گذارده می شود. دستاورد این پژوهش می تواند به تعیین تراکم ساختمانی مناسب و طراحی توده و فضا بیانجامد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 926

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 700 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    77
  • صفحات: 

    21-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2054
  • دانلود: 

    1058
چکیده: 

مفاهیم متعددی در حوزه دانش روان شناسی محیطی مطرح گردیده که به تاثیر متقابل ساختار محیط و رفتار انسان می پردازند و از سوی دیگر بیانگر تاثیر الگوهای رفتاری بر طراحی محیطی مناسب هستند. یکی از مفاهیمی که در این زمینه کارایی فراوانی دارد، مفهوم «قابلیت» است که خاستگاه آن روان شناسی اکولوژیکی است و در رشته های طراحی از آن استفاده فراوانی شده است، به طور مثال در طراحی صنعتی و معناشناسی محصول، پژوهشگران به نتایج گسترده و قابل اعتنایی در کاربردی کردن مفهوم قابلیت دست یافته اند، اما در معماری هنوز این مفهوم جایگاه روشن و شفافی ندارد و به کارگیری آن در مراحل مختلف فرایند معماری (برنامه ریزی، طراحی، ارزیابی پس از بهره برداری، و...) با ابهامات فراوانی روبه رو است. تجربه موفق کاربرد مفهوم قابلیت در برخی حوزه های طراحی نویدبخش آن است که این مفهوم، با تعریف و تنظیم رابطه بین طراحان، کاربران، و محیط های ساخته شده، می تواند به کارایی و موفقیت بیشتر پروژه های معماری کمک کند. در پژوهش حاضر سعی شده با پرداختن به ریشه های نظری مفهوم قابلیت و مفاهیم کلیدی دیگر در روان شناسی اکولوژیکی و طراحی معماری، مانند کنج، فرم و عملکرد، و عاملیت، جایگاه مفهوم قابلیت در طراحی و ارزیابی معماری تبیین شود. روش به کار گرفته شده در این پژوهش، روش تحلیلی استنتاجی برای دستیابی به یک چارچوب مفهومی است. بدیهی است برای دستیابی به کاربرد دقیق تر قابلیت ها در مراحل مختلف طراحی معماری به پژوهش های بیشتری نیاز است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2054

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1058 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

منصورنژاد هانی

نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    77
  • صفحات: 

    35-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1176
  • دانلود: 

    1089
چکیده: 

با توجه به ماهیت باز و چندوجهی مسائل طراحی، دانشجوی معماری در موضع یک طراح باید توانایی اندیشیدن به شیوه های عینی، ذهنی، نقادانه، و خلاقانه را با هم جمع کند. بر این اساس پرورش دانشجویانی با قدرت تفکر چندوجهی ضروری به نظر می رسد. مبنای پژوهش پیش رو نظریه مرتبط با بخش های چهارگانه مغزی ند هرمان در خصوص «رجحان فکری» و بررسی شیوه های تفکر مرتبط با این چهار ربع مغز است. در بستر آموزش معماری پژوهش های اندکی در این زمینه صورت گرفته است.مهم ترین دلیل در ترجیح نظریه هرمان بر دیگر نظریه ها قابلیت طبقه بندی افراد بر اساس اولویت های چندگانه است. برخلاف دیگر ابزار که با آن ها بیشتر مواقع اشخاص بر اساس یک سبک ترجیحی طبقه بندی می شوند. در پژوهش حاضر به صورت میدانی و با استفاده از عرضه پرسش نامه ساختارمند 120 سوالی HBDI به 141 نفر از دانشجویان سال اول و آخر در مقطع کارشناسی رشته معماری و شیمی دانشگاه ETH زوریخ در کشور سوئیس داده ها جمع آوری شده است. بنا بر یافته های پژوهش، دانشجویان پس از پایان آموزش در دوره کارشناسی رشته معماری، انعطاف بیشتری در استفاده از شیوه های مختلف تفکر نسبت به دانشجویان رشته شیمی نشان می دهند. این مساله بیانگر تاثیر آموزش معماری بر گسترش رجحان فکری در دانشجویان است که با توجه به خصوصیت چندبعدی معماری و ارتباط آن با حوزه های مختلف دانش منطقی به نظر می رسد. به نظر می رسد که آموزش معماری در بستر این تحقیق دانشجویان را به سمت استفاده از تمام ظرفیت مغز هدایت می کند، اما با توجه به اینکه عوامل مداخله گر متفاوتی نظیر برنامه و شیوه آموزشی نیز در این فرایند تاثیرگذار است، میزان این حرکت به سمت تفکر تمام مغزی در دانشگاه های مختلف می تواند متفاوت باشد. بر این اساس تمرکز بر شیوه آموزش، به منظور استفاده از سبک های متنوع تفکر و گرایش به تسلط تمام مغزی، موضوعی است که توجه به آن منجر به افزایش کیفیت آموزش معماری می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1176

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1089 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فیضی محسن | علی پور لیلا

نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    77
  • صفحات: 

    49-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1643
  • دانلود: 

    1075
چکیده: 

طراحان منظر از منابع مختلف برای ایده پردازی الهام می گیرند. یکی از منابع الهام معماران منظر، آثار گذشته است. با توجه به رواج بهره گیری از آثار سایرین در طراحی دانشجویان، این سوال مطرح است که چگونه می توان دانشجویان معماری منظر را در جهت بهره گیری صحیح از مصادیق در ایده پردازی هدایت کرد. در این مقاله ابتدا به کمک نظرات سایر محققان، انواع منشا ایده پردازی معماری منظر به صورت منابع الهام درونی و بیرونی مورد بررسی قرار می گیرد و جایگاه الهام از مصادیق در بین سایر منابع شناخته می شود. سپس به کمک تئوری برداشت ساختاری، انواع برداشت در قالب چهار نوع برداشت ساختاری، برداشت سطحی، کپی برداری، و استعاره معرفی می شوند. آنگاه راهکارهای سایر محققان در جهت رسیدن به برداشت صحیح در آموزش معماری منظر مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهایی شامل انتخاب نمونه مناسب، شناخت برداشت صحیح، و تمرین برداشت صحیح ارائه خواهد شد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که آموزش معماری منظر در جهت توانمند ساختن دانشجویان برای برداشت صحیح راه دشواری پیش رو دارد و علاوه بر اینکه دانشجویان باید برداشت صحیح را تمرین کنند، مدرسان منظر نیز باید در این خصوص آگاهی های لازم را داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1643

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1075 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    77
  • صفحات: 

    63-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1517
  • دانلود: 

    938
چکیده: 

تصویر ذهنی گردشگران از مقصد یکی از مهم ترین مفاهیم موثر در شناخت ادراک و رفتار آنان است. این مطالعه با هدف فهم تصویر ذهنی گردشگران داخلی از فضاهای شهری اصفهان و طراحی مدل برای آن و به صورت کیفی و با رویکرد نظریه زمینه ای انجام شد. روش اصلی جمع آوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته با 30 نفر شامل 24 گردشگر داخلی بازدیدکننده از فضاهای شهری اصفهان و 6 راهنمای گردشگری بود. داده ها بر اساس رویکرد کربین و استراوس تجزیه و تحلیل شدند. تحلیل داده ها منجر به ظهور 5 مقوله شامل جست وجوی معنی، بعد محسوس مصنوع، جامعه میزبان، کشف فضا، و عوامل زمینه ای شد. یک مدل مفهومی نیز برای توضیح روابط میان مقولات طراحی شد. نتایج این مطالعه می تواند به طراحان شهری و متخصصان گردشگری در فهم ادراکات و نیازهای بازدیدکنندگان از فضاهای شهری کمک کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1517

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 938 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    77
  • صفحات: 

    79-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1866
  • دانلود: 

    965
چکیده: 

احداث شهرهای جدید از گزینه های مقابله با مشکلات شهرنشینی شتابان است که در پی روند رو به رشد افزایش جمعیت شهرنشین همواره مورد توجه برنامه ریزان شهری بوده است. رشد سریع این شهرها و تاکید برنامه ریزان شهری تنها بر بعد اقتصادی سبب گردید که این توسعه ها به حوزه هایی خوابگاهی بدل شوند که با وجود گذشت زمانی هرچند کوتاه، با مشکلاتی، از جمله نابرابری اجتماعی و معضلات فرهنگی مواجه شوند. این در حالی است که فرهنگ یکی از ابعاد پایداری است و فراموشی آن در برنامه ریزی مانعی جدی در دستیابی به توسعه پایدار به شمار می رود. این پژوهش به دنبال ایجاد ارتباط میان برنامه ریزی شهری و برنامه ریزی فرهنگی در شهرهای جدید ایران به طور عام و سپس در شهر جدید هشتگرد به طور خاص، از طریق استخراج ابعاد، مولفه ها، و شاخص هایی است که با آن ها بتوان برنامه ریزی فرهنگی را در قلمرو شهرها، مخصوصا شهرهای جدید ایران، ارزیابی کرد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته با روش تحلیل محتوا، ابعاد پرتکرار برنامه ریزی فرهنگی، که در شهرهای جدید قابلیت سنجش و ارزیابی دارند، به این شرح هستند:پایداری فرهنگی به منزله بعدی پرتکرار در برنامه ریزی فرهنگی در خارج و داخل کشور جمهوری اسلامی ایران، سرزندگی و تنوع فرهنگی به مثابه ابعاد پرتکرار در برنامه ریزی فرهنگی خارج از کشور، هویت و شخصیت که بعدی است مشابه و پرتکرار در برنامه ریزی فرهنگی در خارج و داخل کشور جمهوری اسلامی ایران، و عدالت که یکی از ابعاد برنامه ریزی فرهنگی در کشور جمهوری اسلامی ایران است. در این راستا ضرایب اهمیت هریک از سطوح در سطح بالاتر از طریق پرسش نامه متخصصان به روش وزن دهی نوسانی محاسبه و وزن هریک از شاخص ها تعیین شد. بر اساس وزنی که از پرسش نامه متخصصان به دست آمد، از میان ابعاد برنامه ریزی فرهنگی، پایداری فرهنگی، هویت و شخصیت فرهنگی به ترتیب با وزن 0.261 و 0.232 بیشترین اهمیت را در برنامه ریزی فرهنگی در شهرهای جدید ایران دارند. بر اساس نتایج حاصل از ارزیابی ابعاد برنامه ریزی فرهنگی در شهر جدید هشتگرد، قسمت های مرکزی شهر نسبت به نواحی شرقی و غربی شهر، به لحاظ فرهنگی، وضعیت مناسب تری دارند و در قسمت های شرقی و غربی شهر، به منظور بهبود وضعیت فرهنگی، باید راهبردهایی را به منظور بهبود ابعادی چون پایداری فرهنگی، عدالت، تنوع و سرزندگی فرهنگی، از قبیل ایجاد خدمات و کاربری های متناسب با جمعیت رو به رشد، توزیع عادلانه خدمات، استقرار کاربری های متنوع و پاسخ گوی همه اقشار و گروه های سنی و جنسی، ارتقای هویت شهر و ارتقای فعالیت های فرهنگی، و افزایش سهم و بهبود وضعیت حمل ونقل همگانی اتخاذ کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1866

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 965 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    27
  • شماره: 

    77
  • صفحات: 

    99-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    981
  • دانلود: 

    744
چکیده: 

محوطه های تاریخی آثار ارزشمندی هستند که حفاظت و احیای آن ها حفظ هویت و ارتقای فرهنگی شهر و منطقه خواهد بود. دو مقوله مهمی، که محوطه تاریخی فرح آباد هم اکنون درگیر آن است، مسائل مربوط به توسعه و حفاظت است. ایجاد تعادل میان دو رویکرد توسعه و حفاظت همواره در دوران های مختلف مشکلی چالش برانگیز بوده است. به منظور همگرایی این دو رویکرد باید میان معیارها، راهبردها، و برنامه های این دو تعادل باشد. در حال حاضر بی توجهی به گذشته محیط تاریخی و طبیعی باعث شده که توسعه روندی ناهمگون و نامتعادل داشته باشد و درنتیجه حفاظت به خوبی محقق نگردد. محوطه تاریخی، شهر تاریخی، و محیط طبیعی سه مولفه اصلی هستند که می توان با استفاده از شناخت ارزش های تاریخی و حال حاضر آن ها و همچنین ارتباط و تاثیری که بر روی هم دارند از کل بخش فرح آباد حفاظت کرد. در این پژوهش موردی روش تحقیق ترکیبی از روش کیفی و تفسیری تاریخی است و برای جمع آوری اطلاعات از مشاهدات میدانی و مطالعات کتابخانه ای استفاده شده است. نگارندگان پس از بررسی آسیب هایی که بر اثر توسعه وارد آمده، راه حل هایی برای برقراری تعادل بین توسعه و حفاظت عرضه کرده اند، تا بدین گونه، با در نظر گرفتن معیارهای ارزشی تاریخی طبیعی و برنامه ریزی بر پایه اقتصاد و فرهنگ بومی، محوطه فرح آباد به خودکفایی اقتصادی برسد و عاملی برای حفاظت از خود گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 981

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 744 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button