Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

928
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,041
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نگاره ای از نگاره پردازی های هزارویک شب صنیع الملک با نظریه ی «ادراک دیداری» مکتب گشتالت

صفحات

 صفحه شروع 72 | صفحه پایان 87

چکیده

 اصول کلی مکتب گشتالت, به معنای «کل واحد», توسط گروهی از روان شناسان آلمانی نیمه اول سده بیستم میلادی تدوین گردیده است. این دیدگاه, مبنی بر نظریه های مربوط به چگونگی سازماندهی بیننده از مجموعة عنصر های دیداری ساده است که وقتی طبق قانون های مشخص به کاربرده می شود, به صورت گروه هایی در قالب یک مجموعه ی واحد تعریف شده و به کلیت نظام ادراک دیداری می انجامد. پویش و رواج این نوع مطالعه ها در عرصه هنرهای تجسمی با نام «رودلف آرنهایم», نظریه پرداز و روان شناس هنر (2007-1904) م. گره خورده است. مقاله پیش رو بر اساس اصل ساده سازی نظریه ی «ادراک دیداری» مکتب گشتالت, به روایت «رودلف آرنهایم», به بررسی و تحلیل یک نگاره مربوط به مجلس شب نودودوم از نگارگری های هزارویکشب, اثر صنیع الملک (1283/ 1886-1229/1813) می پردازد. این مقاله به روش توصیفی تحلیلی با بهره گیری از نمودهای مستند در نگارگری های صنیع الملک با این هدف انجام می گیرد که در عین برجسته سازی عنصرهای اصلی داستان «علی بن بکار و شمس النّهار» با هم تراز نمایی ساختار پنج پاره ی این نگاره, چگونگی بازشناسی مؤلّفه های تصویری در تجسم مفهوم واحد را مورد بررسی قرار دهد. گرچه در پردازش این نگاره دقت نظرکافی به چشم نمی خورد, اما یافته ها نشان می دهد که بیننده (به صورت دریافت ذهنی) می تواند حتی بدون آشنایی با متن داستان, به صورت خودانگیخته, از طریق ساده سازی تصویر به دریافت مفهوم کلّی و بازپروری آن از راه ادراک دیداری گشتالت اقدام نماید و درنتیجه به عنصر های اصلی تصویر و دریافت کلی مفهوم داستان, دست پیدا کند. همچنین در پهنه ی گسترده تر, با مقایسه ی هر پنج قسمت تصویر مقاله با یکدیگر (به عنوان ابزار پژوهش) می توان به گشتالت یک «کل واحد» یعنی یگانگی شکل شخصیت ها و تفکیک فضاهای اصلی داستان پی برد. در مجموع با این نتیجه, به نظر می رسد که این پژوهش به گونه ی معنی داری با ادراک دیداری مکتب گشتالت در زمینه ی روان شناسی هنر هم سویی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مافی تبار، آمنه، کاتب، فاطمه، و حسامی، منصور. (1397). بررسی نگاره ای از نگاره پردازی های هزارویک شب صنیع الملک با نظریه ی «ادراک دیداری» مکتب گشتالت. نگره، 13(45 )، 72-87. SID. https://sid.ir/paper/143004/fa

    Vancouver: کپی

    مافی تبار آمنه، کاتب فاطمه، حسامی منصور. بررسی نگاره ای از نگاره پردازی های هزارویک شب صنیع الملک با نظریه ی «ادراک دیداری» مکتب گشتالت. نگره[Internet]. 1397؛13(45 ):72-87. Available from: https://sid.ir/paper/143004/fa

    IEEE: کپی

    آمنه مافی تبار، فاطمه کاتب، و منصور حسامی، “بررسی نگاره ای از نگاره پردازی های هزارویک شب صنیع الملک با نظریه ی «ادراک دیداری» مکتب گشتالت،” نگره، vol. 13، no. 45 ، pp. 72–87، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/143004/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا