Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,560
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,356
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل نشانه شناسی صورت و معنا در مسجد وکیل شیراز

صفحات

 صفحه شروع 70 | صفحه پایان 97

چکیده

 نمادگرایی یکی از اصول قدیمی فکر بشر است که از آغازین دوره های حیات وی در آثار هنری نمودی خاص داشته و بر اساس دیدگاه های اسلامی, نماد یا رمز, جنبه ظاهری و دنیوی ماهیتی معنوی محسوب می شود. هنرمند دینی در بیان مفاهیم و دادن صورت مادی به آن ها, ناگزیر به استفاده از زبان تمثیل است. ازجمله جایگاه های ظهور نمادها در هنر ایران, معماری است. با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های معناکاوانه معماری مسجد, با استفاده از روش نشانه شناسی به تحلیل مفاهیم نمادین و معانی روحانی این آثار هنری خواهیم پرداخت. عناصری که به عنوان نماد و نشانه در نظر گرفته می شوند علت کارکردی داشته اند و به مرورزمان تبدیل به نماد گشته اند. روش تحقیق توصیفی – تاریخی بوده, با رویکرد نشانه شناسی مبتنی بر نظریه «چارلز ساندرز پیرس» به بررسی الگوی وی در دلالت های ثانویه نقوش تزیینی و معماری مسجد وکیل شیراز, به عنوان بخشی از یک مطالعه نشانه شناختی پرداخته و سعی بر آن است که عناصر تزئینی و اجزاء کالبدی مسجد و تأثیری که در انتقال معانی و مفهومشان دارند, موردبررسی قرار گیرد. در ابتدا با تصویربرداری و مشاهده روشمند به میزان و نوع نشانه های به کاربرده شده و در بخش بعد به آنالیز و بررسی تک تک تصاویر و نمادهای آن ها در معماری مسجد وکیل می پردازیم. این پژوهش نشان می دهد که در هنر دوران اسلامی نشانه های شمایلی کمتر به کاررفته و در مواردی هم که این نشانه ها حضور دارد, هنرمند آن را از دلالت تشابه آزاد می کند و گستردگی معنایی به آن می بخشد. همچنین توجه به رابطه ای که هنرمند میان دال و مدلول برقرار می کند, می تواند دیدگاه های هنری وی را آشکار سازد. می توان گفت نقوش و نشانه های مسجد وکیل شیراز, در ابتدا تااندازه ای شمایلی و تااندازه ای نمایه ای بودند. در طی زمان نشانه ها به سمت نمادین و قراردادی شدن توسعه یافتند یا به عبارت دیگر در مقایسه با نشانه های حقیقی یا نماد, نمایه تااندازه ای رو به انحطاط رفت و شمایل حتی به نسبتی بیشتر رو به انحطاط رفت. اهداف پژوهش 4. مطالعه مسجد وکیل شیراز با رویکرد نشانه شناسی 5. بررسی مفاهیم و معنای نقوش مساجد شیراز سؤالات پژوهش 5. مفهوم و ماهیت نمادپردازی عناصر مسجد وکیل چیست؟ 6. بر اساس تقسیم بندی پیرس از نشانه ها, جایگاه نشانه ها و عناصر مسجد وکیل چگونه است؟

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    لاری پور، نگین، و دادور، ابوالقاسم. (1398). تحلیل نشانه شناسی صورت و معنا در مسجد وکیل شیراز. مطالعات هنر اسلامی، 15(33 )، 70-97. SID. https://sid.ir/paper/136829/fa

    Vancouver: کپی

    لاری پور نگین، دادور ابوالقاسم. تحلیل نشانه شناسی صورت و معنا در مسجد وکیل شیراز. مطالعات هنر اسلامی[Internet]. 1398؛15(33 ):70-97. Available from: https://sid.ir/paper/136829/fa

    IEEE: کپی

    نگین لاری پور، و ابوالقاسم دادور، “تحلیل نشانه شناسی صورت و معنا در مسجد وکیل شیراز،” مطالعات هنر اسلامی، vol. 15، no. 33 ، pp. 70–97، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/136829/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا