مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

891
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

625
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساز و کارهای توسعه مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان در نظام آموزش عالی کشاورزی

صفحات

 صفحه شروع 183 | صفحه پایان 196

چکیده

 هدف این پژوهش, شناسایی سازوکارهای توسعه مهارت های تفکر انتقادی و بررسی نقش هر یک از ارکان نظام آموزش عالی به منظور تقویت این مهارت ها در دانشجویان کشاورزی بود. پژوهش از نوع توصیفی و علی مقایسه ای بوده و از فن پیمایش برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش, دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی دانشکده های کشاورزی دانشگاه های دولتی سراسر کشور بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان و روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی با انتساب متناسب, تعداد 386 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند.ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه استاندارد تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) و پرسشنامه محقق ساخته سازوکارهای توسعه تفکر انتقادی بود. روایی پرسشنامه سازوکارهای توسعه تفکر انتقادی به وسیله پانلی از اساتید ترویج و آموزش کشاورزی و پایایی آن به وسیله آزمون آلفای کرونباخ تایید گردید. نتایج نشان داد که دانشجویان در سطح پایینی از تفکر انتقادی قرار داشته و بین دانشجویان دانشکده های کشاورزی مورد مطالعه, به لحاظ نمره تفکر انتقادی, تفاوت معنی داری وجود دارد. بر اساس بخش دیگری از نتایج تحقیق, سازوکارهای توسعه تفکر انتقادی در دانشکده ه ای کشاورزی به میزان کمی پیاده سازی می شود. در مقایسه ارکان مختلف نظام آموزش عالی, آموزشگران نقش بیشتری را در پیاده سازی سازوکارهای مختلف توسعه مهارت های تفکر انتقادی داشتند و محیط, نقش کمتری را ایفا می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسلامی، اسماعیل، عباسی، عنایت، و بیژنی، مسعود. (1395). ساز و کارهای توسعه مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان در نظام آموزش عالی کشاورزی. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 12(2)، 183-196. SID. https://sid.ir/paper/109184/fa

    Vancouver: کپی

    اسلامی اسماعیل، عباسی عنایت، بیژنی مسعود. ساز و کارهای توسعه مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان در نظام آموزش عالی کشاورزی. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران[Internet]. 1395؛12(2):183-196. Available from: https://sid.ir/paper/109184/fa

    IEEE: کپی

    اسماعیل اسلامی، عنایت عباسی، و مسعود بیژنی، “ساز و کارهای توسعه مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان در نظام آموزش عالی کشاورزی،” علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، vol. 12، no. 2، pp. 183–196، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/109184/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button