Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

10
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

4
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سطح بهینه یارانه کرایه حمل و نقل عمومی (مطالعه موردی کلانشهر تهران)

صفحات

 صفحه شروع 247 | صفحه پایان 260

چکیده

 یکی از معضلات کلان شهرهایی مانند تهران, مشکل ازدحام خودرو در معابر می باشد. حل مشکلات ترافیکی بویژه تراکم خودرو, یکی از دغدغه های مسئولین شهری و دولت ها است. برای مدیریت تقاضای حمل ونقل شهری و کاهش ازدحام در معابر روش های مختلفی وجود دارد که یکی از مهم ترین آن ها, توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی (اتوبوس و مترو) و ایجاد انگیزه برای شهروندان به استفاده از آن, می باشد. برای ایجاد انگیزة استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی, علاوه بر ایجاد جذابیت های فیزیکی, نیاز به ایجاد انگیزه های اقتصادی است. به منظور ایجاد انگیزه اقتصادی, کرایه بایستی کمتر از ناوگان حمل ونقل بخش خصوصی باشد. لذا می بایست بخشی از هزینه متوسط حمل ونقل عمومی توسط دولت به عنوان یارانه کرایه, تأمین گردد تا کرایه پرداختی به ناوگان حمل ونقل عمومی توسط شهروندان کمتر از ناوگان حمل ونقل بخش خصوصی باشد. مسئله اصلی در مبانی علم اقتصاد, تعیین سطح بهینه این یارانه به نحوی که رفاه نسبی ناشی از کاهش ازدحام را حداکثر کند, است. بنابراین در این مطالعه به بررسی و تعیین سطح بهینه یارانه کرایه ناوگان حمل ونقل عمومی کلانشهر تهران در سال 1395 (اتوبوس و مترو) پرداخته می شود که تاکنون در کشور مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته است. بر اساس نتایج, سطح بهینه یارانه کرایه اتوبوس از 3/0 تا 3/32 درصد و سطح بهینه یارانه مترو 02/0 تا 52/38 درصد در شهر تهران بدست آمده است. همچنین نتایج بیانگر آن است که با افزایش کشش هزینه متوسط استفاده از معابر, سطح بهینه یارانه کرایه مترو و اتوبوس افزایش می یابد. بنابراین با تغییر سطح یارانه موجود به یارانه بهینه و بطور همزمان مدیریت هزینه های جاری اتوبوس و مترو و ارتقای کمی و کیفی آن, علاوه بر کاهش هزینه های جاری, سفرهای درون شهری بصورت مدیریت شده خواهد شد و می توان امیدوار بود معضل ترافیک در تهران حل گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا