Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

ISLAMIC ART

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    5754
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5754

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

ISLAMIC ART

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1874
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1874

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

ISLAMIC ART

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1374
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1374

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

ISLAMIC ART

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1611
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1611

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

ISLAMIC ART

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1694
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1694

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

ISLAMIC ART

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2539
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2539

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

ISLAMIC ART

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1346
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1346

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

فراست مریم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    7-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1354
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

خط و کتابت به عنوان برجسته ترین و والاترین شکل هنر اسلامی همواره از جایگاه رفیعی برخوردار بوده است. از این رو جای تعجب نیست که این هنر دیرینه به با شکوه ترین و زیباترین شکل ممکن در خدمت کتابت قرآن مجید و مکتوب نمودن کلام وحی قرار گرفته است.اشتیاق به خوشنویسی که گونه ای نمایشی ایمانی است، باعث خلق شگفت ترین آثاری شده است که تاکنون در زمینه هنر مذهبی به وجود آمده است و دلیل ماندگاری آن آثار گرانبها، پس از گذشت سال های متمادی، مراقبت خاصی بوده که به واسطه تقدس متن آسمانی قرآن صورت گرفته است.از جمله مکان هایی که یادگارهای بسیاری از میراث گرانبهای آثار و نسخه های نفیس خطی قرآنی را در خود دارد؛ کتابخانه آستانه قدس رضوی است. در میان نسخه های قرآنی نفیس و قابل توجهی که از ادوار مختلف در این کتابخانه وجود دارد؛ 7 قرآن مربوط به سده یازدهم/ پنجم و 38 قرآن مربوط به سده دوازدهم/ ششم است که جمعا 33 عدد از آن ها ترجمه شده و 12 عدد بدون ترجمه است.در این مقاله 7 نمونه از نسخ سده یازدهم و دوازدهم/ پنجم و ششم؛ به لحاظ نوع تذهیب و کتاب آرایی و همچنین روند کتابت قرآن در این دو سده مورد بررسی و مقایسه قرار می گیرد. اهداف اساسی این مقاله موارد ذیل را در بر می گیرد:1- معرفی نسخه های نفیس قرآنی ترجمه شده و بدون ترجمه قرون یازدهم و دوازدهم/ پنجم و ششم موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی2- تذهیب، کتاب آرایی و کتابت قرآن در سده یازدهم و دوازدهم/ پنجم و ششم.سوالات مقاله نیز به شرح ذیل می باشند:1- چه نوع خطوط و کتاب آرایی در قرآن های قرون یازدهم و دوازدهم/ پنجم و ششم موزه آستان قدس به کار رفته است؟2- ویژگی های تذهیب به کار رفته در قرآن های مکتوب این قرون کدام است؟شیوه گردآوری مطالب و داده های مورد استفاده در مقاله، کتابخانه ای و اسنادی و روش تنظیم مطالب توصیفی و تحلیلی- تاریخی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1354

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

شایسته فر مهناز

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    25-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1381
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

نگارگری اسلامی پس از برداشتن گام های لرزان نخستین، سرانجام جای خود را استوار نمود و جایگاه شایسته خود را کم و بیش در میان هنرهای دوره ایلخانی پیدا کرد و گنجینه گرانبهایی از تصاویر در موضوع های گوناگون را فراهم آورد؛ چرا که در آمدن مغولان ایلخانی به آیین اسلام و کوشش آن ها برای جلوه دادن دولت مغول به عنوان ادامه دولت اسلام مستلزم این بود که عرصه را برای فعالیت های مسلمانان و از جمله هنرمندان مسلمان باز بگذارند. تاسیس مرکزی به نام ربع رشیدی در تبریز توسط یکی از وزرای این حکومت گواهی بر این مطلب است. ربع رشیدی مرکزی فرهنگی- هنری بود که هنرمندان از جمله نگارگران را گرد هم آورده و از فعالیت های آنان حمایت می کرد. هنر نگار گری دوره ایلخانی نیز در این مرکز رشد و گرایش یافت. نسخ خطی بسیاری در ربع رشیدی تالیف، کتابت و یا مصور شدند. آثار الباقیه بیرونی یکی از این نسخ است. موضوع این نسخه تاریخ و نجوم است و جزو اولین نسخی است که تصاویری از پیامبران در آن دیده می شود. از این کتاب چند نسخه در کتابخانه های جهان موجود است. یکی از آن نسخه در کتابخانه مدرسه عالی شهید مطهری ایران نگه داری می شود. این نسخه در سال 1647/1057 کتابت شده و دارای 164 صفحه متن و 26 تصویر است. هدف این مقاله، معرفی این نسخه و بررسی تکنیکی و محتوایی تصاویری از آن است. سوالاتی که این مقاله در پی پاسخ دادن به آنهاست به شرح ذیل است:1) ویژگی نسخه آثار الباقیه موجود در کتابخانه مدرسه عالی شهید مطهری کدام است؟2) تکنیک ها و مضامین به کار رفته در نگاره های آثار الباقیه کدامند؟اهداف این مقاله شامل: 1- شناخت ویژگی های هنری و مضمون نسخه خطی آثار الباقیه مدرسه عالی شهید مطهری2- بررسی تاثیر بستر های مذهبی بر تهیه نسخه خطی آثار الباقیهروش گردآوری مطالب در این مقاله روش اسنادی و کتابخانه ای است و تنظیم مطالب به شیوه تاریخی، توصیفی و تحلیلی صورت گرفته است.مطالب به شیوه تاریخی، توصیفی و تحلیلی صورت گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1381

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

صداقت معصومه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    43-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1888
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

از سده شانزدهم/ دهم به بعد مهاجرت و جابجایی های نگارگران و آثار هنری بر روند و گسترش نگارگری اسلامی تاثیر قابل توجهی گذاشت. در دوران حکمرانی سلاطین عثمانی مرزهای این کشور به روی هنرمندان و دانشمندان، به ویژه ایرانیان باز بود و از آن جا که عثمانی ها و ایرانی ها در آن زمان دارای زبان مشترک درباری بودند، این مساله سهولت بیشتری یافت. بنابراین عثمانی ها در جهت جذب شاعران، نویسندگان و هنرمندان توانای ایرانی کوشا بودند و در زمانی که ایران در تلاطم و نا آرامی های سیاسی غوطه ور بود، بسیاری از هنرمندان ایرانی در پی یافتن حمایت و پشتیبانی هنری، کشور را به سوی کارگاه های هنری عثمانی ترک گفتند. این هنرمندان نه تنها با خود تجربیات و توانایی شان را همراه بردند، بلکه بسیاری از نسخ خطی را هم به آن کشورها منتقل کردند.در دربار عثمانی و در مکتب بغداد نیز نسخ خطی بسیاری به ویژه نسخ خطی مذهبی مصور شده است. این نسخ عموما شرح سرگذشت و وقایع زندگی پیامبر اسلام (ص) و امامان (ع) را بازگو می کنند.یکی از نسخ خطی مذهبی عثمانی که زندگی پیامبر(ص) و ائمه (ع) را به تصویر می کشد، «سیر النبی» است که از نسخه اصلی «عربی» آن اقتباس یافته است. این نسخه در سال 1003/981 از روی نسخه قدیمی تری به تاریخ 1364-766، توسط احمد بن نوربن مصطفی برای مراد سوم تدوین شد. که در آغاز شامل شش مجلد بود، اما اکنون چهار جلد از آن باقی مانده است.اهداف این مقاله شامل:1- شناسایی بسترها و زمینه های تهیه و مصور سازی نسخه خطی سیرالنبی2- معرفی نسخه و دستیابی به نوع مضامین نگاره ها و تکنیک های به کار رفته در آن.بررسی موضوعی نگاره های آن با استفاده از اسناد و مدارک و با روش تاریخی، توصیفی و تحلیلی انجام می پذیرد. سوالات اساسی این مقاله شامل موارد زیر است:1- نسخه خطی سیرالنبی دارای چه ویژگی های مضمونی و تکنیکی است؟2- بسترها و زمینه های تهیه نسخه خطی سیرالنبی کدامند؟

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1888

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

خزایی محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    63-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1773
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

منابع مکتوب و مستند فارسی از جمله کتاب ها، رساله ها، مرقعات (آلبوم)، نوشته های متن خود آثار و غیره؛ برای شناخت ابعاد هنری و تاریخی هنرهای نگارگری، طراحی و خوشنویسی ایرانی بسیار ارزشمند هستند. مرقعات هنری نسبت به دیگر منابع نوشتاری، نقش مهمی در حوزه هنرهای  کتاب آرایی دارند. دیباچه بسیاری از مرقعات مطالب فوق العاده مهمی اعم از جنبه های تاریخی، شناسایی هنرمندان، بیان روش ها در هنرهای کتاب آرایی شامل نگارگری و طراحی، تذهیب، خوشنویسی و جلدسازی ایرانی نام سفارش دهنده و نام نویسنده را در بر می گیرند. مجموعه آثار هنری تک ورقی، که در این مرقعات گرد آوری و نگهداری می شوند نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. این آثار هنری تک ورقی نمونه هایی از آثار هنری استادان گذشته هستند که هنر آموزان جوان از روی آن مشق نظری یا مثنی برداری می کردند. به همین دلیل، سنت ساختن مرقعات نقش مهمی در توسعه و تداوم آموزش هنر های نگارگری، طراحی و خوشنویسی داشته است.با آشنایی عمیق و همه جانبه با اصول نگارگری ایرانی از طریق مطالعه آثار موجود در مرقعات، می توان هماهنگی کاملی میان هنر نگارگری با هنر نقاشی عصر حاضر به وجود آورد و قابلیت احیا و به کار گیری صحیح شاخصه های نقاشی ایرانی را ایجاد کرد. به همین منظور، این مقاله به بررسی ویژگی های نقاشی و طراحی موجود در چهار مرقع معروف از مجموعه مرقعات موجود در استانبول و مرقعات موجود در کتابخانه ملی برلین (معروف به مرقعات دیتس) می پردازد.اهداف اساسی این مقاله به شرح ذیل می باشد:1- تبیین اهمیت و نقش مرقعات در شناخت ارزش های هنر ایرانی2- معرفی مرقعات معروف و مهم موزه های استانبول و برلیندر این مقاله به سوالات زیر پاسخ داده می شود:1- مرقع نویسی در تاریخ هنر ایرانی چه جایگاهی دارد؟2- مرقعات معروف و مهم موزه های استانبول و برلین کدامند؟3- هر یک از این مرقعات شامل چه آثاری می شوند؟گردآوری داده ها به صورت اسنادی و میدانی صورت گرفته و روش تنظیم مقاله نیز به صورت توصیفی، تحلیلی و تاریخی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1773

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

شریعت زهرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    77-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1624
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

از آن جایی که هنر ایرانی بر مبنای تزیینات استوار شده است، کتیبه نویسی بر روی اشیای فلزی، یکی از ارکان اصلی تزیینات به شمار می رود.تزیینات کتیبه نگاری فلزکاری در دوره صفوی و پس از آن در زمان قاجار، خلق تفاهمی است میان هنر و مذهب که می توان آن را در نبوغ هنری و معنوی ایرانیان جستجو و در آثار بر جای مانده از ادوار تاریخی مشاهده کرد.در میان مضامین مذهبی به کار رفته در کتیبه های آثار فلزی این دو دوره، ذکر نام علی (ع) به تنهایی و یا در کنار الله و محمد (ص)، دعا در مدح دوازده امام و قسمت هایی از دعای پرفیض نادعلی به منظور مدد جویی از ایشان، از جمله مضامینی است که نه تنها گویای ارادت به این امام همام است، بلکه مستقیما گرایش به مذهب تشیع را نزد ایرانیان آشکار می سازد.در این مقاله ضمن توضیح اجمالی در مورد هنر فلز کاری صفویه و قاجار، مضامین کتیبه های اشیای فلزی این دوره که نام مبارک علی (ع) در آن ها نمود دارد، با ذکر نمونه هایی مورد بررسی قرار می گیرد.اهداف اساسی این مقاله موارد زیر را در بر می گیرد:1- بررسی تفاوت ها و شباهت ها نمود نام علی (ع) در خط نگاره های فلز کاری صفویه و قاجار.2- بررسی تاثیرگذاری شرایط سیاسی و فرهنگی و هنری دوره های مورد بحث در به کارگیری مضامین شیعی در آثار فلزیسوالاتی که در این مقاله به آن ها پاسخ داده خواهد شد، به شرح ذیل هستند:1- نام مبارک علی (ع) با چه مضامینی در هنر فلزکاری تجلی یافته است؟2- مضامین کتیبه های اشیای فلزی دوره صفوی و قاجار چه تفاوت ها و شباهت هایی دارد؟روش گردآوری مطالب مقاله، روش اسنادی و کتابخانه ای و شیوه تنظیم مقاله به صورت توصیفی، تحلیلی و تاریخی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1624

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

چوبک حمیده | قاسمی مریم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    93-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    5876
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

دوره صفویه، دوره شگفتی، گسترش بازرگانی و تولید قالی های نفیس و با ارزش ایرانی است اکثر قالی هایی که امروزه در موزه های معتبر جهان نگه داری می شوند، متعلق به این دوره هستند.در این دوره، نبوغ فکری و هنری هنرمندان، طرح قالی را چنان بارور کرد که امروزه پس از چند صدسال، هنوز طرح قالی، تقلید ناقصی از کار آنهاست. به همین دلیل قدرت و عملکرد و سیاست فرمانروایان صفوی در تاریخ قالی های ایرانی از اهمیت زیادی برخوردار است.این مقاله ضمن بررسی وضعیت سیاسی، مذهبی و هنری، دوره صفویه به بررسی هنر قالی بافی این دوره با توجه به نوع نقش مایه ها و طرح ها برگرفته از نقوش اقتباسی دوره پیشین می پردازد همچنین نقوش ابداعی این دوره شامل نقوش ترنجی، باغی، جانمازی، جانوری و شکارگاه و همچنین نقوش هراتی و گلدانی را مورد مطالعه قرار می دهد. براین اساس شرح و توصیف نمونه هایی از موزه های سراسر جهان در این مقاله گنجانده شده است. در این مقاله اهداف زیر پی گیری می شود:1- بررسی نقش مایه ها و طرح های قالی های دوره صفوی.2- شناخت و تفکیک نقوش اقتباسی و ابداعی قالی های این دوره.سوالاتی که این مقاله در پی یافتن پاسخ آنهاست، موارد ذیل را در بر می گیرد:1- آیا حمایت صفویان از هنر در پیشرفت هنر قالی بافی این دوره تاثیر داشته است؟2- نقوش و طرح های قالی بافی دوره صفوی کدام است؟روش گردآوری مطالب، اسنادی و کتابخانه ای و شیوه تنظیم مطالب این مقاله تحلیلی و توصیفی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5876

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    111-128
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2587
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

ارامنه یکی از گروه هایی هستند که در دوره شاه عباس اول صفوی به اصفهان مهاجرت داده شده اند. آن ها به جهت فراهم آوردن زندگی مادی و معنوی خود در پایتخت صفویان نیاز به مبانی فرهنگی خاص خود داشتند. در این راستا، احتیاج به مراکز عبادی، آن ها را بر آن داشت تا با کسب اجازه از دربار صفوی نسبت به ساخت کلیسا اقدام نمایند. کلیسای بیت لحم از کلیساهای معروف جلفای اصفهان است که نقاشی های داخل آن از ارزش و اعتبار زیادی برخوردار است.گنبد کلیسای بیت لحم از داخل شبستان با نقاشی های زیبایی آذین یافته است و سقف آن به شیوه نگاره های ایرانی موجود در کاخ های صفوی، دارای گل بوته های انبوه است. این بنا از نظر شیوه معماری کاملا مشابه با سایر بناهای مذهبی دوره صفویه اصفهان است. نقاشی های این کلیسا توسط هنرمندان ارمنی اجرا شده است. این نقاشی ها، شباهت آشکاری با نقاشی ایرانی دوره صفویه دارد. در این تصاویر هنر ایرانی با هنر محلی ارامنه در آمیخته و هنری بدیع و زیبا وجود آورده است. در این مقاله شباهت های تکنیکی این نقاشی با نگاره های ایرانی دوره صفوی مورد مطالعه قرار می گیرد. از این رو، اهداف اساسی مقاله به شرح ذیل است:1- شناخت ویژگی های نقاشی مذهبی ارامنه جلفای نو و نگارگری ایرانی در دوره صفویه2- بررسی مشابهت های تکنیکی نقاشی های کلیسای بیت لحم با نگارگری دوره صفویهدر این مقاله سعی شده به سوالات زیر پاسخ داده شود:1- ویژگی های تکنیکی مشترک هنر ارامنه جلفای نو با نگارگری دوران صفویه کدام است؟2- این شباهت های تکنیکی چگونه در نقاشی های کلیسای بیت لحم و نگارگری مکتب اصفهان نمود یافته است؟گردآوری مطالب و داده های این مقاله با استفاده از داده های تاریخی، اسناد، عکس ها و تصاویر موجود صورت گرفته اما ضمن استفاده از اسناد و مدارک آرشیوی و کتب تاریخ مربوط به این دوره، از مصاحبه با اساتید مرمت گر (استاد ستراک نازاریان) و تاریخ نگار (استاد لئون میناسیان) ارامنه نیز بهره گرفته شده است. برای تنظیم مقاله و اثبات فرضیات نیز از روش تحلیل محتوا و تفسیر و توصیف استفاده شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2587

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button