مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

93
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

19
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل حوادث و سوانح وخیم هوانوردی غیرنظامی ایران از 1358 تا 1400 ‏با استفاده از روش های تجزیه و تحلیل حالات و اثرات خرابی و تصمیم گیری ‏چند شاخصه

صفحات

 صفحه شروع 154 | صفحه پایان 180

چکیده

 از زمانی که انسان شروع به پرواز و ساخت هواپیماهای مختلف کرده است, حوادث و سوانح بوقوع پیوسته, همواره صدمات و خسارات جبران ناپذیری به دنبال داشته اند. بنابراین امروزه, فعالین صنعت هوانوردی به خصوص شرکت های حمل مسافر با صرف منابع زیاد, به صورت مداوم به دنبال حداکثر نگه داشتن سطح ایمنی فعالیت خود و کاهش نرخ بروز این وقایع هستند. در این پژوهش, با تحلیل گزارشات و اطلاعات در دسترس برای 46 مورد حادثه و سانحه وخیم هوانوردی غیرنظامی ایران در بازه سال های 1358 تا 1400, پس از انجام ارزیابی های آماری-تحلیلی, با استفاده از تکنیک های تجزیه و تحلیل حالات و اثرات خرابی و تصمیم گیری چند شاخصه, به بررسی عوامل دخیل در آن ها مانند خطاها و خرابی ها پرداخته می شود. جامعه آماری این پژوهش شامل پنلی از خبرگان و متخصصین حوزه هوانوردی و سوانح هوایی بوده و برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه استفاده شده است. برطبق نتایج تحقیق, عامل انسانی مهم ترین عامل دخیل, هواپیمای فوکر 100 درگیرترین نوع هواپیما و خلبانان با سن و تجربه کمتر, مستعدترین عوامل در بروز این وقایع بوده اند. همچنین خرابی در ارابه فرود و موتور و همچنین, خطای خلبان به موجب عدم پیروی از دستورالعمل ها به عنوان مهم ترین حالات خطا و خرابی معرفی شده اند.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button