مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,594
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تشابهات تکنیکی نقاشی های کلیسای بیت لحم اصفهان و نگارگری ایرانی دوران صفویه

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 128

چکیده

 ارامنه یکی از گروه هایی هستند که در دوره شاه عباس اول صفوی به اصفهان مهاجرت داده شده اند. آن ها به جهت فراهم آوردن زندگی مادی و معنوی خود در پایتخت صفویان نیاز به مبانی فرهنگی خاص خود داشتند. در این راستا, احتیاج به مراکز عبادی, آن ها را بر آن داشت تا با کسب اجازه از دربار صفوی نسبت به ساخت کلیسا اقدام نمایند. کلیسای بیت لحم از کلیساهای معروف جلفای اصفهان است که نقاشی های داخل آن از ارزش و اعتبار زیادی برخوردار است.گنبد کلیسای بیت لحم از داخل شبستان با نقاشی های زیبایی آذین یافته است و سقف آن به شیوه نگاره های ایرانی موجود در کاخ های صفوی, دارای گل بوته های انبوه است. این بنا از نظر شیوه معماری کاملا مشابه با سایر بناهای مذهبی دوره صفویه اصفهان است. نقاشی های این کلیسا توسط هنرمندان ارمنی اجرا شده است. این نقاشی ها, شباهت آشکاری با نقاشی ایرانی دوره صفویه دارد. در این تصاویر هنر ایرانی با هنر محلی ارامنه در آمیخته و هنری بدیع و زیبا وجود آورده است. در این مقاله شباهت های تکنیکی این نقاشی با نگاره های ایرانی دوره صفوی مورد مطالعه قرار می گیرد. از این رو, اهداف اساسی مقاله به شرح ذیل است:1- شناخت ویژگی های نقاشی مذهبی ارامنه جلفای نو و نگارگری ایرانی در دوره صفویه2- بررسی مشابهت های تکنیکی نقاشی های کلیسای بیت لحم با نگارگری دوره صفویهدر این مقاله سعی شده به سوالات زیر پاسخ داده شود:1- ویژگی های تکنیکی مشترک هنر ارامنه جلفای نو با نگارگری دوران صفویه کدام است؟2- این شباهت های تکنیکی چگونه در نقاشی های کلیسای بیت لحم و نگارگری مکتب اصفهان نمود یافته است؟گردآوری مطالب و داده های این مقاله با استفاده از داده های تاریخی, اسناد, عکس ها و تصاویر موجود صورت گرفته اما ضمن استفاده از اسناد و مدارک آرشیوی و کتب تاریخ مربوط به این دوره, از مصاحبه با اساتید مرمت گر (استاد ستراک نازاریان) و تاریخ نگار (استاد لئون میناسیان) ارامنه نیز بهره گرفته شده است. برای تنظیم مقاله و اثبات فرضیات نیز از روش تحلیل محتوا و تفسیر و توصیف استفاده شده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فنایی، زهرا، و مجابی، سیدعلی. (1386). تشابهات تکنیکی نقاشی های کلیسای بیت لحم اصفهان و نگارگری ایرانی دوران صفویه. مطالعات هنر اسلامی، 3(6)، 111-128. SID. https://sid.ir/paper/136755/fa

Vancouver: کپی

فنایی زهرا، مجابی سیدعلی. تشابهات تکنیکی نقاشی های کلیسای بیت لحم اصفهان و نگارگری ایرانی دوران صفویه. مطالعات هنر اسلامی[Internet]. 1386؛3(6):111-128. Available from: https://sid.ir/paper/136755/fa

IEEE: کپی

زهرا فنایی، و سیدعلی مجابی، “تشابهات تکنیکی نقاشی های کلیسای بیت لحم اصفهان و نگارگری ایرانی دوران صفویه،” مطالعات هنر اسلامی، vol. 3، no. 6، pp. 111–128، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/136755/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button