Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,037
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,639
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعامل نقش مایه ها و ویژگی های هنری مکاتب نگارگری ایرانی با نظری به نگاره های «گذر سیاوش از آتش»

صفحات

 صفحه شروع 121 | صفحه پایان 137

چکیده

 «آزمون آتش سیاوش» که عموما با عنوان «گذر سیاوش از آتش» شناخته می شود, بیشترین شمار نگاره های تاریخ نقاشی ایران را به خود اختصاص داده است؛ قریب دویست تصویر به جا مانده از این مجلس, دلیلی بر این مدعاست. موضوعی که هرچند بیش از هر مکتب, در شیراز تصویر می گردد, اما در تمامی اعصار حضوری پررنگ دارد. وجود این تعداد نگاره, آن هم با موضوع یکسان, این امکان را فراهم می آورد که با تطبیق تعداد متنابهی از نمونه های یاد شده, چگونگی ارتباط و تعامل نقش مایه های تصویری و ویژگی های هنری مکاتب گوناگون نگارگری, مورد مطالعه قرار گیرد. زیرا این منظومه, نه تنها در تمامی ادوار, بلکه به کرات درهر دوره و زمان, تصویر شده است. از این رو مقاله ی تحقیقی حاضر سعی دارد با رویکردی توصیفی- تحلیلی و تطبیقی, تعدادی از نگاره های «گذر سیاوش بر آتش» را هم زمان با مطالعه ثقل صور و عناصر تصویری در مکاتب و اعصار گوناگون بررسی کند. چرا که مسلما ویژگی های هنری هر سبک, موضوع اولیه را تحت الشعاع قرار داده و الزام استفاده از نقش مایه ها, رنگ ها و ترکیب بندی های خاصی را اعمال می کرده است. اهداف مقاله: 1- بررسی تاثیر علایق زیبایی شناسانه ی از منه ی گوناگون در پرداخت موضوعی یگانه در ادوار متفاوت. 2- ارزیابی میزان پایبندی نقاشان مکاتب متفاوت به متون توصیفگر و استفاده از نقش مایه های نمادین. 3- معرفی شماری چند از نگاره های مهجور گذر سیاوش بر آتش. سوالات موردنظر: 1-  اصول و علایق مکاتب متفاوت نگارگری در پرداخت مضمونی خاص, همچون گذر سیاوش از آتش, چه تاثیراتی را داشته است؟

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مافی تبار، آمنه. (1388). تعامل نقش مایه ها و ویژگی های هنری مکاتب نگارگری ایرانی با نظری به نگاره های «گذر سیاوش از آتش». مطالعات هنر اسلامی، 5(10)، 121-137. SID. https://sid.ir/paper/136742/fa

    Vancouver: کپی

    مافی تبار آمنه. تعامل نقش مایه ها و ویژگی های هنری مکاتب نگارگری ایرانی با نظری به نگاره های «گذر سیاوش از آتش». مطالعات هنر اسلامی[Internet]. 1388؛5(10):121-137. Available from: https://sid.ir/paper/136742/fa

    IEEE: کپی

    آمنه مافی تبار، “تعامل نقش مایه ها و ویژگی های هنری مکاتب نگارگری ایرانی با نظری به نگاره های «گذر سیاوش از آتش»،” مطالعات هنر اسلامی، vol. 5، no. 10، pp. 121–137، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/136742/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا