Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,261
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأملی در رابطه ی استاد و شاگردی در آموزش هنرها با تأکید بر نظام سنتی

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 45

چکیده

 رابطه ی استاد و شاگرد در نظام سنتی آموزش هنرها از مهمترین مؤلفه ها به شمار می رفت, رابطه ای که اساساً مترادف با رابطه ی مراد و مریدی بود. تلاش برای استخراج مهمترین مؤلفه های این رابطه مد نظر این پژوهش است. همچنین, نگاهی به رابطه ی استاد و شاگرد در نظام معاصر آموزش هنر می تواند خلأ ها و مشکلات کنونی این حوزه را نمایان کند چرا که بی شک یکی از مهمترین دلایل درخشش هنرها در گذشته همین روابط عمیق میان استاد و شاگرد بوده است. هدف این پژوهش پرداختن به رابطه میان استاد و شاگرد یا همان مراد و مرید است که نمایانگر جهان بینی هنرمندان در گذشته است و پرسش های مورد نظر این هستند که رابطه ی میان استاد و شاگرد در نظام سنتی آموزش هنر بر مبنای کدام اصول و تعهدات بوده است؟ و این شاخصه ها در نظام آموزش معاصر هنر چه وضعیتی دارند؟ روش تحقیق توصیفی-تحلیلی با بررسی کتابخانه ای متون و منابع است و نتایج نهایی نمایانگر برجسته ترین مولفه های روابط استاد و شاگردی در نظام سنتی آموزش هنر همچون رعایت حقوق, اخلاق, احترام, اطاعت, تعهد, تزکیه, محبت, اکرام مقام استاد و طی سلسله مراتب هستند. همچنین مشخص گردید به دلیل بروز تغییرات اساسی در ساختار آموزشی, شاخصه های سنتی روابط استاد و شاگردی, تداوم چندانی در نظام معاصر ندارند که این خلأ می تواند لزوم توجه و بازگشت به ارزش های پیشین را یادآور شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیفی، ندا، بلخاری قهی، حسن، و محمدزاده، مهدی. (1396). تأملی در رابطه ی استاد و شاگردی در آموزش هنرها با تأکید بر نظام سنتی. نگره، 12(42 g00650)، 33-45. SID. https://sid.ir/paper/143030/fa

    Vancouver: کپی

    سیفی ندا، بلخاری قهی حسن، محمدزاده مهدی. تأملی در رابطه ی استاد و شاگردی در آموزش هنرها با تأکید بر نظام سنتی. نگره[Internet]. 1396؛12(42 g00650):33-45. Available from: https://sid.ir/paper/143030/fa

    IEEE: کپی

    ندا سیفی، حسن بلخاری قهی، و مهدی محمدزاده، “تأملی در رابطه ی استاد و شاگردی در آموزش هنرها با تأکید بر نظام سنتی،” نگره، vol. 12، no. 42 g00650، pp. 33–45، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/143030/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا