مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,331
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعاونی های بازاریابی: ضرورتی در اقتصاد کشاورزی ایران

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 20

چکیده

 به موازات گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی تجاری بر مشکلات کشاورزان در رابطه با عرضه محصول به بازار افزوده می شود. با توجه به اینکه واحدهای تولیدی کشاورزی کوچک هستند, میزان محصول به بازار عرضه شده اندک بوده و کشاورزان به ناچار محصول خود را به قیمت پایین به خریداران محلی یامیدان داران می فروشند. در بسیاری کشورها شرکت های تعاونی روستایی و کشاورزی به کمک کشاورزان شتافته و به حل این مشکل اقدام کرده اند. شرکت های تعاونی روستایی در ایران در زمینه بازاریابی محصولات کشاورزی فعالیت قابل ملاحظه ای نداشته اند. هدف ازاین مقاله, بررسی عملکرد تعاونی های روستایی در زمینه بازاریابی محصولات کشاورزی در ایران و امکان گسترش خدمات بازاریابی این شرکت ها می باشد. به منظور انجام بررسی از روش نمونه گیری طبقه بندی شده استفاده و بر این اساس با توجه به شرایط اقلیمی ابتدا هشت استان انتخاب و در هر استان با توجه به تنوع محصولات تولیدی و فاصله با مرکز شرستان نمونه ای از شرکت های تعاونی روستایی انتخاب شد. در مجموع 159  شرکت تعاونی روستای و 39 اتحاادیه تعاونی جهت مطالعه انتخاب و با 3886 نفر از اعضا و مدیر عامل از راه پرسش نامه مصاحبه گردید. نتایج بدست آمده نشان می دهد که اعضا تعاونی در رابطه با فروش محصول د ربازار با مشکلات زیادی روبه رو هستند. بیشتر آنان بخش اعظم محصولات خود را در زمان برداشت به فروش رسانده و این امر سبب کاهش قیمت محصول و در نتیجه درآمد آنان می گردد. برخی نیز به منظور تامین هزینه های مصرفی, پرداخت بدهی و تامین هزینه های تولید, به فروش محصول به صورت سلف (پیش از برداشت) مبادرت نموده که این امر منجر به کاهش بیشتر درآمد می گردد. مشکلات عمده در زمینه فروش شامل قیمت پایین و عدم ثبات قیمت ها, بالابودن هزینه حمل و نقل, ناآگاهی کشاورز از وضعیت بازار, افت بالا و عدم دریافت به موقع بهای محصول می باشد. شرکت های تعاونی در زمینه فروش محصول فعالیت چندانی نداشته و دلایل آن کمبود سرمایه و نقدینگی و عدم وجود امکاناتی مانند انبار, وسایل حمل و نقل و صنایع تبدیلی ذکر شده است. افزون بر این, مشارکت ضعیف اعضا در اداره امور تعاونی ها از مشکلات اصلی می باشد. در پایان مقاله پیشنهادهایی جهت توسعه فعالیت های بازاریابی محصولات از راه شرکت های تعاونی مطرح شده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجفی، بهاالدین. (1386). تعاونی های بازاریابی: ضرورتی در اقتصاد کشاورزی ایران. اقتصاد کشاورزی (اقتصاد و کشاورزی)، 1(1)، 1-20. SID. https://sid.ir/paper/124284/fa

    Vancouver: کپی

    نجفی بهاالدین. تعاونی های بازاریابی: ضرورتی در اقتصاد کشاورزی ایران. اقتصاد کشاورزی (اقتصاد و کشاورزی)[Internet]. 1386؛1(1):1-20. Available from: https://sid.ir/paper/124284/fa

    IEEE: کپی

    بهاالدین نجفی، “تعاونی های بازاریابی: ضرورتی در اقتصاد کشاورزی ایران،” اقتصاد کشاورزی (اقتصاد و کشاورزی)، vol. 1، no. 1، pp. 1–20، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/124284/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button