مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,259
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

349
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی اقتصادی مسیرهای بازار رسانی گوجه فرنگی شهرستان مرودشت

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 145

چکیده

 گوجه فرنگی یکی از صیفی جات عمده در شهرستان مرودشت است, ولی فرآیند بازار رسانی این محصول همواره با مشکلات فراوانی مواجه بوده است. در پژوهش حاضر ضمن شناسایی مسیرهای مختلف بازار رسانی گوجه فرنگی این شهرستان - شامل شش مسیر تازه خوری و تبدیلی - به ارزیابی اقتصادی هر یک از مسیرهای یاد شده پرداخته می شود. بدین منظور حاشیه های مختلف بازاریابی, سهم عوامل بازار رسانی از قیمت نهایی محصول, ضریب هزینه بازاریابی و کارایی بازاریابی در هر یک از مسیرهای بازار رسانی محصول محاسبه شده است. داده ها و اطلاعات مورد استفاده در این تحقیق به صورت مقطعی و مربوط به سال 1385 می باشد. این اطلاعات از طریق 147 پرسشنامه (شامل پنج نوع پرسشنامه) و به روش نمونه گیری تصادفی ساده جمع آوری گردیده است. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بیشترین میزان هزینه و حاشیه بازاریابی (به ترتیب 1345 و 1870 ریال) مربوط به مسیر تبدیلی می باشد. همچنین سهم تولید کننده از قیمت محصول نهایی در این مسیر, کمترین میزان یعنی حدود یک چهارم است. در مسیر تازه خوری نیز با کوتاهتر شدن طول مسیر, هزینه های بازاریابی, میزان حاشیه بازاریابی و مجموع سهم عوامل واسطه ای از قیمت نهایی محصول (ضریب هزینه بازاریابی) کاهش و به تبع آن سهم تولید کننده از قیمت نهایی محصول افزایش یافته است. همچنین مسیر تبدیلی بالاترین میزان کارایی فنی (0.985) و کارایی کل (0.265) را داشته در حالی که دارای کارایی قیمتی پایینی (0.28) بوده است. در مسیر تازه خوری نیز با کاهش طول مسیر بازار رسانی, کارایی قیمتی و فنی و کل به ترتیب کاهش, افزایش و کاهش داشته است. در کل می توان گفت برای تمامی مسیرهای بازار رسانی مورد نظر میزان کارایی قیمتی به طور چشمگیری از کارایی فنی پایین تر می باشد و کارایی کل بازاریابی نیز در سطح پایینی قرار دارد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

مرتضوی، سیدابوالقاسم، و فلاحی، اسماعیل. (1387). ارزیابی اقتصادی مسیرهای بازار رسانی گوجه فرنگی شهرستان مرودشت. اقتصاد کشاورزی و توسعه، 16(62)، 121-145. SID. https://sid.ir/paper/24385/fa

Vancouver: کپی

مرتضوی سیدابوالقاسم، فلاحی اسماعیل. ارزیابی اقتصادی مسیرهای بازار رسانی گوجه فرنگی شهرستان مرودشت. اقتصاد کشاورزی و توسعه[Internet]. 1387؛16(62):121-145. Available from: https://sid.ir/paper/24385/fa

IEEE: کپی

سیدابوالقاسم مرتضوی، و اسماعیل فلاحی، “ارزیابی اقتصادی مسیرهای بازار رسانی گوجه فرنگی شهرستان مرودشت،” اقتصاد کشاورزی و توسعه، vol. 16، no. 62، pp. 121–145، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/24385/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button