مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

39
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

20
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

«سوژه شکاف خوردۀ لکانی» و بازتاب آن در نقاشی های پرتره مارلن دوما

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 52

چکیده

 در مقاله حاضر تطبیق معانی لکانی در حوزه اندیشه فلسفی و سنجیدن آن ها با مصادیق هنر معاصر مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. در این زمینه نظریاتی همچون سوژه شکاف خورده, نگاه, دیگری و میل با آثار هنرمند تجسمی مارلن دوما تطبیق داده می شود. در واقع این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که مفاهیم فلسفی اندیشه لکان چگونه در آثار هنری به ویژه نقاشی ها بازتاب می یابند و اینکه آیا بازنمود وضعیت سوژه معاصر در هنر با روانکاوی لکانی قابل توضیح است؟ برای نیل به پاسخ پرسش های این پژوهش نخست به طرح نظریات روانکاوی در باب سوژه انسانی با تکیه بر آرای لکان در این زمینه پرداخته و سپس با نقاشی های پرتره دوما تطبیق داده می شود. این رویکرد در جریان تحلیل و تفسیر آثار به مثابه نقطه اتکایی خواهد بود که ارزیابی پارادایم زمانه در هنر, در نسبت با آن, صورت می گیرد. روش تحقیق در این مقاله توصیفی تحلیلی است و تجزیه و تحلیل داده ها به شیوه استقرایی و با استفاده از منابع مکتوب و کتابخانه ای صورت پذیرفته است. بر اساس یافته های پژوهش مشخص خواهد شد که سوژه معاصر, سوژه ای شکاف خورده, دارای فقدان, تهی بودگی, تردید و تقسیم شدگی است و با پیگیری آثارهنری معاصر می توان این امر را مشاهده کرد و از طریق خوانش آثار هنری با اندیشه لکانی, راهی جدید برای فهم سوژه معاصر, به ویژه در هنر, گشود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button