مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

104
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

43
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی پیشنهادی مدیریت خدمات دندانپزشکی برای ایران

صفحات

 صفحه شروع 188 | صفحه پایان 202

چکیده

 زمینه و هدف سلامت دهان جزو لاینفک سلامت عمومی و یکی از لازمه های زندگی خوب به شمار می آید. برخورداری از دهان و دندان های سالم نیازمند مراقبت های فردی, تدوین و اجرای برنامه های مداخله ای در سطح جامعه و مراقبت های حرفه ای است. هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی مدیریت خدمات دندانپزشکی برای ایران بود. روش پژوهش تحقیق حاضر از نظر هدف, کاربردی, از نظر روش اجرا جزو تحقیقات توصیفی و از نظر نوع شناسی توصیفی در زمره پژوهش های پیمایشی بود. جامعه آماری مورد نظر افراد خبره دندانپزشکی بودند. برای انجام مطالعه از میان سیاستگذاران, برنامه ریزان, مدیران, اساتید دانشگاه و کارکنان حوزه خدمات دندانپزشکی کشور, خبرگان دندانپزشکی با روش نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند جهت انجام مصاحبه های عمیق به روش گراندد تیوری برای گردآوری شاخص های مدیریت خدمات دندانپزشکی جهت ارایه مدل مناسب انتخاب شدند. متن مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری, عبارت به عبارت و جمله به جمله, به روش تحلیل مقایسه ای مداوم مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل, روش نظریه مبنایی مورد استفاده قرار گرفت و داده های گردآوری شده در 3 مرحله کدگذاری شدند. جهت سنجش روایی محتوا در مصاحبه ها از روش بازخورد مشارکت کنندگان و دریافت نظرات همکاران استفاده شد. برای اطمینان از پایایی در مصاحبه ها از 2 روش بازآزمون و 2 کدگذار استفاده شد. در این مطالعه از روش دلفی در بخش طراحی مدل استفاده شد. یافته ها بر اساس مدل به دست آمده 29 عامل در مدیریت خدمات دندانپزشکی موثر بودند. شاخص های به دست آمده وارد نظرسنجی دلفی شدند. طی مراحل دلفی در مورد 29 شاخص اجماع حاصل گردید و در 5 بعد (مولفه) شامل برنامه ریزی, سازماندهی, بسیج منابع و امکانات, هدایت, نظارت و کنترل دسته بندی شدند. نتیجه گیری نتایج مطالعه نشان داد که الگویی با 5 مولفه برای مدیریت خدمات دندانپزشکی کشور ایران مناسب می باشد و برنامه ریزان و سیاستگذاران بخش سلامت می توانند در راستای بهبود ارایه خدمات دندانپزشکی از آن استفاده نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شاهسواران، حسن، حاجی نبی، کامران، هوشمند، بهزاد، و محمودی مجدآبادی فراهانی، محمود. (1400). الگوی پیشنهادی مدیریت خدمات دندانپزشکی برای ایران. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت، 6(3 (پیاپی 21) )، 188-202. SID. https://sid.ir/paper/1076808/fa

    Vancouver: کپی

    شاهسواران حسن، حاجی نبی کامران، هوشمند بهزاد، محمودی مجدآبادی فراهانی محمود. الگوی پیشنهادی مدیریت خدمات دندانپزشکی برای ایران. راهبردهای مدیریت در نظام سلامت[Internet]. 1400؛6(3 (پیاپی 21) ):188-202. Available from: https://sid.ir/paper/1076808/fa

    IEEE: کپی

    حسن شاهسواران، کامران حاجی نبی، بهزاد هوشمند، و محمود محمودی مجدآبادی فراهانی، “الگوی پیشنهادی مدیریت خدمات دندانپزشکی برای ایران،” راهبردهای مدیریت در نظام سلامت، vol. 6، no. 3 (پیاپی 21) ، pp. 188–202، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1076808/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button