Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,237
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاربرد نظریه ادراک دیداری گشتالت در صفحه آرایی کتاب های درسی

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 40

چکیده

 مکتب روان شناسی گشتالت, بر زمینه های متنوعی از فلسفه و علم و هنر تاثیر کرده است و هدف این پژوهش, چگونگی تاثیرگذاری اصول ادراک دیداری گشتالت بر طراحی و صفحه آرایی کتاب های درسی می باشد. این تحقیق کاربردی, به روش توصیفی- تحلیلی و شیوه کتابخانه ای صورت پذیرفته است و موضوع آن در حیطه تحصیلات و تجربیات تخصصی و حرفه ای نویسنده مقاله می باشد. اصول ادراک دیداری گشتالت, شامل مناسبات نقش و زمینه, مشابهت, مجاورت, یکپارچگی, پیوستگی, می باشد که این پنج اصل, تحت نفوذ قانون کلی پرگنانز هستند که مفهوم کمال پذیری و ثبات ادراکی را می رساند و در مقاله حاضر, عملکرد هر یک از این اصول در صفحه آرایی کتاب درسی بیان می شود. لوهر, سه اصل شکل و زمینه, مرتبه بندی و گشتالت را برای طراحی کتاب های درسی پیشنهاد می کند و سه نوع گروه بندی در متن کتاب های درسی بر اساس اصل مشابهت و اصل مجاورت از اصول پنجگانه گشتالت, توضیح داده می شود که هر یک در صفحه آرایی کتاب های درسی چه تاثیراتی می توانند داشته باشند. بر مبنای اصل مشابهت و اصل مجاورت, سه نوع گروه بندی: مرتبه ای, موازی, مادون, شرح داده می شوند که در صفحه آرایی کتاب های درسی کاربرد دارند. سپس اصول طراحی ویلیامز, بر اساس قوانین ادراک دیداری گشتالت, توضیح داده می شود که شامل اصول مجاورت, هم ترازی, تکرار, تضاد است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    افشارمهاجر، کامران، و سلیمی نمین، هاجر. (1388). کاربرد نظریه ادراک دیداری گشتالت در صفحه آرایی کتاب های درسی. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، -(40)، 33-40. SID. https://sid.ir/paper/146644/fa

    Vancouver: کپی

    افشارمهاجر کامران، سلیمی نمین هاجر. کاربرد نظریه ادراک دیداری گشتالت در صفحه آرایی کتاب های درسی. هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)[Internet]. 1388؛-(40):33-40. Available from: https://sid.ir/paper/146644/fa

    IEEE: کپی

    کامران افشارمهاجر، و هاجر سلیمی نمین، “کاربرد نظریه ادراک دیداری گشتالت در صفحه آرایی کتاب های درسی،” هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، vol. -، no. 40، pp. 33–40، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/146644/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا