مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

472
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

584
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خوانش بینامتنی و تقابل های دوتایی درنقاشی دیواری قصر سردار ماکویی (سفره ایرانی و فرنگی)

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 54

چکیده

 روابط منظم سیاسی ایران و کشورهای اروپایی که در دوران سلطنت فتحعلی شاه شروع شد, همواره با چالش های بزرگی مواجه بوده است. در رابطه با هنر نیز به سبب عواملی چون رفت و آمد نقاشان خارجی به دربار و ورود فرهنگ اروپایی به جامعه, اعزام برخی از نقاشان ایرانی به «فرنگ», و آشنایی ایرانیان با پدیده نوظهور عکاسی, سبک جدیدی از هنر به وجود آمد که دارای ویژگی های بارز نه تنها از نظر بیان بصری بلکه به لحاظ محتوایی بود. هنر قاجار از نظر اسلوب و مضمون از نقاشی اروپایی متأثر گشت و صحنه هایی از نحوه زندگی اروپایی وارد نقاشی ایرانی شدند. نقاشی روی سقف قصر سردار ماکوئی نمونه ای از اسلوب دیوارنگاری با مضمون مردم نگاری است که نظام تصویری آن به طور مشخص بر محوریت تقابل « شرق» و« غرب» استوار است. این پژوهش خوانشی با روش توصیفی-تطبیقی با رویکردی بینامتنی است که در آن رمزگان فرهنگی و تصویری به مثابه دو پایه ی اصلی به گفتگو می نشینند. اصلی ترین تقابل های دوتایی مورد بررسی قرار می گیرند؛ دلالت های اولیه, دلالت های ضمنی گوناگونی را به وجود می آورند و از طریق نشانه های تصویری به معناسازی می پردازد. برای خوانش این نقاشی, از متون نوشتاری و تصویری دوره قاجار مانند سفرنامه ها استفاده شده است. در نتیجه اصلی این پژوهش, نقاشی روی سقف سردار ماکویی بازتابی معنادار از چالش اصلی دوران قاجار یعنی تقابل بین « شرق» و« غرب» ارزیابی می گردد. اهداف پژوهش: 1. شناخت چگونگی بازنمایی چالش اصلی دوران قاجار (شرق و غرب) در نقاشی قصر سردار ماکوئی. 2. یافتن تقابل های اصلی دوتایی مرتبط با گفتمان غالب دوران قاجار در نقاشی قصر سردار ماکوئی. سوالات پژوهش: 1. چگونه چالش اصلی دوران قاجار ( تقابل شرق و غرب) در نقاشی قصر سردار ماکوئی تجلی یافته است؟ 2. تقابل های اصلی دوتایی مرتبط با گفتمان غالب دوران قاجار, در نقاشی قصر سردار ماکوئی کدامند؟

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    لاری، مریم. (1397). خوانش بینامتنی و تقابل های دوتایی درنقاشی دیواری قصر سردار ماکویی (سفره ایرانی و فرنگی). مطالعات هنر اسلامی، 14(32 )، 41-54. SID. https://sid.ir/paper/136708/fa

    Vancouver: کپی

    لاری مریم. خوانش بینامتنی و تقابل های دوتایی درنقاشی دیواری قصر سردار ماکویی (سفره ایرانی و فرنگی). مطالعات هنر اسلامی[Internet]. 1397؛14(32 ):41-54. Available from: https://sid.ir/paper/136708/fa

    IEEE: کپی

    مریم لاری، “خوانش بینامتنی و تقابل های دوتایی درنقاشی دیواری قصر سردار ماکویی (سفره ایرانی و فرنگی)،” مطالعات هنر اسلامی، vol. 14، no. 32 ، pp. 41–54، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/136708/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button