مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

18
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

11
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل میزان خوانایی فضاهای ایستگاه های مترو شهری به روش چیدمان فضا (مطالعه موردی: ایستگاه ائل گلی و کهن تبریز)

صفحات

 صفحه شروع 167 | صفحه پایان 180

چکیده

 خوانایی فضا در ایستگاه های مترو شهری به دلیل مراجعة عموم مردم نقشی مؤثر بر کارایی و کیفیت فضاها دارد. در این رابطه ارتباط معناداری بین دید و حرکت طبیعی کاربران بر میزان خوانایی وجود دارد. هدف از این پژوهش, شناسایی و تحلیل مؤلفه های مؤثر بر میزان خوانایی فضاهای زیرزمینی شهری در دو ایستگاه ائل گلی و میدان کهن شهر تبریز است. در این پژوهش از روش توصیفی و تحلیلی استفاده شده و روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و میدانی است؛ بدین ترتیب که تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از تکنیک چیدمان فضا و بر پایة نقشه های گرافیکی و آماری استخراج شده از تحلیل های دید و حرکت طبیعی با نرم افزار دپس مپ انجام شده است که بر میزان خوانایی فضاهای ایستگاه متروی شهری تأثیر گذارند. یافته های پژوهش نشان می دهد که میزان خوانایی فضا با پارامترهای عمق, هم پیوندی و اتصال ارتباط دارد. هر چه عمق فضا بالاتر باشد, هم پیوندی فضا کاهش پیدا می کند و ارتباطات فضایی پیچیده تر می شوند. در نتیجه, میزان دیدپذیری و حرکت کاربران کمتر می شود و میزان خوانایی فضا کاهش پیدا می کند. در نهایت برای خوانایی بهتر ایستگاه ها می توان استفاده از؛ پلان های گسترده و سیرکولاسیون مرکزی نزدیک به ورودی, زیربنای بیشتر برای نواحی پرتجمع و عدم استفاده از فضاهای کم عرض و راهروهای طولانی را در نظر گرفت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button